Profesní sebevražda na sociálních sítích aneb jak Air Bank vyhodila mluvčího

Když vyfotíte pozadí své kolegyně, může vám to přijít vtipné. A když se s fotkou pochlubíte veřejnosti, je to ještě větší psina. Problém je, když jste mluvčím banky. A ještě větší průšvih je, když si myslíte, že neděláte nic špatného.

Rostislavem Kocmanem se pár měsíců známe a znali jsme se ještě z dob slávy vydavatelství Computer Press. Rosťa šel pak svou vlastní cestou do agentury Approach Communication s.r.o. (mimochodem, PR agentura shodného jména působí i v Indii) a v loňském roce se stal tiskovým mluvčím Air Bank. Jde o člověka, který je zapálený do věci, za kterou bojuje, i do své práce. Výzvy a úkoly bere vážně a je na něj spolehnutí. Na svém Twitteru uvádí, že je PR profesionál, příležitostný blogger, fanoušek a grafoman. Ale se vší úctou k Rosťovi se mu právě na poslední štaci profesionalita moc nepodařila.

I fotka musí být vkusná

Když se Rostislav Kocman stal tiskovým mluvčím Air Bank a na svém soukromém Twitteru sem tam trochu odvážněji komentoval dění v bance, připadalo mi, že je to součástí plánu, jak Air Bank dostat do povědomí v sociálních sítích. Že třeba mají spolu dohodu, kdo ví. Nebylo by to nic neobvyklého, kdyby…

… nepřišel ten neštastný tweet, ve kterém je vyfocené pozadí nějaké ženy působící či vyskytující se v té chvíli v Air Bank. Sám jsem se tomu nejprve zasmál (ano, probudila se ve mně chlapská soudržnost, dámy snad prominou), ale pak jsem si uvědomil, že je to celé průšvih.

Někdo vyfotil pozadí své kolegyně v bance a dal snímek na sociální síť. Navíc fotil v uzavřeném prostoru centrály banky, kde určitě už kvůli bezpečnosti platí interní pravidla. Ten někdo s mírně erotickým podtextem píše, že se při pohledu na pozadí kolegyně nemůže soustředit na práci. A ten někdo je tiskový mluvčí banky. Dosaďte si však za slovo „někdo“ kohokoli jiného. Manažera velké známé firmy, ředitele základní školy, výkonného ředitele pojišťovny nebo třeba předsedu vlády. Kdo si takovou reakci přečte, buď se (jako typický chlap) zasměje a přejde to, nebo si pomyslí něco o prasákovi a nadrženci (zpravidla běžná žena, otestováno v mém okolí po shlédnutí fotky), anebo že se snad pomátl na rozumu, protože takový materiál (ani) na soukromý profil na sociální síti nepatří. Jenže kde je hranice soukromí, když se ve stejném profilu veřejně hlásíte ke své příslušnosti k té a té firmě?


Facebook.com

Veřejný profil

Zadek se mi líbí. No a co?

Dobře, každý někdy může ujet, jsme lidé, stává se to. To lze vyřešit omluvou a smazáním problematických slov a fotek. Zasmějeme se, poučíme se, zapomenuto. Jenže po kritice ze strany Pavla Šraiera, který na Facebooku napsal Když má tiskový mluvčí svůj profil na sociální síti veřejný a ještě v biu napsáno, že je to opravdu tiskový mluvčí, očekával bych trochu jiný přístup než focení zadků. Tiskový mluvčí je přece se jménem společnosti spjat nejenom v pracovní době, nemyslíte?, Rostislav odpověděl pro PR profesionála stěží uvěřitelnou reakcí:

Pavle, omlouvám se, pokud jsem se vás dotkl, ale zadek mé kolegyně se mi líbí, vytrhne mě od práce a nebudu tady s Vámi hrát hru, že je mi úplně jedno, co v práci vidím, že čtu jen odborné texty a nic okolo mě nezajímá…
Nejsem robot, který celý den píše tiskové zprávy a odpovídá na dotazy novinářů. Vím, že až přijdu domů, dostanu otázku od své partnerky (nemusí se bát, je pro mě nejkrásnější na světě), možná od svých nadřízených a spoustu direct messages na Twitteru, ale nebudu to řešit.
Tento pohled je součást mého pracovního dne, soukromé sociální sítě jsou součást mého života, a jestli si myslím, že tam taková fotka patří, tak ji tam prostě dám. Já se tomu pohledu nevyhnu a moje sociální sítě kvůli tomu nebudu cenzurovat.

Pokud jsme se ještě při fotce zadku kolegyně mohli potutelně usmívat, touto reakcí spáchal Rostislav profesní sebevraždu. To, co napsal, se totiž volnými slovy dalo přeložit i takto: Jako tiskový mluvčí si budu ve firmě fotit co chci, koho chci, jak chci, pak to dám na Twitter a/nebo Facebook, řeknu, že to je můj byznys a nikomu do toho nic není.


Facebook.com

Problematická komunikace

Sám Rostislav to komentuje takto: Když se odkaz na fotku objevil na Facebookové stránce Air Bank, řešili jsme, jestli smazat můj původní tweet a následně i odkaz na zdi. To jsem ale odmítl. V Air Bank jsme nikdy nic na Facebooku nesmazali (kromě několika vulgárních příspěvků) a ani já nemažu příspěvky, na které po čase nejsem moc hrdý. Je to pro mě stejné, jako když něco řeknu. Sice vyřčená slova nejsou nikde zaznamenaná, ale nikdy by mě nenapadlo popírat, že jsem je vypustil z úst. Bez ohledu na následky. Ve chvíli, kdy jsem se rozhodl, že nic mazat nebudu, už mám pouze jednu možnost. Své kroky vysvětlit. Omlouvat se v tu chvíli nemá smysl. Banka by byla obviněna z cenzury a určitě by se našel někdo, kdo má můj smazaný tweet uložený. Takže v tu chvíli to nejlepší, co jsem pro Air Bank mohl udělat, bylo vysvětlit moje kroky, neschovávat se za to, co jsem nazval politickou korektností, a čekat, co se bude dít. Samozřejmě jsem počítal, že celá situace může dopadnout tak, jak dopadla.

Reakce Air Bank nebyla okamžitá. Banka evidentně zvažovala každý krok, ale nakonec jako jedinou možnou cestu vyhodnotila ukončení smlouvy se svým mluvčím. Ředitel marketingu Air Bank Jakub Petřina to oznámil novinářům ve večerním e-mailu v neděli 1. 7. 2012:

Počínaje dnešním dnem již Rostislav Kocman není tiskovým mluvčím Air Bank.

Rosťu jsem odvolal, protože jsme se neshodli na tom, jak nás má tiskový mluvčí reprezentovat na veřejnosti. Přestože jsme se rozešli v názorech na to, co tiskový mluvčí smí a nesmí, patří mu mé díky za respekt k mému rozhodnutí a následné korektní vystupování. Stejně tak Rosťovi děkuji za práci, kterou v mém týmu vykonal před a po spuštění Air Bank. I nadále budeme představovat značku Air Bank jednoduchou, přímočarou a upřímnou komunikací, určitě neformálnější, než je u bank zvykem. Nemohl jsem však tolerovat některé nedávné Rosťovo vystupování, které šlo za rámec pravidel slušného chování.

Předpokládám, že nový tiskový mluvčí nastoupí do 1. srpna. Do nástupu nového tiskového mluvčího budu kontakt s novináři ohledně Air Bank zajišťovat já.

Na tuto situaci jsem nebyl dobře připraven, a proto prosím omluvte krátké období, kdy nebudeme mít tiskového mluvčího na plný úvazek. … (zkráceno)

Etika a společenská slušnost

Pravidla slušného chování dí, že k ženám se chováme uctivě, protože dáma je mimo jiné společensky významnější než muž. Je proto nevhodné ji vnímat jen jako erotický objekt, a hlavně ji takto prezentovat z pozice člověka, který má na starosti komunikaci s veřejností nebo je jinak významný, protože jej veřejnost zná. A pokud bychom hodně popustili uzdu fantazii, protože interní prostředí (nějaké) firmy je třeba nakloněné takovému „humoru“, podobná  fotka pozadí by nikdy nesměla opustit její intranet. Na veřejný internet ale nepatří. To se prostě nedělá. Na to nepotřebujeme zákony, to je běžná slušnost.

Vždy jsem si kolegyň vážil a ony velmi dobře ví, že jsem byl hodně ostrý na ty, kdo se jen pokusili je urazit nebo ponížit. Nikdy bych neudělal nic, co by se jich mohlo dotknout. Ale možná jsem se v tomto případě spletl. Možná jsem měl polknout svoje ego, tweet s fotkou smazat a omluvit se, byť si ani teď nemyslím, že by fotka samotná byla špatná. I když to, co se pak rozjelo po zveřejnění fotky, mě velmi mrzí. Rozhodně ale mým cílem nebylo někoho poškodit – jinak bych ani kolegyni o svolení s publikováním fotky nežádal. To už je teď ale jedno. Se svým bývalým nadřízeným jsme se shodli, že máme na celou situaci zásadně jiný názor a v takové situace nebyla jiná možnost, než si poděkovat za to, co jsme tady za poslední rok a půl dokázali a rozejít se, píše Rostislav ve svém vyjádření pro Lupu.cz.

Ale když jsme u těch zákonů: Air Bank se nakonec zachovala rozumně. Se svým bývalým mluvčím se rozloučila korektně a zohlednila i jeho předchozí splněné úkoly. Nemusela. Protože na jeho jednání by mohlo platit hned několik právních norem.

Za prvé, zákoník práce v § 55 odst. 1) uvádí jako možnost okamžitého zrušení pracovního poměru zaměstnavatelem, porušil-li zaměstnanec povinnost vyplývající z právních předpisů vztahujících se k jím vykonávané práci zvlášť hrubým způsobem. Co je zvlášť hrubý způsob už zákoník práce nedefinuje, to je na posouzení zaměstnavatelem a případně soudem. 

A zadruhé, v Listině základních práv a svobod se uvádí ve článku 10:

Každý má právo, aby byla zachována jeho lidská důstojnost, osobní čest, dobrá pověst a chráněno jeho dobré jméno.

(2) Každý má právo na ochranu před neoprávněným zasahováním do soukromého a rodinného života.

(3) Každý má právo na ochranu před neoprávněným shromažďováním, zveřejňováním nebo jiným zneužíváním údajů o své osobě.

Dotčená žena podle Rostislavova vyjádření s publikováním souhlasila, ale zda bylo publikací snímku porušené osobnostní právo by v tom případě rozhodl až soud. A teoreticky by se s žalobou na ochranu svého jména mohla na soud obrátit i samotná Air Bank. Nic takového se ale nestalo a nestane. V Air Bank pracují rozumní lidé a není potřeba takovéto excesy řešit podobnými extrémy.

Pro všechny, kteří pracují v jakékoli společnosti, organizaci či státní správě, však tato příhoda na sociálních sítích vyslala jasný signál:

Nespojujte svůj soukromý  profil s výkonem své profese. A pokud tak učiníte, chovejte se tak, abyste vždy byli připraveni bojovat za svého chlebodárce a dělat mu čest. A když už uděláte velkou hloupost, omluvte se, protože omluva myšlená upřímně a nevyřčená příliš pozdě dělá zázraky. Jestli toto vše budete ignorovat, může se stát, že zadek, který nakonec poletí, bude právě ten váš. A je úplně jedno, zda se bude někomu líbit.

Na nový rozměr této v podstatě prkotiny však ukazuje i sám Rostislav: Jednu věc ale vnímám velmi silně. Sociální sítě nejsou žádný nový svět. Je to pouze přenesení nás samotných do online světa a znásobení šíření informací. Já nerozlišuji mezi tím, co říkám a co někam napíšu nebo nasdílím. Za obojím si stojím. Možná se mýlím, ale přijde mi to tak správné. Už ten večer, kdy jsem fotku publikoval, jsem byl připravený na to, že můžu jako tiskový mluvčí první banky, kterou mám opravdu rád, druhý den ráno skončit. Ale jestli i tento článek pomůže lépe definovat pravidla chování zaměstnanců v sociálních sítích, lépe rozlišovat, kde je hranice mezi soukromým a pracovním životem (a opět – sociální sítě nejsou nový svět, jen zvýrazňovač toho existujícího), tak potom i přes určité zklamání, které z celé situace mám, mám chuť dát #like tomu, že jsem se rozhodl fotku zveřejnit a umožnit tak na tomto případu ujasnit něco, co doteď spoustě lidí a ve spoustě firem nebylo jasné.

_________________________­__________________________________________

O reakci jsem požádal také Air Bank. Přestože původním termínem pro odpovědi byl až konec července, Jakub Petřina reagoval okamžitě.

Je důležitá image mluvčího v soukromém životě a jeho chování na sociálních sítích? Ptám se v reakci na tweety vašeho bývalého mluvčího.

Za prvé, profil Rostislava na Twitteru nebyl úplně moc soukromý, protože začínal slovy „Tiskový mluvčí Air Bank“. Kdyby tam měl čistě osobní popis, byla by situace lehce jiná. Jeho následná reakce na Facebooku nebyla o moc lepší, to za druhé. Tam už rozhodně nevystupoval jako soukromá osoba, ale jako tiskový mluvčí. Za třetí, považuju za nevhodné, aby kdokoliv fotil kolegyně tímto způsobem a dával fotky ven, protože co si asi tak myslí další kolegyně? Že je kdokoliv kdykoliv může vyfotit? Za čtvrté, nebyl to jediný prohřešek proti pravidlům slušného chování.

Ukončení smluvního vztahu s tiskovým mluvčím ze dne na den není obvyklé. Kdy a proč k takovému kroku dochází?

Nevím. Já jsem tento krok udělal poprvé v životě a také ho nikdy v životě nehodlám opakovat. Věřte mi, není to nic příjemného pro dotyčného mluvčího, pro mě ani pro celou firmu.

UX16

Můžete popsat důvody odvolání svého mluvčího Rosti Kocmana?

Popsal jsem je ve zmíněném mailu, podle mě zřetelněji a otevřeněji, než bývá zvykem. Rosťa je šikovný tiskový mluvčí, mám ho rád, ale ztratil jsem důvěru v jeho úsudek, co je slušné a co již není. Stejně tak v jeho úsudek, kdy vystupuje jako soukromá osoba a kdy jako tiskový mluvčí.

143 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 8. 2012 20:45
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Měření a vyhodnocování kampaní

  •  
    Jak připravit a plánovat kampaně
  • Jak vyhodnocovat a využít důležité metriky
  • Jak to dělat u různých obchodních aktivit

Detailní informace o školení Měření a vyhodnocování kampaní»