Profily sítí WiFi hotspotů: T-Mobile HotSpot

Druhým dílem pokračujeme v seriálu o sítích WiFi hotspotů v České republice. Podíváme se na šest největších poskytovatelů veřejného WiFi připojení z hlediska pokrytí, ceny, rozvoje sítě a podobně. V posledním díle pak srovnáme parametry všech popisovaných subjektů. Dnes se podíváme na síť T-Mobile HotSpot.

minulém díle jsme si popsali síť Eurotel WiFi Jet, která je z pohledu počtu svých hotspotů patrně největší komerční sítí tohoto druhu v České republice (tohoto primátu ovšem dosahuje díky roamingu s WiFi sítí Českého Telecomu). Jak následně vyplynulo z diskuse pod článkem, došlo zřejmě z důvodu mé nedostatečné doslovnosti ke zbytečnému zmatení ohledně smyslu a účelu sítě komerčních hotspotů. Rád bych proto uvedl na pravou míru některé nejasnosti, které z těchto omylů mohly vyplynout.

Především je jasné, že přístupové body v rušných veřejných lokalitách s pokrytím desítek či maximálně stovek metrů nejsou určeny pro trvalý či rezidenční přístup k Internetu. Tomu také odpovídají ceny za jejich využití, které se zpravidla řídí časem, stráveným během připojení, a nikoliv přenesenými daty, jak je jinak u datových služeb většinou obvyklé. Samozřejmě komerční poskytovatelé WiFi hotspotů nabízí i měsíční tarify bez omezení přenesených dat či využitého času, avšak i pro tento typ účtování platí, že je určen spíše mobilním uživatelům s vysokými nároky na četnost užívání služby. Přístupové body jsou kromě toho budovány v lokalitách s vyšším pohybem firemních zákazníků (hotely, letiště, restaurace, čerpací stanice), pro které je možnost ad-hoc přístupu k důležitým datům natolik významná, že pro ni snadno obětují vyšší ceny, které si provozovatelé WiFi hotspotů zpravidla účtují.

Na druhou stranu je vhodné přiznat fakt, že pro určité množství (byť opravdu nízké) uživatelů představují WiFi hotspoty vítanou náhradu chybějícího cenově dostupného stálého připojení k Internetu. Naštěstí se stálým rozšiřováním ADSL a mobilních datových přenosů (CDMA, GPRS či chystaného EDGE) počet těchto nešťastníků stále klesá, avšak dostatečný signál pro CDMA nebo GPRS nemusí být všude a v takových situacích může paradoxně dojít k tomu, že uživatele „zachrání“ dosah WiFi hotspotu z protější budovy. I tak však platí, že takové řešení je spíše nouzového charakteru a při první příležitosti jiného typu stálého připojení tito lidé zpravidla sáhnou po lepší volbě.

WiFi hotspoty jsou tedy určeny spíše mobilním uživatelům, pro které představují vítanou doplňkovou možnost, jak zůstat „online“ i v oblasti, kde jim z různých důvodů jiné metody mobilního připojení nevyhovují (nedostatečný roaming, nízká rychlost či úplná nedostupnost signálu). Kromě toho je samozřejmě obvyklé využít jejich služeb v situaci, kdy jiný způsob přináší zbytečné komplikace se zřizováním přístupu – pro obchodníka, který potřebuje být v kontaktu se svojí firmou a většinu jednání vede v hotelu, je vždy snazší vyzvednout si v recepci login a heslo pro místní hotspot než např. řešit potíže s GPRS roamingem.

Kdepak ty hotspoty jsou

Podle našeho katalogu WiFi hotspotů je aktuálně T-Mobile druhou největší komerční WiFi sítí v ČR, což souvisí i s mírnou změnou v pořadí dílů tohoto seriálu. Ač jsem totiž v prvním díle sliboval, že ve druhé části prozkoumáme síť Českého Telecomu, došlo „na poslední chvíli“ ke změně: T-Mobile HotSpot v počtu přístupových bodů předehnal Český Telecom a zařadil se hned za první Eurotel WiFi Jet. Pokud se nic nezmění, příště by již mělo na Český Telecom dojít.

Podle stránek T-Mobilu je v rámci jeho WiFi sítě k dispozici celkem 63 hotspotů, další čtyři jsou pak ve výstavbě (v Praze a v Unhošti). Jejich rozmístění plně odpovídá obvyklé strategii komerčních WiFi poskytovatelů – tedy pokrýt oblasti, kde je vysoká pravděpodobnost výskytu mobilních uživatelů se zájmem o tento typ služby se specifickým poměrem cena / výkon. V porovnání s konkurenčním Eurotelem tedy T-Mobile z hlediska pokrytí vychází velmi podobně: WiFi přístup si díky němu můžete užívat v dražších hotelích, na letištích, v kavárnách apod. Na rozdíl od Eurotelu však T-Mobile nenabízí na svých stránkách interaktivní mapku České republiky s přehledem hotspotů. Vyhledávat je tedy můžete buď podle již uvedeného seznamu nebo případně v naší databázi hotspotů. Samozřejmě nejčastějším způsobem je aktivní vyhledání sítě přímo „v terénu“ s pomocí notebooku s WiFi adaptérem. Hledáte-li však výhradně hotspoty T-Mobilu, nezbude vám než se spolehnout na dva výše uvedené zdroje, případně zkoušet hledat logo WiFi sítě T-mobilu na místech, kde je výskyt takového přístupového bodu pravděpodobný.

S typickým umístěním přístupových bodů souvisí i dosah jejich „signálu“. V budovách se jedná o okruh jen zřídka překračující obvodové stěny, ovšem je možné narazit i na výjimky. U venkovních hotspotů je pak samozřejmě pokrytí větší, ale ani zde byste neměli svá očekávání přehánět. Je možné, že spojení úspěšně navážete i na vzdálenost stovek metrů, avšak rychlost takového přenosu nebude zrovna vysoká.

Provoz

K připojení k některému z hotspotů T-Mobilu budete potřebovat (jak je obvyklé) notebook, kapesní nebo stolní počítač či jiné zařízení s podporou rozhraní IEEE 802.11b. V oblasti pokrytí by měl váš počítač WLAN síť T-Mobilu nalézt sám a vy následně (stejně jako u Eurotel WiFi Jet) jen zadáte do prohlížeče jakoukoliv internetovou adresu. Budete přesměrováni na přihlašovací stránku T-Mobile HotSpot, kde budete potřebovat login a heslo. Jejich získání úzce souvisí s platebními metodami (viz dále). Zákazníci T-Mobilu je obdrží prostřednictvím zpětné zprávy SMS, ostatní zájemci pak po vyplnění formuláře na portálu T-Mobile Hotspot, kde také musí vyplnit údaje o platbě platební kartou.

Rychlost přenosu dat závisí na počtu přihlášených uživatelů daného hotspotu, nejvíce (na jinak nevyužitém přístupovém bodě) až 11 Mbit/s. Podporováno je i použití VPN klienta, takže vám nic nebrání v klidném spojení s firemním intranetem. Jinak je samozřejmě možné používat všechny aplikace na základě protokolu IP (email, WWW, FTP, streaming médií). T-Mobile ve své WiFi síti podle svého tiskového mluvčího Jiřího Hájka neuplatňuje restrikci podle množství přenesených dat (FUP), zákazník platí jen za dobu využívání služby. Jste-li zákazníky T-Mobilu a přihlašovací údaje jste získali pomocí SMS (se slovem OPEN), odhlášení provádíte obdobně – tedy zasláním SMS zprávy ve tvaru CLOSE na číslo 9526. Platnost hesla je celé dva měsíce, ovšem maximální doba přihlášení je šest hodin. Po této době budete z bezpečnostních důvodů odpojeni a budete se muset přihlásit znovu. K odpojení dochází i při neaktivitě (žádném přenosu dat) delší než 15 minut. Nejste-li zákazníky T-Mobilu a registrační údaje jste získali na portálu T-Mobile Hotspot, budete odhlášeni po uplynutí předplaceného času automaticky.

Kolik za to a jak na to

Jak již bylo zmíněno výše, při „nahodilém“ využití sítě platíte za dobu využívání služby. To se může v současné době na první pohled zdát trochu zpátečnické, ale je nutné si znovu uvědomit, jaký druh zákazníka je pro tento druh služby typický. Nejčastěji jde o mobilní uživatele, kteří potřebují přístup k Internetu krátce a rychle a nevadí jim vyšší sazby, jimiž tento komfort platí. Na druhou stranu je pravda, že třeba Eurotel vedle časových kuponů nabízí i dva měsíční tarify, kde za pevnou částku dostanete datově a v jednom případě i časově neomezený přístup do jeho WiFi sítě. Z hlediska uživatele je nabídka cenových plánů u Eurotelu znatelně širší a můžeme se jen dohadovat, co je příčinou tohoto zaostávání T-Mobilu. Každopádně na první čtvrtletí roku 2005 připravuje T-Mobile podle tiskového mluvčího Jiřího Hájka pro WiFi nové platební modely.

Pro nahodilé využití WiFi sítě T-Mobilu jsou určeny časové kupony, které mohou využít jak zákazníci T-Mobilu, tak „náhodní kolemjdoucí“. Ti je mohou získat na přihlašovací stránce T-Mobile HotSpot, ovšem až po zaplacení platební kartou (EC/MC, VISA nebo Amex). Ještě před ověřením údajů o platbě si zároveň vyberete délku připojení ze tří možností:

Cena kuponu (bez DPH) Délka připojení
150 korun 1 hodina
200 korun 3 hodiny
500 korun 24 hodin

Ve srovnání s Eurotelem (40 korun za hodinu) tedy časové kupony T-Mobilu nevychází zrovna nejlépe. Pro většinu tuzemských surferů tyto sazby zřejmě nebudou příliš atraktivní, zahraniční návštěvník ale pět stokorun za celodenní přístup na Internet přímo v hotelu obětuje jistě snáz. Účtována (stržena) je celá částka bez ohledu na to, jak aktivně ji využijete. Pokud tedy data nestahujete po celou dobu, na účtování to vliv nemá, odhlášení jste automaticky po uplynutí této doby.

Zákazníci T-Mobilu pak mohou využít druhé možnosti, jak za WiFi přístup platit, a tou je takzvaný HotSpot Tarif. Takzvaný proto, že narozdíl od tarifů Eurotelu nabízí pouze pevné zpoplatnění podle patnáctiminutového intervalu, aniž byste si mohli předplatit neomezené používání na delší dobu (typicky měsíc). Tabulka s přehledem pro tento účtovací model je tedy velmi jednoduchá:

Interval pro připojení Cena (bez DPH)
15 minut 20 korun

Cena za jednu hodinu je tedy nižší než u hodinového časového kuponu, na delší dobu se naopak vyplatí časový kupon na 24 hodin.

EBF16

Zatímco Eurotel využívá roamingu s WiFi sítí své mateřské společnosti Český Telecom, T-Mobile podle Jiřího Hájka roaming s lokálními poskytovateli zatím jen zvažuje a buduje nové vlastní hotspoty v „kvalitních lokalitách“. Díky své nadnárodní značce však T-Mobile nabízí roaming v zahraničí, konkrétně v Německu (70 korun za 15 minut), Velké Británii (75 korun / 15 min), Rakousku (70 korun / 15 min), Nizozemí (55 korun / 15 min), USA (70 korun / 15 min) a Portugalsku (20 korun / 15 min, to ovšem jen po dobu konání fotbalového Eura 2004).

WiFi síť T-Mobilu má tedy ve srovnání se svým největším rivalem zásadní slabinu v chudé účtovací nabídce. I ten jediný tarif, který pro připojení nabízí, je založen na intervalovém účtování a cenou těžko může Eurotelu konkurovat. Vše tedy záleží na tom, nakolik se T-Mobilu podaří práce na nových cenových modelech začátkem příštího roku. Větší cenová konkurence by veřejným hotspotům a zejména jejich uživatelům dozajista velmi prospěla.

Anketa

Používáte WiFi síť T-Mobilu?

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 1. 11. 2004 10:23

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »