Hlavní navigace

Prohlášení o přístupnosti – snaha vs. skutečnost

 Autor: 29
Petr Stohwasser

Mít na stránkách prohlášení o přístupnosti se v současné době stalo velice módní záležitostí; nároky na kvalitu internetových stránek stále stoupají, a tak jejich autoři neustále hledají nové způsoby, jak klienty přesvědčit o vysoké úrovni svých produktů. Je to ale vždy pravda?

Bohužel právě toto prohlášení bývá za tímto účelem zneužíváno – vystavit na stránkách potvrzení o tom, že web splňuje daná pravidla a je použitelný i pro různě hendikepované uživatele Internetu, je velice účinné. Často se však jedná pouze o plané řeči, které mají budit dojem vysoké kvality webu a vypovídat o zkušenosti a odbornosti autora, avšak naprosto neodpovídají skutečnosti.

Jedním z „pilířů přístupnosti“, který bývá snad nejčastěji porušován, je dostatečně kontrastní text. Zde jde o porušení snad nejmarkantnější; webová stránka by se totiž měla, bez ohledu na funkčnost, především pohodlně číst.

Správný kontrast, aneb co říkají pravidla

Mezi nejznámější české soubory pravidel, na které se autoři webových stránek odvolávají ve svých prohlášeních o přístupnosti a která by měl dobře přístupný web splňovat, patří Pravidla tvorby přístupného webu. Jim sekundují pravidla projektu Blind Friendly Web. Ze zahraničních pravidel jsou zřejmě nejznámější Web Content Accessibility Guidelines 1.0 (WCAG 1.0).

První kapitola Pravidel tvorby přístupného webu zní:

Obsah webových stránek je dostupný a čitelný; konkrétně pak pravidlo číslo 4* v plném znění říká:

Barvy popředí a pozadí jsou dostatečně kontrastní. Na pozadí není vzorek, který snižuje čitelnost.

Kombinace barvy popředí (tj. typicky písma) a barvy či vzorku na pozadí tvoří dostatečný vzájemný kontrast, aby vzájemně nesplývaly pro uživatele, kteří mají zhoršený zrak.

Kontrast konkrétních barev lze ověřit pomocí metodiky W3C nebo pomocí některého z dostupných online nástrojů (např. http://www.so­vavsiti.cz/kon­trast/). Minimální hodnota pro rozdíl jasu je 125 bodů (maximum této hodnoty je 255) a pro rozdíl barev 500 bodů (maximum této hodnoty je 765). Čím jsou tato čísla větší, tím je kombinace barev více kontrastní, a tudíž je popředí na pozadí lépe čitelné.

Pro doplnění, jedno z pravidel s nejvyšší prioritou projektu Blind Friendly Web zní: Barvy popředí a pozadí jsou dostatečně kontrastní. Na pozadí není použit vzorek, který snižuje čitelnost.

A pravidlo Web Content Accessibility Guidelines 1.0 je: Ensure that foreground and background color combinations provide sufficient contrast when viewed by someone having color deficits or when viewed on a black and white screen. [Priority 2 for images, Priority 3 for text].

Jaká je skutečnost?

Prozaicky řečeno, stránek s prohlášením o přístupnosti je mnoho, stránek s dostatečným kontrastem textu poskrovnu. Nedostatečný kontrast písma a jeho pozadí je totiž téměř všude se vyskytujícím kardinálním prohřeškem proti přístupnosti. Běžně je na stránkách k vidění tak nekontrastní text, že jeho čtení je obtížné i pro uživatele se zdravým zrakem. Není nutné zde poukazovat na konkrétní weby, čtenář se může sám lehce a rychle přesvědčit o skutečnosti. Nalézt stránku, která obsahuje prohlášení o přístupnosti, a přitom její text je špatně čitelný, je otázkou několika chvilek.

V prohlášení o přístupnosti často stojí, že se dané stránky snaží o maximální přístupnost; slůvkem snaží tak autoři svoji práci mírně alibizují. Pokud však bereme dostatečný kontrast jako jeden z nejdůležitějších bodů přístupnosti, pak stránky, které mají text s nízkým kontrastem, se nesnaží ani o přístupnost základní, natož maximální. Ne vždy je však třeba být natolik striktní. Pokud je hodnota kontrastu stále přijatelná, lze například u menu v některých případech přimhouřit oči; u delších textových celků by ale kontrast měl být již dostatečný.

Čím to?

Je to především kvůli převráceným prioritám při tvorbě webu a z toho plynoucí nevědomosti a pohodlnosti. Pokud si dnes totiž dáte zhodnotit stránky na některém fóru, předmětem kritiky je v drtivé většině grafika a následně HTML kód stránek a s ním spojená validita. Validátor HTML kódu zná téměř každý tvůrce webu a také podle něj často posuzuje práci ostatních. Pro mnoho lidí je na pomyslném žebříčku důležitosti zelená hláška HTML validátoru výše než zelená „fajfka“ v analyzéru kontrastu barev. Proto je honba za zeleným proužkem validátoru mnohem populárnější než snaha vytvořit skutečně přístupné stránky.

versus - pristupnost

Pokud se například podíváme do diskuse na jakpsatweb.cz, nalezneme zde hodně dotazů typu: Proč to není validní?, Jak zvalidnit? apod. Kolik lidí se tam však ptá, jak odstranit hlášky, které „vyplivl“ validátor přístupnosti?

Tvůrci webových stránek tak mají buď pouze malou povědomost o problematice přístupnosti, nebo nejsou ochotni dbát na dodržování jejich pravidel. Je to přece jen práce navíc.

A protože webdesignerů, kteří skutečně dodržují pravidla přístupnosti a uvědomují si jejich důležitost, je tak málo, je málo i opravdu dobře přístupných stránek. Ostatní tvůrci webu vnímají prohlášení o přístupnosti pouze jako něco, co je zrovna „in“, a jeho skutečný účel si neuvědomují.

Nedostatečný kontrast však není jedinou chybou. K vidění jsou často i další, více či méně závažné nedostatky ohledně přístupnosti. Za zmínku stojí např. nedostatečně využívaný atribut „title“.

A jak jsou na tom vaše stránky?

Samoúčelné umístění prohlášení o přístupnosti je problémem mnoha stránek a objevuje se i u děl velkých společností, které se tvorbou www zabývají, ke škodě své vlastní a uživatelů především.

* V nové verzi Pravidel tvorby přístupného webu se jedná o pravidlo číslo 6.

Anketa

A co vy? Máte opravdu přístupné stránky?

Našli jste v článku chybu?

19. 1. 2008 19:49

Fred (neregistrovaný)
Velmi se mi líbí názory rdm v diskuzi. Tady na lupě je ten článek obzvláště kuriózní. Například přidání komentáře toť věru oříšek. Je to sice trochu moje chyba, že mám v souboru hosts zakázáno iinfo, díky přebujelé reklamě, ale na druhou stranu proč je to řešené obrázkem v odkazu. Ono přidávat do stylu a:after{content: "(" attr(href) ")";}, abych viděl kde je odkaz přidat, je tak trochu vyšší dívčí. Jeden svůj web jsem si nechával kontrolovat od pana Pavlíčka a překvapilo mě …

10. 12. 2007 9:07

petr (neregistrovaný)
Souhlasím s tím, že pravida pro kontrast jsou zbytečně přísná a omezující v tvorbě grafiky webu. V praxi je velký problém zkombinovat barvy (například v menu) tak, aby vyhovovaly z hlediska kontrastu. Abych dosáhnul "dostatečného" kontrastu, musím použít velmi nehezké kombinace barev.
DigiZone.cz: Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Test Philips 24PFS5231 s Bluetooth repro

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Recenze Westworld: zavraždit a...

Recenze Westworld: zavraždit a...

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte