Prohlížeče v roce 2012: na co se těšit

Co v roce 2012 chystají tvůrci prohlížečů Internet Explorer, Google Chrome, Mozilla Firefox či Opera? A jak se bude vyvíjet jejich podíl na trhu? Přečtěte si, co lze letos očekávat a na co se těšit.

Mozilla vydala Firefox 9 a dohodla se s Googlem

Mozilla zakončila rok 2011 vydáním ostré verze prohlížeče Firefox 9. Jako hlavní novinku devítková verze přinesla zvýšený výkon při zpracování kódu v jazyce JavaScript. Mobilní verze pro Android pak přišla s optimalizací pro tablety, resp. zařízení s větším displejem. Uživatelé těchto zařízení mohou Firefox 9 stahovat zdarma klasicky přes Android Market.

Mnohem důležitější zprávou z konce roku však je, že Mozilla má podepsanou novou dohodu s Googlem, o čemž jsme vás na Lupě již informovali. Google tak ve většině lokalizací i nejméně po další tři roky zůstane výchozím vyhledávačem. Mozilla se na oplátku může těšit na nemalý příliv peněz do své pokladnice. Není tajemstvím, že Google je pro ni hlavním zdrojem příjmů.

Všechny nouzové scénáře tak lze prozatím dát k ledu a Mozilla má klid na další rozvoj svých projektů. Podrobnosti o nové dohodě nebyly zveřejněny. Vynořily se však spekulace, že Google musel finančně výrazně přitlačit. O jeho pozici ve Firefoxu údajně měl eminentní zájem americký portál Yahoo a také Microsoft se svým vyhledávačem Bing.

Firefox 11: synchronizace rozšíření a další laskominy

Aktuálně je v přípravě Firefox 10, který je už v procesu betatestování. Seznam chystaných změn není příliš zajímavý. Mnohem lépe je na tom v tomto ohledu Firefox 11, který bude jednou z těch důležitějších aktualizací. Přinese například podporu experimentálního protokolu SPDY, jenž by prozatím měl přinejmenším umožnit rychlejší přístup k webovým aplikacím od Googlu, který za tímto protokolem stojí.  

Firefox 11 umožní synchronizovat doplňky (rozšíření).

Další zajímavou novinkou ve Firefoxu 11 je podpora synchronizace nainstalovaných rozšíření mezi různými instalacemi prostřednictvím služby Firefox Sync. Ve výchozím nastavení by měla být neaktivní, ovšem uživatelům nic nebude bránit v tom, aby si nastavení synchronizace upravili a k záložkám, historii nebo heslům přidali nově také rozšíření (resp. doplňky).

Firefox 11 ještě přinese možnost instalovat drobné opravy jako rozšíření. Kvůli menším úpravám tak nebude muset být vždy vydána nová verze. Uživatelům se nainstaluje tzv. hotfix, který případný problém vyřeší do vydání příští naplánované aktualizace. Tento nový systém bude využíván třeba pro opravy v podobě pouhé změny některých parametrů nastavení nebo opravy potřebné jen pro vybrané lokalizace.

Google Chrome zaútočí na Internet Explorer?

Google Chrome poráží Mozilla Firefox a upevňuje si svou pozici dvojky na trhu. StatCounter jej vidí jako tržní dvojku již druhý kalendářní měsíc v řadě. V prosinci byl na globální úrovni jedničkou Internet Explorer s podílem 38,65 procenta. Google Chrome obsadil s podílem 27,27 procenta druhou příčku. Mozilla Firefox skončil s podílem 25,27 procenta již o dva procentní body pozadu na třetím místě.

Tržní podíl prohlížečů v prosince 2011. Zdroj: StatCounter, klikněte si pro zvětšení.

Vzestup prohlížeče Googlu potvrzují i čísla od Net Applications. V nich si Mozilla Firefox stále ještě drží pozici tržní dvojky, ovšem v prosinci mu opět o něco klesl podíl na trhu a činil tak 21,83 procenta. Google Chrome s podílem 19,11 procenta mu již silně dýchá na záda. První místo v prosinci držel Internet Explorer s podílem 51,87 procenta.

StatCounter a Net Applications ukazují stejný dlouhodobý trend: Google Chrome pozvolna posiluje, Internet Explorer a Mozilla Firefox ztrácejí. Co lze čekat v letošním roce?  Pokud se nestane nic mimořádného, v nejbližší době se zřejmě dočkáme pádu Internet Exploreru ve statistikách Net Applications pod hranici 50% podílu na trhu.

Vývoj tržních podílů prohlížečů v roce 2011. Zdroj: StatCounter, klikněte si pro zvětšení.

Google Chrome zřejmě v nejbližších měsících sesadí z druhého místa Mozilla Firefox i ve statistikách Net Applications. Otázkou je, co bude následovat. Nevíme totiž, kam až může Google Chrome růst. Pokud by tempo z posledních let udržel a Internet Explorer se nějakým zázrakem nezmátořil, tak Google Chrome může reálně atakovat pozici tržní jedničky. 

Google Chrome se zaměří na nové technologie

I letos bude Google pokračovat v chrlení nových major verzí svého prohlížeče, přičemž opět nelze očekávat, že by seznamy novinek byly nějaké delší a zajímavější. Je pravděpodobné, že Google bude pokračovat v rozvoji internetových projektů jako je třeba WebRTC, na němž spolupracují i tvůrci prohlížečů Firefox a Opera. Projekt WebRTC má kořeny už v roce 2010, kdy Google koupil společnost Global IP Solutions (GIPS).

Google přikládá tomuto open source projektu velkou váhu. Cílem je umožnit webovým vývojářům navrhovat komunikační nástroje s podporou přenosu hlasu a videa, které nebudou vyžadovat instalaci žádného speciálního doplňku do webového prohlížeče. Webovým vývojářům by měl stačit jen JavaScript v kombinaci s HTML 5. Nechme se tedy překvapit, kam WebRTC dokráčí v tomto roce.

Google má na jeho úspěchu eminentní zájem. I jeho vlastní komunikační služby jsou momentálně závislé na speciálním plug-inu Google Talk pro různé prohlížeče. To není optimální. Podobně je na tom třeba i Facebook s komunikací přes Skype. Z uživatelského hlediska by bylo jedině plusem, kdyby podobné služby fungovaly bez proprietárních doplňků napříč prohlížeči.

Výzvou pro Google v tomto roce bude i vylepšení své pověsti v oblasti ochrany soukromí. Google Chrome totiž jako jediný mainstreamový prohlížeč nepodporuje Do Not Track. Podporuje však pracovní skupinu W3C, která se zabývá standardem, podle něhož prohlížeč má webové stránce předávat informace o tom, že si uživatel přeje více soukromí. Výsledek by měl být k dispozici nejpozději v polovině tohoto roku.

Internet Explorer čeká jubilejní desítková verze

Microsoft má před sebou velmi rušný rok. Na trh se chystají nová Windows 8, s nimiž chce redmondský softwarový gigant doběhnout vlak, který mu na poli softwaru pro tablety ujel. Jedním z klíčů k úspěchu má být uživatelské prostředí Metro v novém systému prozatím nazývaném Windows 8. Přizpůsobí se mu i Internet Explorer 10, který bude nativní součástí systému.

Windows 8 by měla obsahovat nový Internet Explorer 10 pro prostředí Aero. Toho by se měli dočkat i uživatelé Windows 7. S podporou pro Windows Vista se už nepočítá. Alespoň tedy uvolněné experimentální buildy tento systém nepodporovaly a lze očekávat, že podobně na tom bude i ostrá verze, která přijde letos.

Pro uživatele Windows 8 bude Internet Explorer 10 dostupný v upravené podobě optimalizované pro tablety resp. zařízení s dotykovým displejem. Ta zohledňuje dotykové ovládání, ale nepočítá s podporou pro Flash nebo Silverlight. Microsoft vidí budoucnost v HTML 5, jehož podporu má nový Internet Explorer 10 významně rozšířit.

Opera 12 se dočká hardwarové akcelerace

Někdy v první polovině roku 2012 by světlo světa měla spatřit také nová Opera 12 s kódovým označením Wahoo. Ta slibuje výrazné navýšení výkonu díky hardwarové akceleraci. Opera Software chce podobně jako konkurence vytěžit více z výkonu grafik dnešních počítačů a ulehčit tak procesoru. V tomto směru je Opera pozadu za konkurencí a Wahoo to má napravit.

Content

Na konci roku se též objevil experimentální build Opery 12, který naznačil směr dalšího vývoje. Tvůrci prohlížeče nabídli k testování 64bitovou verzi pro Windows Vista a Windows 7, která odděluje běh plug-inů do samotného procesu. Uživatelům majoritní platformy tak chtějí vývojáři poskytnout vymoženosti, které uživatelé Linuxu již dobře znají.

Experimentální Opera pro 64bitová MS Windows se již testuje.

64bitová Opera slibuje uživatelům 64bitových verzí Windows Vista a Windows 7 o něco lepší výkon a také bezproblémové alokování paměti. Oddělený běh plug-inů pak má přinést vyšší stabilitu, protože pád plug-inů neshodí zároveň celý prohlížeč. Zatím však není úplně jasné, jestli podpora 64bitových MS Windows a oddělený běh plug-inů pod MS Windows budou součástí právě verze Wahoo.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 1. 2012 7:28
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »