Hlavní navigace

Proužková reklama mění svoji tvář

Michal Zálešák

Ačkoliv reklamní proužky nebudí ve většině uživatelů zrovna výbuchy nadšeni, vděčíme mu za mnohé - od e-mailových služeb zdarma až po vlastní oblíbené Internetové periodikum. Tradiční proužky však začínají pomalu ustupovat do pozadí a vyklízejí pole svým modernějším a "bohatým" bratříčkům. Jak se to projevuje v českém Internetu přibližuje Michal Zálešák.

Nejdříve však trochu historie. Pokud nebereme v potaz pouhé textové reklamní odkazy typu „Navštivte stránky firmy X, její nabídka Y je opravdu vynikající,“ byly prvními bannery statické obrázky. Žádné akce, žádné animace, prostě obrázek. Tyto reklamní proužky měly snad jedinou výhodu: snadno se vytvářely a měly poměrně nízkou velikost (to ovšem nikoliv nutně). Tím však výčet jejich předností končí a zbývají pouze nevýhody: nízká atraktivita, omezená prostředí ke kreativitě.

Následující etapa byla ve znamení animace – obrázky se podařilo rozpohybovat, od jednodušších dvou až tří gifovek až po hotové seriály.. Fantazie zde rozhodně zapracovala na plné obrátky – někde pro dobro věci, jinde spíše naopak. Někteří tvůrci totiž tak trochu zapomněli na zlaté pravidlo, že méně někdy může znamenat více, což se projevilo hlavně delší dobou potřebnou pro načtení stránky. Většinou však animované bannery třeba i osvěžily mnohdy jinak statické stránky a vtipný nápad jim navíc mohl přinést docela slušný click-rate.

Čas však plynul dále a to i v českém Internetu. Do kurzu přicházejí tzv. HTML bannery – namísto jednoho obrázku se zobrazuje tabulka o standardních rozměrech banneru, v níž však může být třeba i funkční formulář a podobně. Do této kategorie ostatně patří i SuperBannery, které nabízí Mr.Lin(x) a o kterých jsme na Lupě nedávno psali. Problémem většího rozšiřování SuperBannerů jsou zejména náklady: správci Mr. Lin(x)e, však musí každý banner ručně kontrolovat, aby nedošlo k provádění skriptu, který by poškozoval kostru celé WWW stránky, ať už neúmyslně, či zcela záměrně. Ani kuře nehrabe zadarmo a proto i Mr.Lin(x) za zařazení SuperBanneru do systému požaduje 890 korun. Snad i proto jsem jich zatím mnoho neviděl.

Čas oponou trhnul a objevila se další novinka. Seznam oficiálně oznámil uvedení tzv. „rich media bannerů“, jejichž možnosti jdou daleko za hranice dnešních bannerů. Rich bannery jsou aktivní, nejenže mohou odkazovat na různé adresy podle toho, co si čtenář odklikne (pozor, neplést s „obrázky s klikou“, jak jim říká Pavel Satrapa) nebo dokonce obohatit vizuální dojem o vjem sluchový, což dává vzniknout tzv. zvukovému banneru, ale konzument reklamy si dokonce může ve vymezeném reklamním prostoru zahrát jednoduchou počítačovou hru.

Seznam oznámil uvedení této novinky jako první, hlavním inovátorem je však zřejmě agentura Internet Servis, která realizovala na několika serverech první kampaň s použitím rich media banneru pro EuroTel. Kromě ní nyní na Seznamu běží také upoutávková kampaň na nový hudební server iHudba. Dokonce i na Lupě už jsme měli kampaň s využitím těchto bannerů, kterou realizoval rovněž Internet Servis. V tomto případě se však ukázalo, že jde přeci jen o trochu nezralou technologii: všechno bylo v pořádku jen do chvíle, kdy se ukázalo, že tyto proužky boří v jedné verzi MSIE celou stránku. To ostatně odhaluje riziko všech bannerů, které jdou za hranici prostého obrázku: tvůrce nemá nikdy jistotu, jak se s bannerem jednotlivé prohlížeče vypořádají.

Proužková reklama v českém Internetu přináší tvůrcům obsahu drtivou většinu příjmů, v porovnání se světem snad až přehnaně moc. Je pravděpodobné, že různé formy sponzoringu se v budoucnu rozvinou i u nás, proužky však patrně ještě nějaký čas zůstanou tou nejdůležitější formou reklamy na Internetu. Pokud se však udrží současná rychlost vývoje, za pár let se možná změní k nepoznání a s původními obrázkovými bannery je bude spojovat jen název.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?

3. 12. 1999 0:18

Petr Kosicek (neregistrovaný)
Dneska jsem na www.novinky.cz narazil na tu kravinu hudebni banner co mi tu porad dokola mlel "www.ihudba.cz" a reknu vam ze takovou chut vzit pocitac a vyhodit ho z okna uz jsem dlouho nemel. Jestli se tohle ma stat nejakym standartem tak potes nas panbuh. Snes bych to kdyby to kvaklo JEDNOU pri otvirani stranky s tim bannerem ale tenhle kolovratek 5x nebo kolikrat za minutu se da vyresit jedine tim ze okno s takovouhle strankou proste rychle zavru a radci ji nectu. nevim jestli si to ti provoz…
Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Optimedia: hybridní kampaň Nescafé

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

R2B2 a Hybrid uzavřely partnerství

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru