Hlavní navigace

Průmyslovka na Proseku otevírá učebnu 3D tisku, tisknout se budou i maturitní práce

11. 10. 2016
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

 Autor: Jan Sedlák
Od obalů na iPhone až po modely tryskového pohonu. SPŠ Prosek integruje svůj 3D Lab do mnoha studijních oborů.

S 3D tiskárnami ve školách je to podobné jako s tablety a dalšími technologiemi – nahodile pořídit vybavení jako takové nestačí a ve využívání a výuce je třeba fungovat koncepčně. Střední průmyslová škola na Proseku v Praze s trojrozměrným tiskem experimentovala několik let a na základě toho vytvořila 3D Lab, učebnu tisku, která zároveň zapadá do celé koncepce vzdělávání.

„3D tisku jsme se začali věnovat v roce 2010. Poté jsme koupili naší první tiskárnu, kterou jsme dost nesystematicky integrovali do výuky. To je na školách běžné. Postupně jsme zjistili, že je třeba s oblastí pracovat více. Dříve se například k tiskárně dostali pouze studenti čtvrtých ročníků. To je pozdě, studenti dokáží tvořit hned,“ popisuje na Proseku zástupce ředitele tamní průmyslovky Lukáš Procházka.

Nová učebna 3D tisku se do ostrého provozu dostává od tohoto školního roku a využívat ji mají studenti od druhého ročníku. Trojrozměrný tisk se stane součástí výuky a bude provázaný s dalšími předměty, které se na průmyslovce učí. Typicky je to třeba práce s CAD programy a tak dále. „Dříve se věci tvořily více virtuálně, teď je možné zapojit i fyzickou část.“

Obal na iPhone i tryskový pohon

Výsledkem tohoto zapojení má mimo jiné být využití 3D tisku v maturitních pracích studentů. Kromě konstrukčních předmětů se nabízí například propojení s elektronikou a automatizací. Podle Lukáše Procházky a dalších zástupců školy „je u studentů těžké najít motivaci a 3D tisk je jednou z věcí, která to dokáže.“


Autor: Jan Sedlák

Ukázkové projekty, které studenti s pomocí 3D tisku vytvořili, jsou zajímavé – je zde možné najít model tryskového motoru, obal na iPhone, pohyblivé mechanické součástky, simulaci dopravní křižovatky a další.

Prosecká průmyslovka chce svůj model zapojení 3D tisku předvádět i dalším školám. Ty, jak už bylo naznačeno, si nahodile tiskárny pořizují, včetně těch od zdejších výrobců jako Poseidon, Prusa Research či KRYAL, často ale nejsou zcela integrovány.

Na Proseku například došli k tomu, že provoz 3D učebny vyžaduje jisté nároky na správu, řízení tisku a zabezpečení, což nejsou věci, které se běžně k tiskárnám přibalují. Průmyslovka proto v roce 2015 navázala spolupráci s českou společností Y Soft, konkrétně divizí YSoft be3D vyvíjející vlastní tiskárny. Spojení Y Softu a be3D je prospěšné mimo jiné v tom, že Y Soft své technologie pro správu tisku integruje právě i do oblasti 3D.


Autor: Jan Sedlák

YSoft be3D nyní funguje jako partner 3D Labu, ve kterém běží deset tiskáren DeeGreen a nově také pět modelů eDee. Tyto přístroje vycházejí z tradičního DeeGreen, jsou ovšem upraveny pro potřeby vzdělávání. Nabízí tak věci jako zamykání dvířek, vzdálený monitoring, správu tisku nebo třeba integraci čteček studentských karet.

Ne zcela levné

Zprovoznění takové učebny, jakou mají na Proseku, není úplně levná věc. Jeden model eDee vyjde na 2500 eur. Navíc je potřeba licence na serverovou správcovskou část a zvlášť se integruje i ona čtečka (každá škola může využívat jiný systém). Pro někoho může být limitující i to, že tiskárna nemá Wi-Fi, takže je třeba rozvést ethernetovou kabeláž. SPŠ Prosek to zvládla díky nedávné celkové rekonstrukci. Bez partnerství by prý pořízení učebny bylo možné, trvalo by to ale delší dobu.

TIP: Jak to v učebně 3D tisku vypadá: Podívejte se: 

Pro Y Soft je eDee jedna ze slibných vertikál 3D tisku a na projektu 3D Labu se podílí jako partner, tiskárny jsou poskytnuty formou dlouhodobé zápůjčky. „Chtěli jsme si ověřit, jaké jsou reálné potřeby škol. Vyšlo nám z toho, že je potřeba centrální správa, monitoring, přehled o nákladech, zabezpečení, jednoduché ovládání pro studenty i učitele,“ popisuje šéf YSoft be3D David Miklas.

Modely eDee se vyrábí, stejně jako ty ostatní z nabídky, v nové výrobně v Kralupech nad Vltavou. „Na eDee máme poměrně velkou poptávku, v Kralupech budeme rozšiřovat výrobu,“ doplňuje Miklas pro Lupu.

BRAND24

Prosecká průmyslovka 3D učebnu nepoužívá pouze v běžných školních hodinách. Studenti mohou tisknout i ve volném čase a nemusí se zaměřovat pouze na studijní projekty. Během prvotního testování, které je shrnuto také v případové studii, vyšla tato čísla: 60 procent vytištěných objektů se týkalo vzdělávání, 37 procent objektů bylo pro soukromé účely a tři procenta pak k podpoře marketingových aktivit školy. Každá tiskárna byla v provozu v průměru pět hodin denně.

Zástupci školy, která mimo jiné nabízí zaměření i na vývoj aplikací a her, si slibují, že 3D Lab studenty motivuje a připraví je do praxe. V souvislosti se základními školami se pak o 3D tisku začíná mluvit jako o určitém nástupci dílen. „Myslím si, že je třeba k výuce přistupovat projektově. Během prací na nějakém projektu se studenti naučí více oborů a jejich kombinaci,“ říká Miklas.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Reportér Lupa.cz a E15. O technologiích píše také do zahraničních médií.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).