Hlavní navigace

Prý algoritmy. Facebook je závislý na novinách a lidském faktoru

Daniel Dočekal 16. 5. 2016

Většina afér má předem daný průběh. Po odhalení následuje popření, pak snaha manipulovat, další popírání až následné přiznání. Nebo se na všechno zapomene.

Pokud jste snad očekávali vyváženost, nezávislost a algoritmické určení trendujících příspěvků – tak to se nekoná. Velké překvapení ale je, že se Facebook neobejde bez tradičních medií. Ano, řeč je o záměrném ovlivňování seznamu s aktuálně populárními články Facebookem, které jasně probíhá, probíhalo a nepochybně bude probíhat i v budoucnu.

Po počátečním popírání a tvrzeních, že nic takového v žádném případě nepřipadá v úvahu, se ukazuje, že aféra má klasický průběh. The Guardianu se podařilo získat interní dokument, který na 21 stránkách popisuje, jak mají editoři vybírat trendující zprávy. Celé je to založené – což je asi nejvíce paradoxní – na tom, že ověřují trendy podle toho, jestli o nich píší média.

Rozumíte tomu správně. Editor, zodpovědný za výběr trendů, se podívá na to, co se na Facebooku sdílí a vzniklý přehled poté ověří tak, že se dané téma musí objevovat na alespoň pěti z deseti zpravodajských webů – BBC News, CNN, Fox News, The Guardian, NBC News, The New Yyork Times, USATODAY, The Wall Street Journal, Washington Post a Yahoo News/Yahoo.

Co se do trendů nedostane

Facebook se prostě neobejde bez tradičních médií a jejich šéfredaktorů a je pro něj rozhodující, zda právě tradiční zpravodajská média dané téma řeší. Což mimo jiné vysvětluje i to, proč je Twitter rychlejším zdrojem pro zpravodajská témata a Facebook má většinou podstatné zpoždění. Zatímco na Twitteru v trendech témata najdete hned (protože je algoritmický, a také proto tak špatně funguje), na Facebooku se „musí počkat“, až se tomu začne věnovat alespoň pět zpravodajských webů.

CIF16

Facebook se celou aféru okolo trendů snaží žehlit i v Information About Trending Topics, ale nevypadá to, že by tato kontroverze byla nějak řešitelná. Byť jedno poučení by tu bylo, dokonce velmi univerzální poučení: pokud si Facebook stále bude hrát na „černou skříňku“ a bude odmítat  transparentnost v těchto (a podobných) zásadních věcech, tak to vždy dopadne stejně.

Podstatnější je, že pokud Facebook skutečně ověřuje trend na výše uvedené sestavě médií, tak to nutně musí vést k tomu, že některá témata, ač opravdu mezi uživateli trendují, se nikdy mezi trendy nedostanou. Zásadním důvodem je i to, že o trendu musí psát pětdeseti uvedených zdrojů.

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Měšec.cz: „Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

„Ukradli“ jsme peníze z bezkontaktních karet

Vitalia.cz: Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Voda z Vltavy před a po úpravě na pitnou

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Lupa.cz: Adblock Plus začal prodávat reklamy

Adblock Plus začal prodávat reklamy

Vitalia.cz: Tohle všechno se dá usušit

Tohle všechno se dá usušit

Lupa.cz: Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Blíží se konec Wi-Fi sítí bez hesla?

Vitalia.cz: Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

Muž, který miluje příliš. Ženám neimponuje

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

DigiZone.cz: Nejnovější špičkové TV ve videu

Nejnovější špičkové TV ve videu

Podnikatel.cz: Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští

Babišovi se nedá věřit, stěžovali si hospodští