Hlavní navigace

Prý algoritmy. Facebook je závislý na novinách a lidském faktoru

Daniel Dočekal

Většina afér má předem daný průběh. Po odhalení následuje popření, pak snaha manipulovat, další popírání až následné přiznání. Nebo se na všechno zapomene.

Pokud jste snad očekávali vyváženost, nezávislost a algoritmické určení trendujících příspěvků – tak to se nekoná. Velké překvapení ale je, že se Facebook neobejde bez tradičních medií. Ano, řeč je o záměrném ovlivňování seznamu s aktuálně populárními články Facebookem, které jasně probíhá, probíhalo a nepochybně bude probíhat i v budoucnu.

Po počátečním popírání a tvrzeních, že nic takového v žádném případě nepřipadá v úvahu, se ukazuje, že aféra má klasický průběh. The Guardianu se podařilo získat interní dokument, který na 21 stránkách popisuje, jak mají editoři vybírat trendující zprávy. Celé je to založené – což je asi nejvíce paradoxní – na tom, že ověřují trendy podle toho, jestli o nich píší média.

Rozumíte tomu správně. Editor, zodpovědný za výběr trendů, se podívá na to, co se na Facebooku sdílí a vzniklý přehled poté ověří tak, že se dané téma musí objevovat na alespoň pěti z deseti zpravodajských webů – BBC News, CNN, Fox News, The Guardian, NBC News, The New Yyork Times, USATODAY, The Wall Street Journal, Washington Post a Yahoo News/Yahoo.

Co se do trendů nedostane

Facebook se prostě neobejde bez tradičních médií a jejich šéfredaktorů a je pro něj rozhodující, zda právě tradiční zpravodajská média dané téma řeší. Což mimo jiné vysvětluje i to, proč je Twitter rychlejším zdrojem pro zpravodajská témata a Facebook má většinou podstatné zpoždění. Zatímco na Twitteru v trendech témata najdete hned (protože je algoritmický, a také proto tak špatně funguje), na Facebooku se „musí počkat“, až se tomu začne věnovat alespoň pět zpravodajských webů.

Facebook se celou aféru okolo trendů snaží žehlit i v Information About Trending Topics, ale nevypadá to, že by tato kontroverze byla nějak řešitelná. Byť jedno poučení by tu bylo, dokonce velmi univerzální poučení: pokud si Facebook stále bude hrát na „černou skříňku“ a bude odmítat  transparentnost v těchto (a podobných) zásadních věcech, tak to vždy dopadne stejně.

Podstatnější je, že pokud Facebook skutečně ověřuje trend na výše uvedené sestavě médií, tak to nutně musí vést k tomu, že některá témata, ač opravdu mezi uživateli trendují, se nikdy mezi trendy nedostanou. Zásadním důvodem je i to, že o trendu musí psát pětdeseti uvedených zdrojů.

Našli jste v článku chybu?
16. 5. 2016 16:51

Ne, dekuji. Pokud panove z FB potrebuji skoleni, tak si ho mohou objednat u firmy Google. Tam jsou inzenyri, kteri maji odpovidajici odbornou kvalifikaci a par z nich tohle konkretne delalo uz davneji u firmy Yahoo nebo Excite.