Psychologie.cz zavedla předplatné a za první měsíc získala 180 000 korun

Vydavatelé doufají, že se jim do roka podaří získat tisíc ročních předplatitelů. To by je potom tento projekt dokázal i uživit.

Vydavatelé webu Psychologie.cz oznámili, že na webu zavedli placený obsah a že díky tomu utržili jen za květen 180 000 korun, a navíc jim o 10 % stoupla návštěvnost.

Webový magazín Psychologie.cz začali vydávat v roce 2010 novináři Jan MajerJan Smetánka — poté, co „vystoupili“ ze svých předchozích činností, aby se mohli věnovat tomu, co je bude více bavit.

Jan Majer dříve pracoval jako zpravodaj v ČTK, pak vedl ekonomickou rubriku v Reflexu, založil a vedl dva finanční weby a stál u zrodu finančně poradenské společnosti Partners, ve které řídil PR a komunikaci. Podíl na firmě prodal v roce 2010. Jan Smetánka pracoval jako vedoucí vydání, produkční a novinář ve vydavatelstvích Media Laboratory, Grand Princ a VLP. Osamostatnil se v roce 2009.

Když se pustili do Psychologie.cz, brzy zjistili, že prodávat na ní inzerci je takřka beznadějné. Psychologie se sice „týká každého“, ale inzerenti nechtějí široké a neuchopitelné cílovky, nýbrž cílovky jasně vymezené. A podnes prý inzerenti vnímají projekt spíše jako médium odborné, než jako „chytřejší lifestyle“.

Vydavatelé Psychologie.cz si proto začali přivydělávat přidruženými činnostmi, například pořádáním nebo zprostředkováváním seminářů. Ani to by dlouhodobě nestačilo, a na podzim proto zkusili požádat čtenáře webu o dobrovolné příspěvky. (Podle Google Analytics mají kolem sta tisíc návštěvníků měsíčně.)

Lidé jim zprvu zaslali devadesát tisíc korun během několika týdnů, ale pak první vlna nadšení opadla, a vydavatelům došlo, že za peníze musí nabídnout „hmatatelnou“ protihodnotu.

Nepokusili se však zpoplatnit to, nač si jejich čtenáři už zvykli, že je zdarma, nýbrž k webu přidali placenou sekci s dalším obsahem, a tu nazvali „Klub“. Roční předplatné klubového členství stanovili na 1200 korun a za květen se jim podařilo získat prvních 125 předplatitelů. Kromě toho nabízejí i jednorázové platby za jednotlivý obsah, a na těch v květnu utržili asi dvacet tisíc.

Jistě pomohlo, že i bezplatný obsah Psychologie.cz má vysokou úroveň. Těžko lidi přesvědčíte, že za peníze nabídnete kvalitu, pokud bezplatně dodáváte odpad.

Teď jde o to, zda se podaří získat tolik předplatitelů, aby to projekt a jeho tvůrce uživilo dlouhodobě. Jan Majer Lupě prozradil, že prozatím se příliv předplatitelů nezpomalil a dnes je jich už 148.

Jako cíl si stanovili získat do roka 1000 předplatitelů. Spolu s dalšími příjmy by to vystačilo na to, aby se za vydávání Psychologie.cz konečně mohli začít po třech letech také sami vyplácet.

Web je doposud vydáván „velice nízkonákladově“. Odborní autoři poskytují své texty zpravidla jen za možnost vlastní propagace. Budoucí příjmy by však mohly umožnit i skromnou „profesionalizaci“. Už první nynější tržby dovolí najmout alespoň kameramana na natáčení krátkých videí pro klubovou sekci. Doteď videa točí a stříhá Jan Majer sám.

KL_NOMINACE

Výhodou Psychologie.cz je i to, že její archiv dostupný předplatitelům se bude rozrůstat o obsah, který časem nepozbude na hodnotě.

Uvidíme tedy, zda se projektu podaří dosíci stanovené mety 1000 předplatitelů a zda bude moci Psychologie.cz sloužit jako další příklad toho, kterak se někomu podařilo uživit se z přímých plateb za internetový obsah.

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »