Hlavní navigace

Půjde Seznam do Internetu zadarmo?

9. 3. 2000
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Internet zadarmo se u nás už pomalu zabydlel a pokračují spekulace o tom, kdo přijde s touto nabídkou jako další. Podle neoficiálních úvah by se mohl na trhu objevit hráč poměrně nečekaný: Seznam. Pokud by se tak skutečně stalo, mohl by Internet zadarmo dostat další zajímavý rozměr.

Společnost Spray, která před nedávnem získala v Seznamu vlastnický podíl, působí vedle mateřského Švédska v řadě zemí západní Evropy. Vedle klasických portálů se však zabývá i poskytováním připojení zadarmo, ve Švédsku je dokonce v této oblasti jedním z největších hráčů na trhu. Spojení portálu s Internetem zadarmo je přitom velmi zajímavé a podle mého názoru samozřejmě přináší synergický efekt.

Když se tedy Spray vydal do českých luhů a hájů, objevila se otázka, zda se nepokusí zasáhnout do Internetu zadarmo i u nás. Když se této otázky kdosi dotkl na tiskové konferenci, kterou Seznam a Spray pořádali, byla odpověď představitelů obou firem poněkud rozpačitá, nicméně nic nevyloučili. Nedlouho po spojení obou firem se přitom přímo na Seznamu objevil přehled volných míst v Seznamu. Zájem o potenciální zaměstnance patrně stále trvá, kromě jiného se hledá „Produkt manažer ISP“. Podle popisu by mělo jít o osobu s perfektní znalostí problematiky ISP a telekomunikací u nás, s řídícími a organizačními schopnostmi. To myslím více než naznačuje, že Seznam má v této oblasti nějaké plány. Jaké to jsou, se zatím můžeme jen domýšlet.

O spojení svého Internetu zadarmo s určitým vlastním obsahem se u nás pokouší i Video On Line. Zmínit můžeme vývoj vlastního vyhledávače Najdi.to či akvizici serverů POST.CZ a Press od firmy Globe Internet. Tyto snahy však zatím vyznívají takřka naprázdno: ucelený portál svým uživatelům VOLný rozhodně nenabízí. Větší snahu tímto směrem projevuje World OnLine, který se snaží jít cestou původního obsahu. Podle dostupných zpráv však ani jeho portál, založený na různých informačních kanálech, není příliš úspěšný; a podle mého názoru se při zachování současného formátu ani masovou záležitostí stát nemůže. Vlastní obsah je přitom pro poskytovatele Internetu zadarmo poměrně důležitý: „zachytí“ totiž uživatele ve sféře vlivu poskytovatele, který jej tak může využít například pro reklamní účely.

Pokud by tedy Seznam budoval Internet zadarmo tak trochu z druhé strany, tedy nikoliv od poskytovatele připojení, nýbrž od portálu, měl by v tomto směru nepochybně výhodu. Pokud by se však rozhodl stavět zcela nového poskytovatele na zelené louce bez předchozího zázemí, musel by se jednak potýkat s řadou závažných problémů a navíc by přípravy trvaly velmi dlouho. Podstatně reálnější by proto mohlo být spojenectví s některým již zavedeným poskytovatelem připojení, případně rovnou akvizice. Tato možnost je však komplikována tím, že už mnoho poskytovatelů na prodej nezbylo, a navíc si nejsem jist, zda je vůbec Spray připraven u nás tak výrazně investovat.

BRAND24

Budoucnost českého Internetu v příštích měsísích podle mého názoru přinese určité propojování poskytovatelů připojení s telekomunikačními operátory a v druhé vlně propojování poskytovatelů připojení s poskytovateli obsahu, zejména pokud jde o velké vyhledávače a portály. Aktivity Seznamu by v tomto smyslu mohly být první vlašťovkou.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).