Pusťte sem ty děti!

Podle nedávného výzkumu by se jen dvě procenta českých dětí nedokázala obejít bez Internetu. Je to málo, nebo hodně? Odpověď může naznačit pohled do vyspělé ciziny, ovšem i tak tu zůstává otázka, nakolik je vlastně Internet pro děti důležitý. Jistě odpovíte že hodně. A naopak: jsou děti důležité pro Internet? Troufám si říci, že ještě víc.

S dětmi se na (českém) webu evidentně nepočítá tolik jako s jinými demografickými skupinami, což je logické jen do určité míry. Děti samy o sobě jistě nevytváří takové tržby v e-shopech, neklikají tolik na reklamní prvky na stránkách a nejsou ani cílovou skupinou, kterou by se provozovatelé většiny webů vytahovali před inzerenty. Takto přímý pohled však může být zároveň dost krátkozraký, neboť děti nepřímo ovlivňují rozhodování svých rodičů způsobem, který už do řeči peněz může být převoditelný poměrně snadno. Jste-li pyšným rodičem dítěte příslušné věkové kategorie, jistě sami víte, co takový potomek dokáže třeba před stojanem se sladkostmi ve frontě u pokladny (nebo tedy… měli byste to vědět :-) )

Proč by podobný recept, který už úspěšně a s radostí využívají obchodní řetězce, nemohl platit i na webu? A samozřejmě i platí, alespoň v zemích, kde penetrace Internetu dosahuje takové úrovně, že se dotýká života opravdu téměř každého – tedy i dětí. Server BBC News koncem května zveřejnil výsledky studie [PDF, 462 KB], podle které děti v britských domácnostech často rozhodují o nákupech online. Třetina dospělých, která původně domácí připojení pořídili kvůli dětem, by se navíc nyní bez Internetu nemohla obejít, což je ve srovnání s výsledky, ke kterým obvykle vede vliv dětí v supermarketech (dospělí se podobným obchodům snaží vyhýbat), jednoznačný úspěch.

EBF16

Na první pohled by se mohlo zdát, že podobná situace by mohla panovat i v České republice. Vždyť v čem se mohou lišit předpoklady obliby webu u anglického a českého školáka? Nedávný průzkum společnosti Millward Brown, zveřejněný Mladou Frontou Dnes, však dává o zájmech českých dětí trochu jinou výpověď. Bez televize by se jich neobešlo 78 procent, bez počítače 32 procent, ale bez Internetu jen 2 procenta školou povinných! Přitom z pohledu rozvoje informační společnosti je vztah další generace k Internetu klíčový – a to nejen proto, že nyní řídí online nakupování svých rodičů. Jde přece i o novou vrstvu uživatelů, která bude podobu internetových služeb i jeho prostředí významně formovat. České děti však podle studie počítač používají téměř výhradně pro hraní her, často s kamarády. Nezbývá než doufat, že ona dvě procenta neuvedla potřebu Internetu jen proto, že zrovna „paří“ nějakou MMORPG (Massively Multiplayer Online Role Playing Game).

Je snad s českými školáky něco špatně? Je výuka Internetu na českých školách tak bídná, že dětem ani nedokáže předat poznatek, že na webu lze najít tolik zajímavostí, že i ta televize je proti němu jen bídné kukátko do pokřiveného světa? Ne ne. Osobně bych viděl jádro kokršpaněla jinde: podle britského výzkumu byly děti v rámci dotazovaných rodin nejsofistikova­nějšími internetovými uživateli, a to hlavně díky tomu, že 88 procent z nich se může těšit z připojení z domova. Což je zřejmě ten rozhodující rozdíl, protože v ČR je podle některých odhadů sotva čtvrt milionu broadbandových přípojek. Záměrně opomíjím 640.000 spojení dial-upem, protože podobné připojení je dobré na všechno možné kromě zvídavého objevování hlubin Internetu. Nevím jak vy, ale sám si nedovedu představit při brouzdání nic otravnějšího než nervózního rodiče se stopkami za zády. S čímž souvisí další věc: nutnost vytvořit pro malé uživatele na síti bezpečnější prostředí, než jaké tam panuje dnes. Regál s čokoládovými tyčinkami je totiž proti některým hrozbám na Internetu jen roztomilým pokušením.

23 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 5. 8. 2005 5:28

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »