Hlavní navigace

Radim Rezek (Flatio): Majitelé bytů na Airbnb na naše služby slyší

Jan Beránek 19. 8. 2016

Nájem na půl roku. Brňáci doufají, že našli díru na realitním trhu. Sází na takzvané střednědobé pronájmy.

Brněnská startupová scéna má i jinou tvář než jen tu čistě technologickou. Během posledních pár let tu rostou i realitní projekty. 

Vedle UlovDomov, za kterým stojí tým z původního projektu Chlapská zásilka a který se tváří jako plnokrevný agregátor realitních služeb, rychle roste i Flatio, který buduje tým se zázemím z projektů StudentReality.cz a především správcovského Chillhills. 

„Flatio je další projekt naší skupiny. Je to nezávislá firma, kterou vlastním já a další dva spoluzakladatelé s tím, že menšinový podíl v něm drží ještě investoři z Enernu,“ vysvětluje spoluzakladatel nového projektu Radim Rezek.

Skupina Enern, ve které působí třeba Tomáš Čupr nebo bývalý šéf Centrum Holdings Pavel Mucha, drží v brněnském Flatiu sedmadvacet procent. „Našli si nás hned na začátku i díky našim dřívějším projektům. Po půl roce seznamování to dopadlo. Já jsem měl ale předchozích šest let podnikání k externímu financování spíš odpor, než že bych ho vyhledával. Nechtěl jsem, aby mi do toho někdo mluvil. Navíc jsem si říkal, že si to ufinancuju a že to zvládnu podnikatelsky. Tady jsme ale viděli, že to může být větší projekt a zkusili jsme vzít investorské peníze. Zatím to funguje dobře,“ dodává Rezek. 

Proč zrovna střednědobé pronájmy?

Rozjeli jsme to na začátku letošního roku a na začátku jsme se zaměřovali na dlouhodobé pronájmy. Během prvních pár měsíců jsme ale zjistili, že to není to pravé. Majitelé bytů v případě těchto pronájmů nemají moc rádi změnu. A kombinace online a technologií byla pro ně trochu moc. Inzerují na svých webech a je těžké je přesvědčit. Zkusili jsme proto pronájmy střednědobé. To zabralo.  

V čem je rozdíl od klasického bydlení?

U střednědobého nájmu nemusí klient řešit kauci ani provizi. Jde prostě rovnou bydlet do připraveného bytu. Kontrolujeme vybavení bytu, které musí zajistit každý majitel, a tak musí být k dispozici i peřiny nebo příbory. My k tomu dodáváme ještě balík povlečení a ručníků a nový nájemník si musí přinést jen svůj vlastní kartáček na zuby.

Když jsem ale koukal na ceny pronájmů, tak jsou celkem vysoké…

To se může zdát, pokud srovnáváte s dlouhodobými nájmy. My se ale zaměřujeme na klientelu hledající pronájem na jeden až šest měsíců. A tady jsme asi našli prostor. Pokud si totiž hledáte takové bydlení, tak máte dnes v podstatě jen dvě možnosti – buď platformy typu Airbnb, nebo zkusit Booking. Najít pak nájem v Praze na měsíc tak vyjde minimálně na pětatřicet tisíc. Víc než bydlení se to blíží pobytu v hotelu.

Fungujete jako místo, kde se potkávají zájemci o bydlení a majitelé. Zároveň ale bydlení na půl roku není víkendový pobyt nebo objednání taxíku. Jak řešíte kvalitu a relevanci klientů z obou stran?

Chceme, aby se nájemníci a majitelé bytů navzájem hodnotili a mohlo fungovat objednávání bez fyzických prohlídek. České nájemníky prověřujeme z různých hledisek a rejstříků automaticky. V praxi pak zájemce o bydlení zaplatí pětistovku, aby mohl podat žádost o rezervaci. Majitel bytu má 24 hodin na to, aby žádost schválil, nebo odmítl. Pokud ji zamítne, tak pětistovku vracíme. 

Na druhé straně prověřujeme každý byt. Setkáme se s majitelem a nafotíme u něj i virtuální prohlídku. Majitelům jistíme majetek naším garančním fondem. Jakýkoliv problém, který způsobí nájemník nad rámec běžného pojištění domácnosti, jistíme čtvrt milionem korun. Podle našich dřívějších zkušeností se něco takového ale stává maximálně ve dvou procentech případů, a tak jsme schopni rizika pokrýt.

Každý byt si fotíte – přemýšlíte o nějakém využití virtuální reality? Je to letos koneckonců dost populární téma…

Máme vlastní kameru, která dokáže udělat virtuální prohlídku během několika sekund. Vidíme v tom příležitost a uvažujeme o tom. Jak se rozšiřuje VR, tak už jsme kontaktovali jeden český startup, který dokáže naše virtuální prohlídky přetransformovat do VR. V rámci střednědobých pronájmů virtuální prohlídky fungují. Tito lidé většinou nemají moc čas obcházet hodně bytů. A tak si pohráváme s myšlenkou otevřít si fyzickou pobočku, ve které by si lidé mohli procházet byty virtuálně. Chce to ale otestovat. 

Kdo je typický zákazník?

Dost často jsou to manažeři, kteří tu jsou pracovně, různé typy stážistů. Jsem ale rád, že to jsou třeba i rodiny a páry, které si třeba rekonstruují své bydlení, nebo lidé, kteří hledají dlouhodobý pronájem nebo nový byt a potřebují získat čas. 

Kde je pak váš příjem?

Kromě zmíněné pětistovky žijeme především z provizí od majitelů, kde si bereme pět procent z nájmu. 

Máte kontrolu nad platbami nájmu, kdyby byl nějaký problém?

Nájem jde na náš účet a my ho pak automaticky posíláme majitelům bytů. To je postup, který jsme si otestovali u našich dřívějších projektů. Můžeme informovat obě strany, že je čas placení, a vyřešit tak plno potenciálních problémů, které mohou nastat předem. To šetří dost času. 

Řešíte nějak, jak majitelé bytů daní příjmy, které díky vám získají?

Pronajímání nevyžaduje živnostenský list, ale daně z toho někdo zaplatit musí. To je ale na majitelích. V rámci sdílené ekonomiky si dovedu představit model, že platforma jako my nebo Airbnb bude garantem služby a bude odvádět všechny povinné poplatky za majitele. Ať už třeba poplatky za odpad nebo televizi. Koneckonců peníze od nájemníka jdou přes nás a my to můžeme klidně automaticky strhnout a odeslat. Ještě to tak nefunguje, ale Airbnb už třeba v Americe platí za majitele ubytovací poplatky městům. 

Jak sháníte majitele bytů?

Prostřednictvím facebookových kampaní. Daří se nám oslovovat i majitele bytů, kteří je pronajímají přes Airbnb. Ti totiž nejsou všichni se svými byty úspěšní mimo sezónu. A slyší na naši nabídku. My už teď z našich průzkumů víme, že tito majitelé jsou otevřeni novým věcem a jsou v podstatě po celém světě stejní. To je pro nás velké plus. 

Kolik jste jich už ulovili?

Majitelů máme v databázi vyšší stovky. Co se týče nájemců, tak jsme na stovce ubytovaných. Od jara jsme nasmlouvali 150 bytoměsíců, to je taková naše měrná jednotka. Do konce roku bychom se rádi dostali na tisícovku. U našich nejlepších majitelů bychom rádi drželi obsazenost kolem devadesáti procent. 

Kdy očekáváte, že se dostanete s vaším dvacetihlavým týmem do černých čísel?

Pokud zabereme, tak se můžeme do černých čísel dostat na jaře příštího roku. Bude záležet, jak budeme rychle růst na úkor zisku. Teď chceme spíš investovat do růstu než do černých čísel. 

Vy v podstatě od počátku svého podnikání sázíte na reality, proč?

Začínali jsme portálem StudentReality ještě za studií. Ten fungoval, ale nevydělával tolik, aby nás uživil, a tak jsme k tomu spustili ještě Chillhills.cz. To je v podstatě správcovská agentura, kterou jsme začali dělat. Pochopili jsme díky tomu, jaké starosti mají majitelé bytů, a mohli jsme vyvinout systém, který plno věcí automatizuje. Jak se to rozjelo, tak jsme spravovali třeba stovku bytů a tři stovky nájemníků, a to už v excelovské tabulce řešit opravdu nešlo. 

Byla to podnikatelská divočina. Rostli jsme, ale zároveň jsme to neměli jednoduše pod kontrolou. A tak jsme si naprogramovali informační systém. Trochu nám pomohlo to, že náš vývojář chvilku dělal realitního makléře. Vznikl z toho ucelený systém pro nás. Pořád jsme ale řešili to, jak to všechno co nejvíc zautomatizovat. Pak už byl jen krůček k tomu, zkusit data, která máme dát na web a vzniklo v podstatě Flatio. 

Kde Flatio funguje?

Fungujeme zatím v Praze a v Brně. Potvrzujeme si, jestli to dokážeme uřídit i globálně z jednoho místa a využívat místní fotografy a obchodníky, kteří se budou setkávat s majiteli bytů. Potom, co doladíme automatizaci procesů, chceme jít do dalšího města – spíš už ale za hranicemi. Chceme kosmopolitnější města, kde jsou zahraniční firmy. 

Pokud bude větší zájem od majitelů, tak můžeme otevřít v omezeném množství i menší česká města. Naplno se ale chceme věnovat spíš městům jako Bratislava nebo Vídeň. Čistě teoreticky bude jednou možné si přidat byt v Plzni, ale bude to bez naší podpory. 

Skloňujeme Airbnb, sdílenou ekonomiku, pronájmy. Máte vyřešenou případnou regulaci a legislativu? 

Na tom si v rámci Flatia zakládáme, abychom měli právo podchycené. Regulace, se kterou Airbnb poslední dobou bojovalo, stanovila, že třeba v Berlíně nemůžete pronajímat byty na méně než jeden měsíc. Naše pronájmy jsou ale od jednoho měsíce. Zároveň vznikají různé komise, jak najít cestu pro podporu sdílené ekonomiky, a tak si myslíme, že to půjde. 

My bychom se rádi bavili na téma sdílené ekonomiky třeba s Tomášem Prouzou (koordinátor digitální agendy ČR – pozn. redakce), který je v tom velmi aktivní a je dobré se s takovými lidmi potkat. S městy aktuálně mluvit nemusíme, ta řeší především problémy s Airbnb a vybíráním ubytovacích poplatků, a to jde mimo nás. 

Našli jste v článku chybu?

19. 8. 2016 21:01

xf (neregistrovaný)

Problém nevidím ve výši odměny. Za něco je 5% i málo. A za něco zase i 3% příliš.

Problém vidím v tom, co za těch 5% poskytují. A to je:
1) Inzerce
2) Jakýsi garanční fond na škody. Jenže byty musí mít majitel pojištěné, a tu si platí majitel sám, a jistě si kontrolují pojistné podmínky. Takže ten fond fakticky nekryje nic.
3) Výběr peněz. Ani zde nevidím žádnou výhodu, dokonce to vnímám jako nevýhodu a riziko. Oni za nájemníka neručí! Takže nájemník když peníze pošle na jejich konto, dobře, on…


20. 8. 2016 19:39

ježour (neregistrovaný)

Takže vlastně největším problém vašeho vidění světa jsou lidé, protože se odmítají řídit "zákony trhu"? Kde berete tu jistotu, že ty "zákony" jsou funkční, když je formulovali lidé a to ještě v teoriích, které nepracují s reálným světem ale jen s jeho zjednodušením?

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Vitalia.cz: To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

To není kašel! Správná diagnóza zachrání život

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

Mňam TV splnila slib a odešla z DVB-T

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Vláknina: Rozpustná, nebo nerozpustná?

Podnikatel.cz: Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

Pozor, pojišťovny mění čísla účtů

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

120na80.cz: Bojíte se encefalitidy?

Bojíte se encefalitidy?

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů u zaměstnávání

Změny v daních z příjmů u zaměstnávání