Hlavní navigace

Radiokomunikace jdou do Internetu zadarmo

Mirek Zeman 24. 7. 2003

Přibližně před rokem vydaly České radiokomunikace tiskovou zprávu, ve které oznamovaly, že se pouští do retailového trhu. Ačkoli byla dokonce představena nová značka (Bluetone), nakonec se nestalo nic. Nyní ČRa chystají druhé podání. Jedním z kroků na této cestě je spuštění Internetu zdarma jménem Bluetone Internet Free.

Centrum, Contactel, Czech On Line (COL), Český Telecom, Seznam, Tiscali. Čím jsou si tyto firmy podobné? Jejich společným rysem je skutečnost, že poskytují Internet zdarma. Nedávno jsme na Lupě dokonce psali o tom, že o Internetu zdarma uvažuje i zpravodajský server iDnes (viz iDnes možná nabídne Internet zadarmo), přičemž se objevily spekulace, že snad i internetový portál Atlas by se mohl k tomuto kroku odhodlat. Aby toho nebylo málo, v polovině července spustily Internet zdarma pod názvem Bluetone Internet Free i České radiokomunikace. COL, Contactel a Tiscali byly první. Český Telecom se ještě vezl na vlně všeobecné euforie. Centrum bylo prvním poskytovatelem obsahu. Co objevného však napsat o těch ostatních?

Přibližně před rokem vydaly České radiokomunikace tiskovou zprávu Internet v modrém, kde v pěti odstavcích spřádaly své záměry stát se plnohodnotným telekomunikačním operátorem se silnou orientací na zákazníka. Vše bylo zastřešeno značnou Bluetone, což byl balíček datových, hlasových a internetových služeb pro koncové zákazníky. Na celé věci byla zajímavá především skutečnost, že České radiokomunikace tímto krokem začaly konkurovat Contactelu, jehož byly akcionářem. Jenže po úderném nástupu podpořeném několika zprávami ČTK, které slibovaly, že „tato služba bude klientům představena na Invexu za zaváděcí ceny,“ vše jakoby vyšumělo do ztracena. Rovněž po slibované reklamní kampani na podporu značky nebylo ani vidu, ani slechu.

Na vysvětlenou: Jedním z důsledků účasti v Contactelu, společném podniku s TCD (bývalý Tele Danmark), byla pro České radiokomunikace nemožnost nabízet internetové připojení pro koncové zákazníky, ba co víc – tehdejší koncoví zákazníci měli být převedeni na Contactel. Přibližně před rokem však České radiokomunikace oznámily, že vytvořily vůči Contactelu opravnou položku 1,27 miliardy korun kapitalizací dluhu Contactelu. Výměnou za tento krok vyvázal TCD České radiokomunikace ze smluvních závazků, a firma tak mohla opět přijít s internetovými službami. Svůj podíl v Contactelu České radiokomunikace nedávno definitivně prodaly TCD za jednu korunu.

Tento podzim by podle Českých radiokomunikací mělo následovat „druhé podání“, podpořené reklamní kampaní (což se ovšem minulý rok říkalo také…). Jedním z kroků tohoto druhého podání je i spuštění služby Bluetone Internet Free, což se zatím tak trochu tají a České radiokomunikace nechystají ani žádnou samostatnou kampaň. Internet zdarma od Českých radiokomunikací není v podstatě ničím výjimečný a v zásadě pouze kopíruje podobné nabídky, které jsou již na trhu. Další rozvoj se očekává v závislosti na ohlasech uživatelů. Jedná se o klasický Internet zdarma s celorepublikovou působností a do konce roku by České radiokomunikace chtěly mít alespoň deset tisíc zákazníků.

Osobně se domnívám, že prosadit se na tomto trhu bude velmi obtížně. Deset tisíc zákazníků z Internetu zdarma rozhodně nedělá ziskovou službu. To by České radiokomunikace musely ukořistit například iDnes nebo Aliatelu přebrat Centrum či Seznam. Větší množství domácích uživatelů lze sotva očekávat, protože Contactel, Czech On Line, Český Telecom a Tiscali utratili za reklamní kampaně na Internet zadarmo dlouhé peníze, takže žádný další poskytovatel Internetu se bez chytrého marketingu asi neprosadí. A chytrý marketing není právě silnou stránkou Českých radiokomunikací, které živí kontrakty s Českou televizí a TV Nova. Díky tomu vlastně ani nikdy nic takového nepotřebovaly.

Na druhou stranu je asi nerozumné České radiokomunikace dopředu podceňovat. Je klidně možné, že Internet zdarma nepouští s úmyslem na něm vydělat, ale zapadá do jakési celkové marketingové strategie, jejímž cílem je přeměnit image „socialistických“ Českých radiokomunikací (které živí již zmíněné kontrakty s Českou televizí a TV Nova) na moderního telekomunikačního operátora pro všechny. Zajímavým krokem na této cestě bylo spuštění plzeňského systému Angel, což je point-to-multipoint FWA v pásmu 3,5 GHz bez nutnosti přímé viditelnosti. Pokud se plzeňský projekt ukáže jako úspěšný, hodlají jej České radiokomunikace rozšířit na dalších dvacet měst. Bude tedy lépe s hodnocením vyčkat.

Anketa

Prosadí se Internet zadarmo Českých radiokomunikací?

Našli jste v článku chybu?

30. 7. 2003 19:02

Dan Lukes (neregistrovaný)
To je pravda, ale to obdobi nebylo nijak dlouhe (a myslim, ze se jim zavedeni FREE pred tim, nez byly dokonceny vsechny dohody s Dattelem docela vyplatilo na poctu klientu - jeste leta pote patri li mezi nejvetsi dialup-ISP). Dnes uz snad muzu rict, ze podil COL byl necelych 30% z castky, kterou zaplatil koncovy uzivatel. Tarif I99 byl pozdeji - a myslim, ze to byla prave reakce SPT na to, ze jim prazsky provoz hodne utikal k Dattelu (i kdyz, pokud vim, COL mel s Datellem smlouvu do znacne miry …

28. 7. 2003 9:01

trAble (neregistrovaný)
ČRa zkazily co mohly a já bych si od nich nevzal nic ani zadarmo. Rozhodně ne od té partičky, co to tam vede. Ta poznámka o důchodcích je trefná. A je viděť, jak perfektně rozumí marketingu. Stačí se podívat na web služby Bluetone. Ono samotné to logo je prostě nádhera. Já vím, že jde jen o balení, ale ono i to je důležité. A v ČRa prostě není člověk, který by něco uměl zabalit. Co se týče technologií, to nejsem schopný posoudit, ale obávám se, že ani tam to nebude slavné, protože dobří lidé se …
Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Vrátí zvýhodnění, ale výrazně omezí paušály

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

120na80.cz: Rovnátka, která nejsou vidět

Rovnátka, která nejsou vidět

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

120na80.cz: Rakovina oka. Jak ji poznáte?

Rakovina oka. Jak ji poznáte?

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Podnikatel.cz: Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Dárky v podnikání. Jak je uplatnit v daních?

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Podnikatel.cz: Víme první výsledky doby odezvy #EET

Víme první výsledky doby odezvy #EET

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon