Hlavní navigace

Radovan Jelen (FG Forrest): Životnost webů se dnes pohybuje od 3 do 5 let

27. 5. 2016
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: FG Forrest
Dnešní weby nejsou jen o designu a obsahu, což je dnes taková pomyslná spojená nádoba. „Ještě bych do ní přilil servis a bezpečnost,“ říká v rozhovoru šéf firmy FG Forrest.

Firma FG Forrest, jejíž jádro je ve vývoji, realizaci a správě webů, intranetů či e-shopů, v těchto dnech slaví 20 let své existence na trhu.

Společnost, která v roce 1996 vyvstala z garáže ve městě Hronov na severovýchodě Čech, má dnes portfolio zákazníků, mezi které patří velké firmy jako Komerční banka, pivovar Bernard nebo energetická skupina ČEZ.

„Ročně získáváme v průměru čtyři až pět nových klientů. Je to dáno rozsáhlostí a složitostí současných řešení a také tím, že se zaměřujeme spíše na dlouhodobou spolupráci s klienty,“ říká v rozhovoru pro Lupa.cz její ředitel Radovan Jelen.

„Až polovinu pozvánek do tendrů musíme z kapacitních důvodů odmítat,“ popisuje „příjemný“ důsledek této strategie. Webové stránky se za poslední dvě dekády samozřejmě znatelně změnily. Nyní už nemají jen informační charakter, jejich úkolem je co nejvíce pomáhat rozvíjet byznys. 

„Cítíme velký tlak zadavatelů na rychlou či rozumnou návratnost. Dřív se zajímali zejména o to, ať je jejich web zajímavý, má v sobě určitou míru kreativnosti a podobně,“ říká Jelen.

Začínali jste typicky startupově, tedy v garáži. Kam jste se za tu dobu dostali a kdo je nyní vaším typickým klientem?

Od našeho vzniku se posouváme společně s trhem, kterému se vlastně stále přizpůsobujeme. Po prezentacích na klasických CD v roce 1996 jsme začali dělat hodně prezentační weby, čímž dnes také ještě často s klienty začínáme. Ale v dnešní době jsou naší typickou prací větší a rozsáhlejší transakční weby. Jde o e-shopy, intranety apod.

Na druhou stranu, nových webů zase tolik nespouštíme. Ročně získáváme v průměru čtyři až pět nových klientů. Je to dáno rozsáhlostí a složitostí současných řešení a také tím, že se zaměřujeme spíše na dlouhodobou spolupráci s klienty. Není to tedy o tom, že bychom šli do tendru, získali projekt, udělali web a pak šli jinam.

Až polovinu pozvánek do tendrů musíme z kapacitních důvodů odmítat. Ale valnou většinu, přesněji asi 90 procent našich tržeb, realizujeme od stávajících klientů a zbytek jsou ti noví.

Snažíme se naši spolupráci s klientem rozšiřovat směrem, abychom pochopili jeho byznys a pomáhali mu ho přenést do on-line prostředí. Webová prezentace je tedy jen nutným základem.

A dnešním hlavním úkolem webů je více než kdy jindy pomáhat rozvíjet byznys.

Jednoznačně. Po ekonomické krizi je tato funkce ještě markantnější. Cítíme velký tlak zadavatelů na rychlou či rozumnou návratnost. Dřív se zajímali zejména o to, ať je jejich web zajímavý, má v sobě určitou míru kreativnosti a podobně. To je dnes určitě také důležité, ale naše cílová skupina opravdu hodně tlačí na rozumnou návratnost nového řešení.

Co tedy konkrétně pro klienty řešíte?

V rámci našich projektů weby navrhujeme, řešíme grafiku, programujeme, tvoříme obsah, který se snažíme personalizovat. To vše s cílem přeměnit co nejvíce návštěvníků webu na reálné zákazníky. U úspěšných a hodně navštěvovaných projektů je to také o bezpečnosti.

Děláme například pro Komerční banku a u ní jsme se museli přizpůsobit jejím hodně striktním bezpečnostním pravidlům, i když jsme „jen“ dodavatelé.

U KB děláte jen její web nebo i její internetové bankovnictví?

Internetové bankovnictví je projekt řešený na straně banky. Jinak spravujeme řadu dalších webů, z nichž některé jsou propojeny s dalšími systémy na straně banky.

Největším projektem je nový web kb.cz, který byl spuštěn před dvěma měsíci. Na naší straně se na něm podílelo zhruba dvacet lidí, přičemž na straně samotné banky na tomto projektu spolupracovalo dle našich odhadů až 150 lidí. Takové projekty se realizují i několik let, když to vezmu od počáteční schůzky až do jeho spuštění.

Je u dnešních webů důležitý spíše design, nebo obsah?

Podle mě jde o spojenou nádobu. A ještě bych do ní přilil servis a bezpečnost. Nezužoval bych to tedy jen na návrh webu a jeho obsah. Samozřejmě, z pohledu uživatele je to klíčové, ale uživatel dnes vnímá i to, aby se mu s webem dobře a jednoduše pracovalo na všech zařízeních, což dříve nebylo.

Vše odladit samozřejmě není triviální, navíc se zachováním všech bezpečnostních prvků. Dnes se tomu říká webová integrace – ať už jde o integraci webu na informační systémy či další specifické aplikace na straně klienta. To dnes tvoří zhruba 80 procent náročnosti celého projektu, pokud se tedy bavíme o počtu hodin nad tím strávených.

Kolik lidí v současnosti zaměstnáváte?

Aktuálně máme kolem 60 lidí, přičemž náš limit byl vždy okolo stovky. Byli bychom schopni nabrat více lidí, ale asi bychom nebyli schopni udržet takovou kvalitu a flexibilitu, jakou máme nyní. Proto tento strop.

Ale to se bavíme čistě o FG Forrest. Delší dobu kolem sebe budujeme celou řadu dalších dceřiných a sesterských firem, takže dnes už jsme vlastně takovým holdingem, který zastřešuje značka FG.

Jste aktivní i v zahraničí?

Spíše se dostáváme do zahraničí společně s našimi klienty. Například se společností ČEZ. S tou jsme začali spolupracovat v roce 2007 a od té doby jsme sjednotili různé intranety firmy do společného řešení, které jsme sami vyvinuli. Dnes na straně ČEZu provozujeme dalších zhruba 30 webů.

Vše běží na jednom systému, spravováno naším týmem a postupně do něj integrujeme i systémy v dalších zemích, kde ČEZ působí. Takže jsme se postupně dostali do Polska, Maďarska, Slovenska, Rumunska atd.

Dalším příkladem může být Prague International Marathon, kde spolupracujeme již čtvrtým rokem. Tam jsme vytvořili platformu, v podstatě portál pro běžce – Runczech.com, kde mají návštěvníci možnost se nejen dozvědět o samotných závodech, ale zároveň se registrovat, zaplatit startovné, sledovat výsledky a podobně.

Šéf tohoto projektu Carlo Capalbo oznámil, že se chce s tímto konceptem dostat během několika let do dalších zemí Evropy. Česko už mu je malé. Aktuálně je na portálu registrováno více než 130 tisíc běžců a například pražského maratonu se může účastnit z kapacitních důvodů maximálně 10 tisíc lidí. Náš systém je na rozšíření do dalších zemí připraven.

Když jste zmínil RunCzech a pražský maraton, tak ten není náročný jen pro samotné běžce, ale i pro váš tým, kdy na web míří hodně návštěvnosti.

První nápor je na začátku září, kdy se otevírají registrace pro běžce. Květnový pražský maraton byl vyprodaný během 69 dnů od otevření registrací, což byl rekord. To vše teče přes náš web.

Druhý kritický moment je během závodu a po závodech, kdy všichni sledují průběh závodu a posléze jeho výsledky. Letos jsme spustili i možnost sledování průběžného času běžců a jejich porovnání. Jestliže je běžná návštěva takového webu 2000 lidí za den, tak během závodu jde o 100 tisíc návštěvníků. 

Takže je to takový malý maraton i pro vás?

Dá se to tak říct. V pohotovosti či přímo v práci jsou lidé, kteří mají na starosti servery, které se zabývají tou aplikační částí, a pak ještě může vzniknout problém s publikováním obsahu on-line. Ale to už si víceméně zajišťuje sám klient. Jde tedy o tři samostatné týmy.

Když se podíváme na globální trh, která země udává ve vývoji webu trendy, pokud se to vůbec dá říct?

Myslím, že dnes není nikdo výrazně dále, než tomu bylo o několik let dříve. Samozřejmě rozdíly existují, například v USA nebo ve Skandinávii je větší konkurence agentur, ale také tam jsou větší rozpočty a s tím se samozřejmě lépe pracuje.

Pokud ale jde o trendy, tak i v tuzemsku je téměř každý týden nějaká konference o byznysu na internetu, takže nové trendy se k nám dostávají opravdu velmi rychle a rozdíly se tím stírají.

Řešíte s klienty hodně spory při samotném vývoji webů? Teď myslím, jestli klient něco mermomocí požaduje, ale z vašeho pohledu to není ideální řešení?

Vždy je to o kompromisech. Ale když jsme se bavili o trendech, často si klienti myslí, že by bylo vhodné nové trendy okamžitě aplikovat a to do všech projektů. 

Ale životnost webových projektů je 3 až 5 let, poté se často komplet předělává. Trendů každým rokem vzniká několik, ale tady už pak narážíme na rozpočet klienta. Ten si nemůže dovolit dělat každým rokem nový facelift webu.

Jak vidíte budoucnost FG Forrest?

Chceme chytat nové trendy, na to by se ale měly zaměřovat naše nové společnosti. Například jsme vstoupili do nové společnosti Clever Monitor, která má svůj vlastní produkt na e-mail marketing s umělou inteligencí. Vlastně jsme tím opustili myšlenku, že bychom něco podobného vyvíjeli sami. Investujeme i do startupů typu LetenkySnadno.cz a podobně.

Se svými zaměstnanci zkoušíme i své vlastní produkty jako je MonkeyTracker.cz, který umožňuje sledovat klikání na webech. Spolupracujeme i se společností eMerite, která je zaměřená na webovou analytiku a nově i na neuromarketing, což je investice z doby už před deseti lety.

Tuto firmu jste ale prodali?

Ano, v současnosti je to oddělená firma, ale v rámci skupiny spolu stále spolupracujeme.

UX DAy - tip 2

Pod sebou máme ale i další firmy jako postprodukční studio Flamesite. Je to z toho důvodu, že náš zakladatel se dnes již nepodílí na chodu FG Forrest, to je nyní má úloha, ale snaží se dívat po nových startupech. 

A k jeho koníčkům patří produkce filmů, například stojí za filmem Život je život – nejnavštěvovanějším českým filmem loňského roku. Ale to je spíše jeho oddychová záležitost.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem tabletového týdeníku Dotyk Byznys. V minulosti působil v agentuře Reuters, v Hospodářských novinách nebo Českém rozhlase. Zastával i post mluvčího skupiny Nova. Najdete ho na Twitteru a na LinkedIn.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).