Hlavní navigace

Re: (Ne)Platím, (ne)platíš, (ne)platíme

David Nebeský 14. 5. 2001

Minulý týden vyšel na Lupě článek Nikoly Rafaje o problémech s placením "na českém Internetu". Obávám se, že problém, kterému je článek věnován, je z principu pseudoproblémem, a že způsoby plateb, které autor popisuje, jsou snahami o řešení kvadratury kruhu.

Přestože autor nikde explicitně nevysvětlil, co myslí „českými podmínkami“, z textu vyplývá, že článek je věnován platbám, které přijímají české firmy, provozující internetový obchod, od zákazníků z České republiky. Tedy běžná situace takzvaných českých internetových obchodů.

Internet je globální komunikační medium a každý uživatel Internetu má stejně snadný přístup k e-shopu, patřící firmě z Honolulu, jako e-shopu, který provozuje firma z Horní Lhoty. To samozřejmě platí i opačně: každý e-shop získá stejně snadno nebo stejně obtížně návštěvníky a potenciální zákazníky z Dlouhé Vsi jako z Long Creek v Arizoně. Je zřejmé, proč se Lupa věnuje problémům firem z Horní Lhoty a problémům zákazníků z Dlouhé Vsi. Lupa je psána v českém jazyce a tomu jak manažer z Horní Lhotě, tak i zákazník z Dlouhé Vsi rozumí obvykle nejlépe. Proč se ale věnuje tak zcela specifickému problému, jako je vztah firmy z Horní Lhoty a zákazníka z Dlouhé Vsi?

Odpověď je také zřejmá, ale zcela neuspokojivá: skutečnost je taková, že téměř všechny české firmy provozující internetové obchody se orientují výhradně nebo téměř výhradně na zákazníky z České republiky. A (pravděpodobně) většina českých zákazníků, nakupujících prostřednictvím Internetu, používá služeb českých firem. Otázkou je, zda je toto chování racionální a jak dlouho vydrží.

Odpovědět na druhou otázku si nyní netroufám, odpověď na první je však velmi jednoduchá: toto chování je obecně iracionální. Nerozumím důvodům, proč se čeští internetoví obchodníci zaměřují právě na zákazníky z České republiky. Vždyť nikdo jiný to nedělá! Nenajdeme přece jediného holandského nebo mexického internetového obchodníka, který by se specializoval právě na české zákazníky.

Poslední dvě věty byly vyřčeny žertem jen částečně. Přestože je zřejmé, že u některých druhů zboží je vhodné geografické omezení (rozhodně se nevyplatí posílat rohlíky do Japonska ani banány do Kostariky), je to obecně spíše výjimkou než pravidlem. A pokud se ukáže, že geografické omezení je rozumné, ještě to neznamená, že prodej má být omezen právě hranicemi České republiky. Některé zboží se vyplatí prodávat třeba jen v Evropě, jiné jen v okrese nebo jen v městě, kde sídlí obchodník.

Z pohledu zákazníka je to prakticky totéž, narozdíl od manažerů internetových obchodů si to však již řada z nich uvědomila. Jsou ceny a dodací lhůty českých internetových obchodů skutečně lepší než amerických, britských nebo německých? Někdy ano, leckdy však nikoli.

Vraťme se zpět k problému placení. V úvodu jsem napsal, že ho považuji za pseudoproblém­. Proč?

Internetoví obchodníci by měli zvážit, zda je racionální, aby svoji nabídku nějak geograficky omezili. Většina z nich zjistí, že nikoli, a problém jim odpadne, protože placení vyřeší platebními kartami (pro některé bude problémem zase přijímání platebních karet, ale to je jiný problém). Pravděpodobně brzy konstatují, že zřízení zvláštního platebního kanálu pro zákazníky z České republiky se jim nevyplatí o nic více, než zřízení zvláštního platebního kanálu pro zákazníky z Uruguaye.

Naprostá většina zbytku internetových obchodníků, tedy těch, pro které je geografické omezení jejich nabídky rozumné, přijde na to, že oblast, na kterou by se měli zaměřit, je mnohem menší, než celá republika. Ti potom mohou vytvořit zvláštní způsob doručování a placení, například prostřednictvím místní kurýrní služby. V Holandsku se například osvědčilo doručování prostřednictvím benzínových pump, u kterých se zákazníci cestou z práce pro zboží zastavili a kde i zaplatili.

Zákazníci, kteří chtějí nakupovat prostřednictvím Internetu, na tom jsou obdobně. Pokud chtějí mít skutečně svobodný výběr a volit vždy pro ně nejvýhodnější nabídku, musí si nutně pořídit platební kartu. To není žádná velká překážka. Je to rozhodně mnohem snazší a levnější, než nákup počítače, který mít musí také. A obavy ze zneužití platebních karet jsou prakticky neopodstatněné. Může se pochopitelně stát, že si nějaký obchodník naúčtuje platbu neoprávněně, ale to neznamená, že zákazník o své peníze přijde. Reklamace plateb prostřednictvím Internetu banky totiž vždy uznají, peníze zákazníkovi vrátí a obchodníkovi je strhnou.

Veškeré pokusy o řešení plateb na „českém Internetu“ jsou podle mého názoru odsouzeny k nezdaru, protože problém, který chtějí řešit, ve skutečnosti neexistuje. To, že mnohé tento problém trápí, plyne obvykle z toho, že nejednají racionálně. Takové jednání si však mohou dovolit jen zákazníci – podnikatele jejichž byznys je založen na iracionálních základech, trh nemilosrdně trestá.

Našli jste v článku chybu?

12. 9. 2007 21:39

drSpurny (neregistrovaný)
Naprostý souhlas!! V elektronickém obchodu, který si může založit kdejaký šejdíř, je zákazník vydán na milost či nemilost obchodníků. Např. v elektronickém obchodě Musica Bona (spolumajitel David Nebeský) jsem reklamoval vadné zboží - několikaměsíční anabáze a nekonečné urgování!! Telefon žádný, v mailu se podepisují "S pozdravem Musica Bona", hnus.

18. 5. 2001 2:22

Libor Nováček (neregistrovaný)
"Nulove transakcni naklady jak pro me, tak pro obchodnika".

Napr. zde zminovany obchodni-dum.cz ma nekdy za den obrat i vice nez 1.000.000,- Kc. Kdyz by se jim vecer ten milion sesel na pobocce cash, tak uz je to docela problem - zajistit bezpecne ulozeni do banky neni zalezitost za pet korun! A pokud zavoznik nosi u sebe par set tisic, co kdyz ho zrovna neci "kamos" vyhmatne, kdyz vyleza v neznamem baraku z vytahu? Nebo ma ty prachy nechavat v aute? ;-) Navic predavat si prachy nekde v predsin…

Podnikatel.cz: E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

E-Ježíšek si i letos zařádí. Nákupy od 2 do 5 tisíc

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Podnikatel.cz: Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Změny v daních z příjmů pro podnikatele

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

DigiZone.cz: Flix TV má set-top box s HEVC

Flix TV má set-top box s HEVC

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Europlatby: někde bez poplatku, jinde i 350 Kč

Podnikatel.cz: Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Babiše přesvědčila 89letá podnikatelka?!

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Měšec.cz: Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

Banky mlží o nákladech na předčasnou splátku hypotéky

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

Root.cz: Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Vypadl Google a rozbilo se toho hodně

Měšec.cz: Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Golfové pojištění: kde si jej můžete sjednat?

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU