Hlavní navigace

readme.txt: ADSL je záležitostí dominantních operátorů

Mirek Zeman

Český telekomunikační úřad vydal rozhodnutí týkající se sporu mezi Českým Telecomem a alternativními operátory o ADSL ˙ Letošní záplavy ukázaly, že přijdou-li ke slovu přírodní živly, jsou všemožné garance webhostingových středisek málo platné ˙ Řada povodňových komplikací byla zapříčiněna kolapsem metropolitní sítě Pragonet.

Pondělí – Český telekomunikační úřad vydal rozhodnutí č.j. 21908/2002–610 týkající se sporu mezi Českým Telecomem a alternativními operátory o ADSL. To Českému Telecomu „ukládá povinnost zdržet se nabízení a poskytování služby IOL Platinum s využitím technologie ADSL, a to do doby uzavření smlouvy o propojení telekomunikačních sítí nebo dodatku ke smlouvě o propojení pro službu přístupu k širokopásmovým službám sítě Internet s využitím technologie xDSL (ADSL) s prvním oprávněným žadatelem o propojení (…).“

Český Telecom alternativním operátorům jednu „velkoobchodní nabídku“ ADSL prezentoval. Koncem května jim na půdě Asociace provozovatelů veřejných telekomunikačních sítí nastínil principy, na jejichž základě by měla celá věc fungovat. Bylo jim nabídnuto propojení na tzv. „třetí vrstvě“, což znamená, že Český Telecom by uživateli poskytoval IP konektivitu a alternativní operátoři by nabízeli pouze obsah, typicky přístup k Internetu. To alternativní operátoři odmítli a požadují propojení na tzv. „druhé vrstvě“, tedy line sharing.

Udělejte si názor sami:

Úterý – První problémy s povodněmi signalizoval od časného rána server iDnes upozorněním: „Vážení čtenáři, poskytovatel internetového připojení redakce iDNES je v záplavové zóně. Pokud byste se nemohli dostat na naše stránky, jsou servery iDNES odpojené.“ Oním nejmenovaným poskytovatelem Internetu je divize Českého Telecomu Internet OnLine. Ve stejném administrativním centru sídlí i Redbus Interhouse, nejmodernější poskytovatel server hostingu a kolokace v České republice.

Letošní záplavy ukázaly, že přijdou-li ke slovu přírodní živly, jsou všemožné garance a záruky webhostingových středisek zákazníkům málo platné. Kolem deváté hodiny ranní se přestaly ozývat některé servery umístěné u Internet OnLine (včetně jejich portálu Quick) a o 15 hodin později bylo odpojeno i kolokační centrum Redbus Interhouse, které bylo otevřeno letos v dubnu investicí 300 milionů korun. Bylo sice vybaveno agregáty a bateriemi, avšak záchranáři je zaměstnancům zakázali zapnout, protože byly pod čarou ponoru.

Udělejte si názor sami:

Úterý – Podstatně hůře na tom byli někteří poskytovatelé Internetu. Již v sedm hodin ráno pražská akademická síť PASNET upozorňovala na výpadek elektrické energie v uzlu MFF UK Trója a její správci postupně vypínali aktivní prvky v lokalitách ohrožených vodou. V zátopových oblastech se nacházel taktéž Aliatel a BroadNet. Největší potíže ovšem stihly v Holešovicích sídlící Euroweb, včetně internetových stránek NIX.CZ. Výpadky přípojek do NIX.CZ zaznamenali rovněž AT&T a WorldCom/UUNET.

Řada komplikací byla zapříčiněna kolapsem metropolitní sítě Pragonet v okamžiku, když byla v pražském metru z bezpečnostních důvodů vypnuta elektřina. To se samozřejmě podepsalo na všech, kdo měli od Pragonetu pronajaté optické trasy. Kvůli přerušeným dodávkám elektrické energie se místy odmlčela i kabelová síť UPC a Český Telecom. Český Telecom měl kvůli povodním mimo provoz zhruba 49.500 telefonních linek, které jsou převážně ve středních Čechách a v Praze.

Pátek – Minulý rok byla v zahraničí služba ADSL předmětem mohutné cenové války mezi telefonními společnostmi vlastnícími síť DSL a konkurencí, která si síť pronajímala od dominantních operátorů. Její výsledek je takový, že okruh nezávislých poskytovatelů DSL se oproti původnímu stavu drasticky redukoval. Ať se to někomu líbí nebo ne, DSL Internet se i v plně tržním prostředí (co se legislativy týče) stává takřka výhradně záležitostí velkých dominantních operátorů vlastnících přístupová vedení.

START17

Většina alternativních poskytovatelů DSL služeb, kteří své služby nabízeli především domácnostem, totiž zkrachovala. Nerealisticky nízké ceny, neschopnost prodat další služby a vysoké náklady na instalace a technickou podporu se pro ně ukázaly být smrtelnou kombinací. Ti poskytovatelé internetového připojení a alternativní operátoři, kteří přežili, se rychle začali vyhýbat nevýznamným zákazníků a vrhli se na uzavírání smluv s lukrativnější firemní klientelou.

Udělejte si názor sami:

Našli jste v článku chybu?