Hlavní navigace

Reality show: zaděláno na humbuk

27. 8. 2005
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Centrum má Vyvolené! Přiznám se, že v prvním okamžiku po vstřebání této novinky mě automaticky napadlo další spojení: Seznam - BigBrother. Logicky to možná vyplývá z opakující se honby obou největších českých portálů v téměř identických disciplínách. Poté, co bok po boku zvětšily kapacity svých freemailů, vylepšily služby a vyslaly do televize reklamní spoty, jde vlastně jen o pokračování v započatém běhu. A osudy soutěžících, uzavřených ve společné vile, asi opravdu budou dalším trhákem, u kterého stojí za to být.

Centrum má Vyvolené! Přiznám se, že v prvním okamžiku po vstřebání této novinky mě automaticky napadlo další spojení: Seznam – BigBrother. Logicky to možná vyplývá z opakující se honby obou největších českých portálů v téměř identických disciplínách. Poté, co bok po boku zvětšily kapacity svých freemailů, vylepšily služby a vyslaly do televize reklamní spoty, jde vlastně jen o pokračování v započatém běhu. A osudy soutěžících, uzavřených ve společné vile, asi opravdu budou dalším trhákem, u kterého stojí za to být.

Pragmatické televize

Ať už se dříve rozhodlo o spojení Novy se Seznamem, nebo Primy s Centrem, jisté je také to, že televize neponechávají nic náhodě. Důsledné pokrytí a propagaci klíčových programových formátů na Internetu svěřily do rukou nejnavštěvova­nějších subjektů v oboru. Jen na vlastní weby se televize spolehnout nehodlaly. Síla homepage obou portálů je neoddiskutovatelná a první čísla více než zajímavá. Přestože v posledním srpnovém týdnu ještě web Vyvolených zdaleka nebyl plně multimediální platformou, kde fanoušci televizní „šou“ najdou vše, co chtějí, přišlo se na něj podívat přes 150 tisíc unikátních návštěvníků za den. Stotisícový odhad počtu denních návštěvníků internetového Velkého Bratra tak bude s velkou jistotou hladce překonán. Už i proto, že kamery ve vile se soutěžícími se na Internetu rozjedou hned 28. srpna večer, souběžně se startem Velkého Bratra. Vyvolení si pro živou premiéru na Internetu stanovili 1. září.

Protože se jedná o první velkou kooperaci televize s Internetem na tak masovém projektu, celkové efekty se dopředu jen těžko odhadují. Při předpokládaném masovém zájmu však portály rozhodně tratit nebudou. Ačkoli se samy zatím nechtějí příliš pouštět do tipů, velká část zájemců o reality show se může po opadnutí vlny zařadit mezi běžné uživatele portálů a jejich služeb. V záloze jsou navíc mnohem bezprostřednější přísliby participace na zisku z placených služeb okolo obou show, merchandisingu, přístupu k exkluzivním informacím atd.

Bratr vysál i fotbal

Širší veřejnosti možná stále ještě nedochází, co všechno se na ni na podzim z médií v souvislosti s novou „realitou“ vyvalí. Pokud nepočítáme čistku, kterou na Nově na úkor několika zajetých formátů umetli cestu do prime time Velkému Bratrovi, je jednou z prvních obětí na straně diváků poměrně silný segment sportovních fanoušků-konkrétně fotbalového publika. Asi hodně dlouho v paměti by všichni museli lovit při pátrání po domácím kvalifikačním zápase národního týmu, který nešel v televizi živě. Nova, která práva na domácí utkání reprezentace vlastní, má každopádně ohledně středy 7. září jasno. Přednost má dění ve vile, kopaná půjde ze záznamu. Jde jen o malý příklad očekávání, jaká jsou s novými formáty svázána, a opatření, která televize v honbě za popularizací formátu a jeho sledovaností nepochybně udělají. Než se chytí – a asi to nebude a nesmí trvat příliš dlouho – do cesty se jim nemůže postavit téměř nic.

Dekadence jako nový fenomén?

Ať si přejeme cokoli, dozvuky dění ve vilách zasáhnou velkou část českých médií. Bylo tomu tak dosud ve většině zemí, kterými podobné televizní formáty prošly. Proč bychom měli být výjimkou? Už nyní se paralelně s příběhy hlavních protagonistů a dokonce i moderátorů plní stránky tisku – ať už partnersky s televizemi na projektech vázaného, nebo jen tyjícího z aktuální módní vlny. Na Internetu jistě půjde vše podobně. Kde je poptávka, je i nabídka.

BRAND24

Jsme svědky znepokojivého zrychlování vývoje, virtualizace reality a produkování umělých fenoménů – vše v režii televizí. Před několika lety měla česká bulvární média svůj okruh celebrit a pseudocelebrit, jejichž příběhy nerušeně krmila senzacechtivou veřejnost. Nástup komerčně úspěšného, ale umělecky více než diskutabilního projektu Superstar odstartoval éru chaosu. Rychlovýroba hvězdiček, propírání jejich příběhů až na dřeň a jejich ještě rychlejší pády mimo jeviště byly poslední sondou před spuštěním současného cirkusu, kde místo zvířat exhibují lidé. Z publika, i toho internetového, se pak stává tlupa poslintávajících voyeurů na druhé straně klece. Ve finále už ani není natolik důležité, kdo z obou skupin bude skutečnou obětí nové zábavy.

Aniž si to přiznáme, i náš internetový svět se změní. Z teorie tzv. prahových efektů vyplývá, že po určité skokové změně se i přes částečnou normalizaci poměrů většinou nic nevrací do původního stavu. Padnou některá další tabu, možná i ta poslední. Zhrubneme a zhrubne i Internet. Ve zpravodajství, v zábavě, v diskusích. Snad ne všichni a ne všude.

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).