Hlavní navigace

Rebranding za všechny peníze

Aleš Miklík 7. 9. 2006

Změna značky v rozsahu, v jakém ji minulý týden podstoupila česká Telefónika, byla v místních poměrech ojedinělá a jako taková si zasloužila i ojedinělé náklady. Ponechme však na chvíli stranou ojedinělé ohledy a řekněme rovnou, že některé věci se zkrátka při přechodu spíše nepovedly.

Aleš Miklík - nová karikatura

Ilustrace: Nenad Vitas

A přitom chybělo tak málo k dokonalosti. Na tiskovce minulý týden, aranžované jako veliké televizní studio (včetně živých moderátorů Pavla Zuny a Lucie Borhyové), vše nasvědčovalo tomu, že mamutí firma neponechala žádný detail náhodě. Ostatně modrou barvu s bublinami (které si ovšem lidová představivost podle očekávání vykládá všelijak) nevytapetovala zdaleka jenom interiér Slovanského domu (kde se tiskovka konala), ale téměř každou druhou volnou plochu ve městech i inzertních stranách médií. Všichni jsme teď zkrátka pod tlakem – pod tlakem bublin, které by do našeho podvědomí definitivně měly natlačit spojení „O2 – nový a lepší operátor“.

První stín pochybností na mne padl ještě na tiskovce, kde jsem při listování propagačními materiály narazil na podivné adresy tvaru www.cz.o2.com. Těžko říct, jaké zvolit řešení prekérní situace, kdy klíčové domény ovládá někdo jiný než vy. Jste-li mezinárodní korporace, můžete samozřejmě zkusit zatlačit, zaplatit – nebo také zapomenout, nevyjde-li ani jedno z předchozího. Volba dlouhé a špatně „komunikovatelné“ adresy www.cz.o2.com je v takovém případě nutným zlem, ale přece jenom – nešlo to vyřešit lépe? Třeba doménou podle „ministerské šablony“ o2cr.cz?

Je-li ovšem ztráta hlavní domény o2.cz omluvitelná (její držitel ji registroval ještě před vznikem globální značky O2 a odmítl nabídku Telefóniky), je provoz konkurenčního obsahu na adrese www.o2tv.cz zjevnou ostudou. Člověk nalákaný tiskovou či venkovní reklamou na nevyzpytatelné velké O2 zamíří podle pravidel moderního marketingu na web pro další informace – a ouha, adresa nesouhlasí! Budiž, buďme shovívaví – třeba i najde správný web plný modrých bublin. Z paměti loví zkratku internetové televize a marně ji hledá na nabídkově přebitých stránkách. Zkouší tedy přímou cestu: www.o2tv.cz. A bum ho, opět vedle! Nu nevadí, nakonec je to skoro to samé – proč si tedy něco rovnou neobjednat? Marketingový mág by jistě na takovém příběhu dokázal vystavět celou knihu manažerských pouček.

A samotné nové jméno našeho starého známého Českého Telecomu? O tom by se mohly vést samostatné polemiky a úvahy. A také se vedou – je skutečně pořád „in“ pojmenovávat za účelem světovosti firmy a jejich služby anglicky? A pokud ano, není nákladné vštěpování nečeské výslovnosti spíše bojem s větrnými mlýny? Zde je možné dokonce si přisadit s tím, že O2 si „naběhla“, když argumentuje inspirací kyslíkem. Nemůže se pak totiž divit, že lidé její název čtou tak, jak se jej učili ve škole v hodinách chemie – „ó dva“.

Když už jsme v pošlapávání v úvodu zmíněné dokonalosti začali, mrkněme se i na samotné weby „Ó dvojky“. Raději ale jen krátce: ověřování dostupnosti ADSL a O2TV spíše nefunguje než naopak. Krátce po přejmenování byly nedostupné služby pro sledování stavu konta pro Internet Expres. Samostatnou kapitolou je ovšem bývalý portál Quick, nyní O2Active. O tom, že uživatelům byly přejmenovány adresy bez předchozího upozornění a oznámení, jak dlouho ještě ty staré (s koncovkou @quick.cz) budou funkční, jsme již psali. Jak mě ale před pár dny upozornil Adam Hauner, ta pravá zábava vás na tomto portálu čeká při pokusu použít jeho katalogovou a vyhledávací sekci.

CIF16

Na stránkách jsou nepochopitelné znaky a hlášky, které tam nemají co dělat (rolujte na konec stránky). Na stejné stránce zkuste kliknout na ikonku obličeje s bublinou (co má ostatně dělat, netuším – popisek chybí). Zajímavým výsledkem skončí i pokus přidat nový odkaz do katalogu. Výraz „%PRIDAT_UPRAVIT%“ pod nápisem Doporučujeme bude také zřejmě součástí svérázného uživatelského testu. Přecházet na další stránku kategorie pomocí číselných odkazů na konci stránek raději ani nezkoušejte – je to ztráta času. Portál O2Active má zřejmě zatím méně obsahu, než by se odvažoval přiznat (tip: najděte tři rozdíly mezi vyhledavani.o2ac­tive.cz, katalog.o2acti­ve.cz a internet.o2ac­tive.cz!).

Sečteno a podtrženo: dojem z přechodu na „kyslík“ mám více než rozporuplný. Nejsem odborníkem na reklamu, takže se spokojím s jejich odhady, že celkové náklady na rebranding O2 mohou dosahovat třičtvrtě miliardy. Jestliže kvůli němu nyní chybí peníze na rozvoj sítě (jak říkají neoficiální informace), musím takový výsledek s přihlédnutím k výše uvedenému pokládat za dvojnásob smutný. A jménem zákazníků se ptám: stálo tohle divadlo s bublinami vůbec za to?

Našli jste v článku chybu?
120na80.cz: Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Rodiče, pozor: jak dodat vitamín D bez rizika

Vitalia.cz: Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Fyzioterapeutka: Chůze naboso? Rozhodně ano!

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

DigiZone.cz: Na jaká videa se vlastně díváme

Na jaká videa se vlastně díváme

Podnikatel.cz: Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Vrcholový řídící zaměstnanec za 75 tisíc

Lupa.cz: Bude Google platit médiím za použití článků?

Bude Google platit médiím za použití článků?

Vitalia.cz: Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Tesco nabízí desítky tun jídla zdarma

Root.cz: Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Prvních 700 routerů Omnia je hotových

Podnikatel.cz: Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

Byla finanční manažerka, teď cvičí jógu

DigiZone.cz: LG OLED65E6: první pohled

LG OLED65E6: první pohled

Podnikatel.cz: ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

ČSSZ posílá přehled o důchodovém kontě

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

DigiZone.cz: Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Samsung EVO-S: novinka pro Skylink

Vitalia.cz: 7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

7 příčin neplodnosti u žen: pravda a mýty

Lupa.cz: Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Poučný příběh jednoho rozšíření pro Chrome

Podnikatel.cz: „Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

„Lex Babiš“ Babišovi paradoxně pomůže

DigiZone.cz: Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Skylink: Cinemax 2 nejspíše až 2017

Vitalia.cz: Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

Antibakteriální mýdla nepomáhají, spíš škodí

120na80.cz: Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Zázrak ze smetiště: co léčí lopuch?

Vitalia.cz: Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků

Tohle jsou nejlepší česká piva podle odborníků