Hlavní navigace

Red Box oficiálně - je to opravdu taková pecka?

7. 9. 1999
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Dva týdny spekulací o tom, co by se tak asi mohlo skrývat v červené krabici od Contactelu, vedly obavám se postupně k vyčerpání všech zúčastněných: po včerejším oficiálním uvedení si tak mohli oddechnout všichni. Můj pohled na to, co se nakonec v krabici ukrývá, je však trochu skeptický.

Podrobné informace o konfiguraci počítače v Red Boxu a dalších detailech, jsme vám přinesli už ve velmi horkém včerejším článku, nerad bych proto opakoval, co již bylo řečeno. Oproti včerejším informacím je však poněkud chudší přehled přístupových bodů, se kterými Contactel vyjíždí. Zřejmě jich nakonec nestihl připravit včas všech 15, ovšem situace se patrně vyvíjí natolik bouřlivě, že na včerejší tiskové konferenci nebyl nikdo z přítomných schopen nejen vyjmenovat pokrytá města, ale ani přesvědčivě určit jejich aktuální celkový počet. Dá-li se věřit informacím na WWW serveru Contactelu, je jich v této chvíli k dispozici 13.

Když zhodnotíme spekulace z minulých dvou týdnů a porovnáme je s konečnou podobou Red Boxu, dá se říci, že odhady jeho obsahu byly poměrně přesné. Tedy ve skutečnosti vlastně ani tak moc o odhady nešlo: každý z nás, kteří jsme se do spekulací pouštěli, se opíral o více či méně kvalitní informace. V jednom jediném bodě, pohříchu dosti podstatném, se však spekulace od reality rozcházely: tím je cena. Ještě včera jsme i my přinesli informace o ceně počítače, která se ukázala nepřesnou, totéž v bleděmodrém postihlo Mobil server, který včera uváděl za samotné připojení k Internetu přes Contactelu takřka dvojnásobnou cenu, než jaká pak byla ve skutečnosti oznámena. Nedalo mi to a zeptal jsem se přímo na tiskové konferenci, zda to znamená, že původní informace byly zcela mylné, nebo zda Contactel reagoval na bouřlivý vývoj trhu v posledních týdnech a ceny jednoduše přizpůsobil. Odpověď byla poněkud nejasná a sváděla k výkladu, že Contactel záměrně nechával unikat mylné informace. Osobně si myslím, že skutečnost je mnohem prozaičtější: tváří tvář VOLnému Internetu, stejně jako konkurenční nabídce počítače od AutoContu s IOL, byly původní ceny Red Boxu zkrátka příliš vysoké. Už když vyjel VOLný Internet, psal jsem, že Contactel pravděpodobně pod jeho vlivem změní svou strategii: a přesně to se podle mne stalo.

Jaké jsou tedy nakonec podmínky koupě Red Boxu? Počítač jak leží a běží můžete pořídit za 27.000 Kč včetně DPH v hotovosti. Jinou možností je splátkový prodej, pak musíte složit akontaci 4.999 Kč a platit 999 Kč po dobu 30 měsíců, nebo složit 7.999 Kč a platit 24 měsíců 1.099 Kč; v obou případech pak celková cena činí necelých 35.000 korun. Jak zástupci Contactelu potvrdili, nejde o cenu dotovanou, ale o tržní cenu tohoto počítače, která odpovídá jeho konfiguraci. Nejde tedy o takovou pecku, jak se původně zdálo, ba co víc, již nyní někteří odborníci z oblasti hardwaru – sám se k nim rozhodně neřadím – tvrdí, že podobnou konfiguraci lze při troše snahy pořídit za cenu ještě nižší.

Vedle Red Boxu však, zdá se, zapadá druhá novinka u Contactelu. Ten totiž nabízí i zcela standardní službu připojení k Internetu. Zajímavostí je, že pokud si koupíte počítač z Red Boxu, máte už od Contactelu připojení k Internetu navěky věků zadarmo, tedy nejen po úvodní dva roky, kdy budete třeba počítač splácet. Ovšem nabídka připojení je agresivní i sama o sobě: nabízí totiž neomezený přístup k Internetu za 169 korun měsíčně, což už je málem zadarmo. Přitom i v Praze nabízí Internet99, takže zvláště pražští uživatelé VOLného jistě vezmou do ruky kalkulačku (nebo použijí naši Kalkulačku) a spočítají si, zda pro ně nebude výhodnější platit paušál 169 Kč Contactelu, ale ušetřit stejnou či větší částku na telefonních poplatcích.

Bude to možná znít zvláštně, ale největší přínost Red Boxu je vlastně samotná reklamní kampaň. Zákazník, který si ho koupí, vlastně nic moc navíc oproti tomu, kdyby si koupil srovnatelnou konfiguraci a používal třeba VOLný (nebo některou z dalších nabídek Internetu zadarmo, které se zcela stoprocentně velmi brzy objeví). Přínos kampaně je však v tom, že přitáhne řadu lidí, kteří by si jinak počítač ani Internet nepořídili, ale nyní to třeba s vidinou něčeho výhodného učiní. Když se o nečem všude píše, je toho plné metro i dálnice a ještě nám to sype do hlavy televizní reklama, tak to přeci nemůže nebýt nějaká bomba, no řekněte.

Kostky jsou tedy vrženy. Osobně mne zdaleka nejvíce zajímá, co právě teď kutí ten pověstný třetí vzadu, SPT TELECOM. Už nyní existují signály, že v říjnu se chystá razantně trhnout oponou právě on.

Tipy C

Marek Antoš


Starší, související články:

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).