Hlavní navigace

RedBox startuje podruhé

15. 9. 2000
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Vloni touto dobou se otevíral tajemný RedBox, propagovaný jednou z nejvýraznějších mediálních kampaní v oblasti IT. Nyní RedBox startuje znovu, tentokráte jako portál, a samozřejmě opět v režii Contactelu. Nabízet bude fulltext, katalog, freemail, freeweb a diskuzní konference. Z obsahu pak zatím hlavně zpravodajství.

Možná si ještě vzpomenete, jak před rokem vrcholila reklamní kampaň, avizující otevření tajemných červených krabic s příznačným názvem RedBox. Nakonec vyšlo najevo, že za vším je společnost Contactel a obsahem RedBoxu byl jí nabízený multimediální počítač prodávaný na splátky (fakticky z dílny Comforu, později i od dalších firem), doplněný připojením k Internetu zdarma. Bylo to vlastně první velké vykročení Contactelu na cestě k ambicióznímu cíli, který si předsevzal – stát se největším alternativním operátorem na našem telekomunikač­ním trhu.

Od otevření prvního RedBoxu učinil Contactel celou řadu dalších kroků – v oblasti bezprostředně související s Internetem je vhodné zmínit alespoň nabídku přístupu zdarma pro každého (tedy ne pouze pro majitele RedBoxů-počítačů), v podobě služby Raz Dva, odkoupení komerční sítě CESNETu, či poskytování datových služeb včetně IP telefonie. V současné době Contactel sám o sobě uvádí, že je:

největším poskytovatelem pevného připojení a druhým největším poskytovatelem komutovaného připojení k Internetu.

Toto své tvrzení, hlavně jeho druhou část, dokládá údajem o počtu uživatelů svého „Internetu zdarma“ v podobě služby Raz Dva – mělo by jich být 120 000. Při nedávném prodeji společnosti Czech OnLine se uvádělo, že má 150 000 uživatelů, a je všeobecně považována za největšího poskytovatele komutovaného připojení. O další místa pak vedle Contactelu soupeří i World Online (další poskytovatel Internetu zdarma) a Internet OnLine (který se podle dostupných signálů ke skutečné nabídce Internetu zdarma teprve chystá).

Takto bude vypadat domovská stránka nového portálu

Vraťme se ale zpět k nejnovějšímu kroku Contactelu – ke zprovoznění jeho internetového portálu. Pojmenován byl stejně jako původní „červená krabice s počítačem“, tedy RedBox – očividně ve snaze navázat na již zavedený pojem (i adresu, www.redbox.cz). Oslovit by nový portál měl jak začátečníky tak i pokročilejší uživatele, a Contactel se nijak netajil záměrem prosadit se s RedBoxem do roka na třetí místo mezi českými portály – tedy za dnes vedoucí dvojici Seznam a Atlas. V tom mu jistě bude největším soupeřem portál Centrum, přičemž další soupeři možná teprve čekají na startovní čáře.

Pokud budete číst tyto řádky v den publikování článku (v pátek 15.9.2000) a budete se chtít na nový portál ihned podívat, pak vězte že jeho spuštění (na adrese www.redbox.cz) je plánováno až na páteční odpolední až večerní hodiny!! [Portál RedBox bude uveden do provozu v 19.00 – pozn. edit.]

S reklamou na nový portál se pravděpodobně setkáte záhy v televizi, v rozhlase, v tisku, ale i na billboardech a megaboardech po celé ČR.

Co nový portál nabídne?

Nový portál, v podobě v jaké byl představen novinářům na včerejší tiskové konferenci, nabízí pět základních ingrediencí

  • katalog (klasický seznam odkazů, kterých by mělo být 60 000)
  • fulltextový vyhledávač – zde Contactel spojil síly se známou službou Google. Odpověď na dotaz, který portálu RedBox položíte, se bude fakticky hledat v databázích služby Google (fyzicky v USA), přičemž výsledek vám bude prezentován na stránkách RedBoxu. Oproti přímému použití služby Google zde máte možnost zúžit dotaz jen na český Internet, který je definován jako obsah domény .cz.
  • Webmail: klasické WWW rozhraní k poštovním účtům v rámci služby Raz Dva. Jde v principu o stejnou službu, jakou nabízí i ostatní dva poskytovatelé „Internetu zdarma“ (Czech OnLine v podobě svého VOLmailu a World Online v podobě svého WorldMailu)
  • Kluby: zde by se (zřejmě) mělo jednat o určitý hybrid mezi on-line chatem a off-line diskusemi, s archivací příspěvků a s možností uchovávat i některé objekty (například obrázky, dokumenty) určené jako podklady pro fungování klubů, do objemu 25 MB
  • WWW zdarma: tradiční nabídka WWW prostoru v rozsahu 10 MB, s možností uploadu souborů pomocí FTP i s možností vytvářet stránky prostřednictvím webu, bez jakékoli znalosti HTML, přímo na portálu (což je určeno hlavně začátečníkům a naprostým laikům, kterým to ale může výrazně pomoci).

Pokud jde o další obsah, zastoupeno by mělo být i zpravodajství pocházející od ČTK (aktualizováno 22× denně, tedy prakticky každou hodinu) a od BBC (aktualizováno 18× denně). Součástí portálu RedBox by v blízké době měl být také business portál zaměřený na firemní zákazníky, přinášející detailní ekonomické zpravodajství, burzovní zprávy, e-commerce a další. Spuštění této sekce připravuje Contactel spolu s Economia On-Line.

Na přípravě a realizaci celého portálu RedBox se podílelo 15 specialistů Contactelu a 20 odborníků ze společnosti Capitol, která podle vydané tiskové zprávy „provádí obsluhu provozu a údržbu“. Návštěvnost portálu by měla být od začátku měřena v rámci iAuditu a plně zveřejňována.

Je to jen zárodek

Jak jsem měl možnost mluvit s lidmi od Contactelu přímo na včerejší tiskovce, stávající podoba portálu je jen jakýmsi zárodkem, na který by se měly postupně nabalovat další jednotlivé služby až celé „vertikální“ (rozuměj: oborově zaměřené) portály, jako již zmiňovaný business portál určený zejména k oslovení menších a středních firem.

Doufám, že tyto další přírůstky budou brzy následovat, protože to, co jsem zatím měl možnost spatřit v rámci ukázky RedBoxu považuji za příliš málo pro tak ambiciózní cíl, jaký si provozovatelé předsevzali. Postrádám zde také nějakou výraznější inovativní myšlenku, „něco“ co by novému portálu dalo tolik potřebnou „šťávu“ a s ní i konkurenční výhodu oproti stávajícím portálům. Například portál Centrum přišel s chytrým systémem bonusů, které lze následně „zmaterializovat“ v podobě slev při on-line nákupech. Něco podobně inovativního u RedBoxu zatím postrádám.

BRAND24

Přednosti RedBoxu vidím ve vazbě na velmi kvalitní vyhledávací službu Google (ale „přidaná hodnota“ RedBoxu oproti přímému použití této služby je malá, alespoň pro zkušenější uživatele). Určitým novým prvkem by mohlo být řešení klubů, které jsem ale ještě neměl možnost podrobněji vyzkoušet. V neposlední řadě je zde vazba na službu „Internetu zdarma“, oslovující doslova masy uživatelů. To by mohlo sehrát velmi významnou roli, zvláště při oslovování příležitostných a teprve začínajících uživatelů Internetu (protože „starousedlíci“ již asi mají svá oblíbená místa vybrána, a portál RedBox jim ve své současné podobě příliš nového nepřinese). Velmi zde bude záležet na tom, jak zareagují ostatní poskytovatelé „Internetu zdarma“, včetně IOL, který se k jeho nabídce teprve chystá – každý z těchto subjektů nabízí určité služby „navíc“ k samotnému připojení, a tak bude záležet na jejich vzájemném poměru a srovnání.

Stejně tak ale mohou rozhodující roli sehrát i prostředky, které bude ten který poskytovatel ochoten a schopen investovat do reklamy na své služby. Zde Contactel již jednou ukázal (s původním RedBoxem), že opravdu umí!

Stane se RedBox do roka třetím největším českým portálem?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl dlouho nezávislým konzultantem a publicistou, od 8.6.2015 je členem Rady ČTÚ. 35 let působil také jako pedagog na MFF UK v Praze.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).