Hlavní navigace

Redesign zpravodajských webů: Odvaha (někdy) přináší úspěch

Petr Kočí 14. 9. 2011

České zpravodajské weby už nedělají jen novináři. I papíroví vydavatelé pochopili, že chtějí-li uspět, musí zaměstnat víc internetových specialistů. Jejich vliv je znát. Online zpravodajství spoléhá čím dál víc na minimalistický design, uživatelské testování, měření výsledků a mobilní aplikace. Největší úspěch má ovšem Super.cz – redesign, který všechna pravidla hodil za hlavu a vytvořil si vlastní.

S dobře načasovanou přednáškou otevřel první Marketing Monday v nové sezóně šéfredaktor Respektu Erik Tabery. Právě v pondělí pronikl jeho časopis jako první česky psané periodikum oficiální cestou na matné displeje čteček Amazon Kindle. Dohoda s americkou firmou se rodila dlouho a těžce: „Několik týdnů jsme čekali, než na naši žádost vůbec zareagovali.“ A to byl teprve začátek tříměsíčního dohadování o ceně. „Museli jsme se vejít do mantinelů, které se nám nelíbí. Podmínky se navíc často mění,“ připomněl Erik Tabery.

„Čtenář čeká u elektronického vydání dramaticky nižší cenu, ale kvůli obchodním podmínkám Amazonu a Applu to není možné,“ vysvětlil šéfredaktor, který si expanzi na digitální platformy vzal osobně na povel. „Titul musí mít mimořádnou sílu, aby to ustál. Věřím, že my to ustojíme.“ Průzkumy naznačují, že má v tomto ohledu Respekt lepší pozici než většina ostatních časopisů. Jeho čtenáři jsou prý neobyčejně loajální a přečtou si v průměru 85 procent rozsahu každého čísla. Jde navíc o mladé a vzdělané lidi se zájmem o digitální technologie. 

Erik Tabery, šéfredaktor Respektu

Erik Tabery, šéfredaktor Respektu

V testovacím provozu aplikace pro iPad, kde byl Respekt až do konce srpna ke stažení zdarma, využívalo této možnosti týden co týden kolem čtyř tisíc ipadistů. Přitom neklesl prodej tištěného časopisu, jak se vydavatel zpočátku obával. Prodejní výsledky placené verze, která se nabízí od začátku září, nejsou zatím k dispozici.

ČRo: Neházet posluchačům klacky pod nohy

Pro konzervativnější cílovou skupinu připravuje redesign svého webu Česky rozhlas – a naráží při tom na problémy typické pro velkou tradiční instituci. Ředitel ČRo Internet Alexandr Pícha ukázal ve své prezentaci mapu uživatelské aktivity na hlavní stránce. Z ní jasně (a ne at tak překvapivě) vyplývá, že návštěvníci rozhlasového webu chtějí víc než co jiného poslouchat rádio. Uspořádání a nejednotný vzhled stránek jim v tom až do loňského podzimu nijak nepomáhal. 

Alexandr Pícha, ředitel ČRo Internet

Alexandr Pícha, ředitel ČRo Internet

Autoři redesignu si výsledky uživatelského testování vzali k srdci a vyhradili ovládacím prvkům pro poslech jednotlivých stanic a pořadů podstatně větší prostor. Zapracovali také na jejich sjednocení a snazší použitelnosti. Přidali navíc fulltextové vyhledávání. Web ČRo už tedy návštěvníkům při cestě za audio obsahem nehází klacky pod nohy, ale naopak jim umetá cestičku.

Výsledkem je citelné zvýšení provozu (o prázdninách přišlo na rozhlasový web o 18 procent více návštěvníků než loni), ale také datového toku pro přenos zvuku. Ten překračuje po redesignu původně plánovanou kapacitu rozhlasových serverů místy až trojnásobně. Koupit nové počítačové vybavení není v instituci s přísně kontrolovaným rozpočtem vůbec jednoduché. „Narazili jsme na zákon o veřejných zakázkách. Vnitřní audit udělal z koupě serverů za 600 tisíc skutečné psycho,“ řekl Alexandr Pícha. Dokud se tento zádrhel nevyřeší, musí počkat i již hotová nová podoba přepsaného rozhlasového zpravodajství na adrese zpravy.rozhlas.cz.

Aktuálně.cz: Kdo nic nedělá, nic nezkazí

Také Jakub Unger z Centrum Holdings ve své přednášce podpořil trend zjednodušování a důrazu na uživatelský komfort. Připomněl červencový manifest designéra Andyho Rutledge News Redux a vyslovil se skepticky k módě mobilních aplikací. Zpravodajské weby jí podle něj podléhají bezhlavě, aniž by si důkladněji propočítaly obchodní model. „Mezi cenou aplikací, jejich návratností a tím, kolik velcí vydavatelé těží z papíru, je obrovská disproporce. Do půl roku můžete ztratit strašně moc peněz,“ varoval.

Jakub Unger, ředitel obsahových služeb Centrum Holdings

Jakub Unger, ředitel obsahových služeb Centrum Holdings

Protože Aktuálně.cz, které před pěti lety zakládal a dodnes za něj jako ředitel obsahových služeb Centrum Holdings odpovídá, neprošlo v poslední době výraznější proměnou, zhodnotil kriticky pokusy konkurence. Jak ČT24, tak iHNed (podrobně jsme o jeho květnové proměně psali v článku Zpravodajství iHned dostalo krásný nový kabát. A co víc?) podle Ungera udělaly chybu, když vsadily na rozložení stránek inspirované ovládáním dotykových tabletů. „Tablet Grid může pomoci mobilnímu webu, ale u návštěvníků, kteří prohlížejí stránku klasickým prohlížečem, spíš uškodí.“ 

Svou tezi podložil statistikami z NetMonitoru. Porovnal počet zobrazených stránek na jednoho reálného uživatele letos na jaře a na konci léta. „Toto číslo nejlépe vyjadřuje aktivitu uživatelů – kolik lidí přišlo a kolik stránek zhlédli,“ vysvětlil, srovnatelné výsledky Aktuálně však neukázal. U ČT24 spočetl Jakup Unger pokles na 38 procent, u iHNedu na 5 procent.

Protože zástupce serveru iHNed.cz tentokrát na Marketing Monday chyběl, požádali jsme ho alespoň o dodatečnou reakci. „Myslím, že Jakub Unger srovnává nesrovnatelné,“ odpověděla zástupkyně šéfredaktora Hospodářských novin Lucie Tvarůžková. „Březen, kdy jsme tři týdny měli kvůli jaderné havárii ve Fukušimě o třetinu více page views než v jakémkoli předchozím měsíci se srpnem a začátkem září, kdy se nic zvláštního nedělo. Navíc jsme se rozhodli ukončit volný přístup k archivu Hospodářských novin a časopisu Ekonom. (…) Cílem redesignu nebylo zvýšit počet zobrazených stran nějakou vatou, což by nebylo zase tak těžké.  Chtěli jsme z unaveného nemoderního webu udělat portál s kvalitním obsahem, který nemusí do titulku článků dávat slova jako podprsenka, Hitler a žralok, aby je lidé četli. V tom je naše malá soukromá revoluce.
A docela se nám daří. (…) Kvalita obsahu je podle mne základ jakéhokoli dlouhodobého úspěchu, a o ten nám jde. Nechceme být hit jednoho léta.“

ČT: S technickým pokrokem se uživatelé musí vypořádat sami

Také ředitel Nových médií České televize Milan Fridrich se ve své přednášce proti unáhlenému poměřování aktivity uživatelů a zobrazených stránek před a po faceliftu televizních webů ohradil. Televize veřejné služby totiž sleduje jiné cíle než komerční provozovatelé. Nechce, aby návštěvníci pročítali články, trávili na webu co nejvíc času a klikali na reklamu. Chce, aby si pustili televizní vysílání – ať už na klasickém přijímači, na webu, na mobilu nebo na tabletu.

„Cílem redesignu našich zpravodajských webů bylo, aby na nich uživatelé naopak strávili co nejmíň času. Nechceme je zdržovat, chceme, aby si vzali ovladač a pustili si televizi. Když to zjednoduším, hlavní sdělení webu ČT4 je: podívej se na hlavní výsledky a mazej pryč,“ řekl Milan Fridrich.

Potom důrazně zopakoval, že budoucnost televize vidí v tabletech, mobilních telefonech a k internetu připojených televizorech vybavených doplňkovými službami. ČT proto chce být stále „na hrotu technického vývoje“ a nehodlá brát žádné zvláštní ohledy ani na diváky, kteří mají třeba pomalejší počítač nebo starší telefon. „Jedeme kobercové bombardování a technická omezení neřešíme. Zastaralá zařízení pouštíme ze zřetele, s tím se uživatelé musí vypořádat sami. Stejně ten starý mobil za půl roku nebo za rok vyhodí a koupí si nový. Na něm jim už naše vysílání poběží,“ nabídl svůj pohled na digitální média ve službách veřejnosti Milan Fridrich.

Adam Javůrek, glosátor a Petr Koubský, moderátor

Adam Javůrek, glosátor a Petr Koubský, moderátor

Super.cz: Zbavit se zbytečností

Na posluchače, kteří si léta lámou hlavu s rébusem, jak poskládat tisíce článků v desítkách rubrik a proložit je reklamními pozicemi tak, aby se v nich čtenáři neztratili a inzerenti za ně chtěli platit, mohlo vystoupení Jakuba Goldmanna ze Seznamu zapůsobit jako sklenice studené vody podaná někomu, kdo se smaží v pekle. „Celý Super.cz je vlastně jen jedna jediná stránka. A na tom jsme pracovali rok,“ shrnul podstatu nového vzhledu návrhář uživatelských prostředí.

O faceliftu se začalo uvažovat v souvislosti s výměnou dodavatele obsahu. Místo vydavatelství Stratosféra se o něj začal starat Borgis, vydavatel Práva, který již se Seznamem spolupracuje na Novinkách.cz. Ač­koli při zběžném pohledu může nový Super působit poněkud prázdně, jeho redakční tým se ve skutečnosti rozšířil a dodává denně kolem patnácti článků. Jedním z tajemství úspěchu je jejich publikování těsně před začátkem pracovní doby, aby si čtenáři v zaměstnání mohli hned po příchodu otevřít poslední senzace, dozvědělo se publikum Marketing Monday.

Ještě důležitější než načasování článků je ale nevídaný design webu. „Je škoda, že to ostatní nedělají jako my, protože by přilákali víc návštěvníků a vydělali na nich víc peněz,“ rýpnul si Jakub Godlamnn do té části odborné veřejnosti, která radikální redesign po jeho spuštění kritizovala (podrobně jsme změnu rozebírali v článku Kontroverzní změna Super.cz se zatím vyplácí). Když se ovšem v NetMonitoru objevily první výsledky návštěvnosti, většině sýčků sklaplo. Z březnových čtyř milionů shlédnutých stránek se Super vyšplhal v srpnu na 5,7 milionů. A ačkoli konec prázdnin patří na obsahových serverech k nejhubenějším obdobím, stoupl ve stejném srovnání o desítky tisíc i počet reálných uživatelů.

Jakub Goldmann, návrhář uživatelských prostředí Seznam.cz

Jakub Goldmann, návrhář uživatelských prostředí Seznam.cz

Autoři nového vzhledu se zbavili všech zbytečností. První na řadě byly rubriky. „Rubriky jsou zlo. Čtenáři je jedno, v jaké rubrice článek je, to je problém redaktorů. Všechny články patří do jedné rubriky, a to je Super.cz.“ Články se řadí prstě chronologicky – jednoduché kouzlo, jak čtenáře vtáhnout do hry a nerozptylovat ho zbytečnostmi, už před lety objevily weblogy. Rubriky následovaly „umělé generátory návštěvnosti“, tedy čtenářské diskuse. Podle Jakuba Goldmanna se ve skutečnosti nevyplatí: „Daň za nepřehlednost je příliš vysoká.“ Radikálním zjednodušením prošly také fotogalerie. „Přišli jsme na to, že nejlepší galerie je žádná galerie,“ shrnul změnu.  Místo obvyklých lightboxů, které obtěžují uživatele tím, že mají pkaždé trochu jiné ovládání, se fotky na Super.cz v jedné standardní velikosti načtou jednoduše pod sebe. Skrolování je pro většinu čtenářů přirozenější než klikání na šipky, i když je stránka dlouhá.

Změnil se také přístup k reklamě. Na první pohled zabírá na Super.cz až nehorázně velkou plochu, je ovšem otevřená a přiznaná. Textové reklamy roztroušené kolem článků totiž podle Jakuba Golmanna čtenáře matou, často si je pletou s navigací. Celkově design Super.cz hledá inspiraci hlavně u tištěného bulváru: sází na výrazné titulky, velké fotky, stručné a úderné texty. Dalším zdrojem nápadů byly designérům sociální sítě a jejich chronologicky řazená tříšť lákavého obsahu.

„Přestože jsme zdražili reklamu, máme do konce roku vyprodáno. Server stojí na pevnějších nohách,“ pochlubil se Jakub Goldmann. A většina posluchačů se shodla, že úspěch nelze tentokrát přičítat jen vydatné marketingové podpoře z hlavní stránky nejnavštěvova­nějšího českého portálu. 

Prezentace dalších řečníků a fotogalerii ze zářijového Marketing Monday najdete na webu Tuesday Business Network.

Našli jste v článku chybu?

14. 9. 2011 9:53

Bob (neregistrovaný)

A.cz je moc nafoukane,jedine co tam stoji za to cist jsou blogy a Kamil Fila, Ihned ani nema cenu cist, ten web je odpudivy, stejne jako lidovky - absolutně prazdny a falesny servr, idnes ma co nabidnout, isport + blesk sice redizajnovaly,ale moc se jim to nepovadlo, je to fest zmatene.Ceska televize ma nesmirne nehezky web, proklikat se na zive vysilani je opravdu umeni a to jeste nemluvim o jejich zcela pomatenem prehravaci, ve kterem si mi vsechno seka. Super.cz si na nic nehraje, jednoznacna…

14. 9. 2011 9:18

Karel (neregistrovaný)

potřebují spíše než odvahu méně propagandy a bulvárnosti.

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Podnikatel.cz: Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Udávání a účtenková loterie, hloupá komedie

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

Vitalia.cz: Dáte si jahody s plísní?

Dáte si jahody s plísní?

Podnikatel.cz: Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Zavře krám u #EET Malá pokladna a Teeta?

Měšec.cz: Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

Air Bank zruší TOP3 garanci a zdražuje kurzy

DigiZone.cz: HD programy ČT i v UPC Horizon

HD programy ČT i v UPC Horizon

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

DigiZone.cz: Další dva kanály nabídnou HbbTV

Další dva kanály nabídnou HbbTV

Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

DigiZone.cz: Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Digi CZ výrazně zlevnila balíček HBO

Lupa.cz: Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Seznam mění vedení. Pavel Zima v čele končí

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Měšec.cz: Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Finančním poradcům hrozí vracení provizí

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?