Regionální Deníky, ČT a Economia mění strategie na Internetu

S novým rokem představila velká vydavatelství čerstvé plány se svými internetovými tituly. Vše se točí kolem videí a multimediálnosti. Regionální Deníky mají nové weby, stejně jako portál ČT 24. Pozadu nechce zůstat ani Economia, která integruje redakci Hospodářských novin a iHNed.cz.

Vydavatelství Vltava-Labe-Press (VLP) vydává regionální Deníky (s velkým „D“), které patří k nejčtenějším novinám v České republice. Jak jsme zjistili v nedávném komentáři výsledků úspěšnosti médií, jsou Deníky společně s MF Dnes a Bleskem posledními novinami, které svým zásahem mohou zdárně soupeřit s největšími internetovými zpravodajskými servery.

Začátkem února dostalo všech 73 regionálních mutací nový kabát, sjednotil se jejich redakční systém. Změny jsou součástí nové strategie vydavatelství, které již nepovažuje papír za výhradní nosič informací, ale sází na Internet, zvuk, video a spolupráci se čtenáři. A na pozadí se odehrávají další zajímavé změny – už před časem VLP ukončilo spolupráci s dodavatelem zpráv ČTK a naopak založilo vlastní agenturu REBEL.

Deník.cz

První kroky, které provázely tyto ambice, jsme zaznamenali už (nebo teprve?) loni v dubnu, kdy poprvé jednotlivé lokální sekce, jako je třeba táborský.denik.cz získaly vlastní stránky, adresu a obsah. Tehdy ještě vypadaly stránky hodně provizorně, což jejich aktuální nová verze napravuje. I když jen z části: pokud neznáte správnou adresu regionálních novin, budete mít možná potíž s nalezením správného odkazu na výběr deníku a i tak vás to bude stát pár zbytečných kliků myší.

Lokální zprávy pro vysokoškoláka i popeláře

Je to pokračování mise, s níž jsem do VLP před méně než rokem a půl nastoupil a na které jsem se dohodl s majoritním vlastníkem firmy a vedením společnosti, říká Roman Gallo, který do VLP jako člen představenstva a šéf redakcí přišel z Aktuálně.cz a společnosti NetCentrum. Chceme, aby se regionální Deníky v různé mediální podobě, propojené do celostátní sítě, staly hlavním, pro čtenáře a inzerenty těžko nahraditelným a postradatelným zdrojem informací na lokální a krajské úrovni. Média pod spojující značkou Deník budou zároveň nabízet kvalitní zpravodajství celostátní a světové a vytvářet tak alternativu k zavedeným celostátním deníkům, médiím.

Přestože by chtěl Deník konkurovat největším zpravodajským serverům, jsou to zejména „malé zprávy“ z regionů, na které vydavatelství sází. V této souvislosti je zajímavé připomenout deset měsíců staré vyjádření Jaroslava KábelehoiDnes.cz, který možnost regionálního zpravodajství na webu odmítl. Na rozdíl od Romana Galla: Snažíme se přinášet to, co se lidí dotýká bezprostředně v místě, kde žijí. V tomto ohledu je náš profil znatelně jiný než u zavedených primárně celostátně orientovaných webů. To, co se děje kolem vás, přitom zajímá univerzitního profesora i popeláře.

Podle VLP počet návštěvníků internetových stránek Deníku vzrostl oproti loňskému dubnu trojnásobně. V lednu server Deník.cz navštívilo 360 tisíc reálných uživatelů, říká NetMonitor. Tyto výsledky ho řadí na úroveň Lidovek nebo iHNedu, o kterém bude v tomto článku ještě řeč. Naši strategii se tak postupně daří naplňovat, protože tato média na internetovém trhu operují mnohonásobně déle, pochvaluje si Roman Gallo.

Rozporuplný e-paper

Novinkou na rekonstruovaném webu Deníku je tzv. e-paper, což má být elektronická verze papírového vydání. Nyní je přístupný v testovací verzi, pak si jej budou moci prohlížet předplatitelé a platící. Název této sekce je ale trochu nadsazený: jde primárně o archiv článků. Je sice pravda, že si můžete zvolit jednotlivé vydání a objeví se obrázek s náhledem novinové stránky, na které si lze zvolit objekt zájmu (článek), po kliknutí se však zobrazí standardní HTML stránka. Je to pohodlnější než ovládat například PDF, ale nemusí to být přehlednější a účinnější než klasický archiv na webu, kde sportovní články z října umím nalézt mnohem rychleji. Články si v e-paperu nemůžete vybrat podle jasně dané rubriky (sport, kultura, …), Deník jakoby předpokládá, že automaticky víte, co najdete na straně čtyři. Musíte tedy hádat, na jaké straně (obrázku) je která rubrika. Místo toho e-paper nabízí řazení článků podle abecedy – tedy jestli vám řazení článků podle prvního písmene v jeho titulku k něčemu bude. Alespoň existuje fulltextové vyhledávání, které můžete omezit na konkrétní den a Deník. Na konto testovací verze jde také to, že to celé se poměrně pomalu načítá a z kalendáře nelze vybrat požadovaný rok, jen se musíte prokousávat měsíci. Chcete-li si zobrazit vydání před šesti měsíci, musíte kliknout šestkrát a pro návrat zase znovu. Některé stránky jsou nepochopitelně formátované jako v poezii.

Roman Gallo je však z e-paperu nadšený: Pro mě je ten systém úžasný v tom, že se kdykoli, z jakéhokoli místa mohu podívat na jakoukoli stránku kteréhokoli z našich více než sedmi desítek Deníků. A mohu v nich procházet měsíce a měsíce zpátky. Počítáme s tím, že e-paper jednak zvyšuje uživatelský komfort čtenářům, ale zároveň očekáváme, že tento systém budou používat firmy, které chtějí vědět, co se o nich píše po celé zemi a nechtějí si kvůli tomu předplácet balíky jednotlivých regionálních Deníků. 

„Výnosy z webu překonají papír za 15 let“

Kvůli svým 73 podtitulům nemusí být Deník.cz vnímán stejně uceleně jako jiná média. Reklamu na Deník.cz přitom zřejmě prodává na serveru jako celku bez ohledu na lokální zaměření a zájem čtenáře, čímž se ruší hlavní přednost takto cíleného média. Je otázkou, jestli Deník najde dostatečně silné regionální inzerenty pro web. Návštěvnost svých regionálních webů v NetMonitoru určeném pro zadavatele reklamy ani nezveřejňuje, ale prý se na to chystá. Z našich interních statistik vyplývá, že v Top Ten Deníků ale nejsou jen velká krajská města jako Brno, Ostrava, Plzeň, ale i weby pro menší okresy, jakými jsou například Chrudim, Kolín… Potvrzuje se, že nejde jen o velikost regionu, ale především o kvalitu, atraktivnost, nápaditost redakční nabídky. To platí stejně pro web jako pro tištěné noviny, uvádí Roman Gallo.

V otázce reklamních výnosů se online Deníky s papírovou předlohou zatím měřit nemohou. Pokud v roce 2007 tento poměr byl skoro 1000:1 ve prospěch tisku, letos očekáváme, že se tento podíl posune k číslům 70:1, předpovídá Roman Gallo, podle něhož by opačné výsledky ve prospěch Internetu mohly přijít za 15 let.

Novinář dneška? Všeuměl

Pracovat jako novinář v regionálním Deníku neznamená jen nutnost umět dobře psát a znát vyjmenovaná slova. Vydavatelství tlačí na to, aby pisálci byli schopni zároveň natáčet videa, fotit, pořizovat audiozáznamy, materiály stříhat a publikovat. Tyto zásady jsou obsaženy v tzv. multimediálním devateru, interních pravidlech VLP.

O něco vyšší prioritu mají přitom stále papírové noviny: Exkluzivní zprávu, u které nehrozí, že by ji mohla v průběhu dne publikovat konkurence, si ve výjimečných případech schováme na druhý den do novin. Exkluzivní zpráva je teprve pak publikována na webu, a nebo je web v předvečer využit jako propagace na druhý den. Ale nejde o příliš mnoho případů, vysvětluje redakční politiku Roman Gallo.

Pro vnitrofiremní účely VLP založilo agenturu Rebel, která má zpřístupnit studnici obsahu vlastním redaktorům a za poplatek i jiným médiím – armáda regionálních reportérů totiž může docela zajímavě konkurovat podle různých ohlasů nepružné agentuře ČTK, jež tak získává zajímavou alternativu. Když se hrál třeba zápas na Kladně s Opavou, byl tam náš redaktor, který napsal rozsáhlý článek do kladenského Deníku. Ale opavský Deník si zprávu o zápase musel vzít z ČTK, mluví Roman Gallo o paradoxu v tvorbě zpráv. Do Rebela je zapojeno sedm stovek novinářů Deníků a další tři stovky externistů. Každý den publikuje pět tisíc zpráv zejména z domácího prostředí, chystá se nabízet i multimediální obsah. Ten nejlákavější si však Deník ponechá pro sebe. Dosud Rebela využívá hlavně zpravodajství Atlasu, jeho klientem podle Romana Galla ale můžou být i firmy nebo obecní úřady mající zájem o monitoring médií.

A co novináři nezjistí, mohou poslat čtenáři. Projekt Čtenář – náš reportér jsou stránky, které píší sami čtenáři. V každém vydání Deníku je jedna strana této rubriky. A i když mnohdy obsahují fotografie domácích mazlíčků, což nebyl původně záměr, jsou s projektem ve VLP spokojeni. Je řada míst, kde se to povedlo plně, ale i místa, kde jen částečně. Nyní připravujeme další verzi stejného projektu, která bude mít novou mnohem hravější formu na Internetu. Uvidíme, jak zabere.

Silná slova Economie, chystá akvizice

Vyšší ambice na Internetu. Ty oznámilo také vydavatelství Economia publikující známé tituly, jako jsou Hospodářské noviny, týdeník Ekonom nebo Marketing a Media. Proto ve vedení internetové divize v posledních měsících docházelo ke změnám. Šéfem Economie Online se stal Jiří Holna, který už od minulého roku zastupoval odvolanou Alenu Klímkovou.

Personální změny nám jednoznačně pomohly. Měli jsme jasnou vizi, jakou organizační strukturu chceme zavést. Lidé, o které stojíme, u nás nadále pracují. Napadá mě jedna výjimka, kdy se bývalý kolega rozhodl věnovat se rozvoji vlastní firmy, ale nadále úzce spolupracujeme.

Lidé se měnili i ve vedení zpravodajského serveru iHNed, kde skončil Daniel Dočekal a nyní ho vede Zdeněk John. „V čele zpravodajského serveru musí stát zkušený žurnalista, který dokáže profesionálně řídit redakci. Takové kvality bezesporu má současný šéf iHNedu Zdeněk John, který do Economie nastoupil 1. února,“ odůvodnil změny Jiří Holna.

Zdeněk John je zároveň zástupcem šéfredaktora papírových Hospodářek – z toho je zřejmé intenzivnější propojení redakcí. Spojení proběhlo už v listopadu loňského roku a redaktoři teď sdílí stejný newsroom i společné redakční plánování. Výrazné zkvalitnění obsahu se projevilo i v nárůstu návštěvnosti, v lednu iHNed překonal svůj historický rekord, uvedl Jiří Holna.

Economia se chce zaměřit na rozvoj stávajících projektů a poohlédnout se po akvizicích. Hlavním měřítkem je pozice na trhu, zajímají nás jedničky, případně dvojky, prohlašuje Jiří Holna. Pokud v nějakém pro nás atraktivním segmentu není nic na prodej, uvažujeme o vlastním projektu. Také nás zajímají nové inovativní nápady, kterým schází kapitál. Nejdůležitějším kritériem je obchodní potenciál. Nezajímají nás koncepty, které nejsou založeny na komerční bázi.

Nový web ČT24 (bez TakeIT)

Nové stránky veřejnoprávní zpravodajský kanál ČT 24 představil začátkem února. Hlavním úkolem bylo podle televize usadit web na vlastním redakčním systému (dosavadní hostoval na stroji firmy Neris), díky kterému by v loňském roce nově vytvořená redakce mohla produkovat obsah. Nová redakce působí ve standardním režimu zpravodajského serveru, pracuje v ní 23 lidí. Zprávy jsou odebírány i od ČTK.

Nový web je výrazně přehlednější než ten původní. Zbytky starého designu jsou vidět třeba na Diginávsí, která trpí nedostatkem kvalitních amatérských tvůrců videoreportáží. Moravané v tomto porážejí Čechy. Na novém serveru nenaleznete informace o sportovním kanále ČT 4, televize přemýšlí, kam ho přiřadit. Alespoň byl sjednocen televizní program všech čtyř stanic. Zároveň také provozuje weby fotbalživě.cz a hokejživě.cz.

ČT 24

Pozitivní je, že ČT 24 odladila chyby, které po spuštění provázely stránky – často se nedala přehrávat videa nebo se nesympaticky spouštěla automaticky při otevření článku – to už lze nyní nastavit. Články můžete přidat i na některé linkovací servery (bude zajímavé sledovat, kolik lidí toho na veřejnoprávním webu aktivně využije).

MIF16

Publikování zpráv je paralelní proces, který samozřejmě někdy limituje i editoriální politika. Jsou situace, kdy se záměrně exklusivita rezervuje primárně pro televizní zpravodajství, jindy naopak portál „nečeká“ a pracuje autonomně. Editoři portálu ČT24 jsou školeni tak, že mají vždy přehled o tom, co se v televizním zpravodajství připravuje, eventuálně natáčí. Vždy existují výjimky, ale v zásadě editor portálu a editor zpravodajství ČT24 permanentně komunikují, vysvětluje pracovní proces v redakci Štěpán Janda z tiskového útvaru televize.

Spolu s novou verzí webu odešel ze stránek kontroverzní reklamní formát TakeIT, který podtrhává odkazy přímo v textu a po najetí kurzorem zobrazuje bublinu. Televize přiznala, že se našli čtenáři, kterým TakeIT hodně vadil. Nakonec bylo rozhodnuto, že se tento formát nebude využívat, protože pro účely zpravodajství se ukázal příliš agresivní. Hrozilo navíc, že některá slova budou postavena do nevhodných souvislostí. Česká televize považuje za slušné, zachovat pro své diváky – návštěvníky webu určitý komfort, spočívající v oddělení reklamy od vlastního obsahu, prohlásil Štěpán Janda.

Anketa

Zajímají vás zprávy z vašeho regionu na webu?

16 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 3. 3. 2008 17:20

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »