Reklama na YouTube pomocí Google AdWords

YouTube navštíví každý měsíc asi tři čtvrtiny českých uživatelů Internetu, jsou zde široké možnosti cílení, zajímavé formáty reklam, inzerovat zde můžete začít téměř okamžitě a ani nemusíte mít miliónové rozpočty. Zní to dobře, že ano? Ale jak to vlastně celé funguje?

YouTube pro inzerenty představuje místo, kde mohou zajímavým způsobem oslovit jak široké publikum, tak úzkou skupinu lidí. Je to výborný kanál pro brandovou reklamu, pro podporu offline kampaní i pro prodej zboží. Samozřejmě největší efekt je brandový. Nečekejte, že spustíte reklamu a raketově vám vzrostou konverze. Pokud ale potřebujete rozšířit povědomí o své značce nebo produktu, je reklama na YouTube skvělý způsob.

Návštěvníci YouTube se sem chodí především bavit. S klasickými nudnými bannery zde tedy příliš neuspějete. Nebojte se experimentovat, být kreativní. Skvěle fungují nejrůznější soutěže, hry, vtipné reklamy apod. Čím zábavnější a nápaditější reklama, tím lépe.

Možnosti inzerování na YouTube

Budete-li chtít inzerovat na YouTube, můžete si reklamu koupit přímo přes rezervační systém, nebo využít tzv. samoobslužné inzerce.

Při přímém nákupu inzerce máte k dispozici i jiná umístění a formáty reklamy, než nabízí samoobslužná reklama. Zásadní rozdíl je ale v tom, že za tato umístění zaplatíte výrazně vyšší cenu, protože je stanovena minimální požadovaná útrata. Liší se také smluvní podmínky a způsob fakturace. Jak říká Google: „Přímá reklamní řešení YouTube lépe vyhovují velkým reklamním kampaním či marketingovým akcím známých značek.“

Dobrou zprávou pro běžného českého podnikatele je to, že na YouTube lze inzerovat i s výrazně nižšími náklady pomocí tzv. samoobslužné inzerce neboli inzerce pomocí Google AdWords. A právě této možnosti inzerování na YouTube se budeme v tomto článku věnovat.

Inzerce na YouTube s Google AdWords

Reklama z Google AdWords se zobrazuje nejen u výsledků vyhledávání Google, ale také v tzv. reklamní síti. Ta zahrnuje tisíce webů – reklamních partnerů Google. A mezi tyto weby patří i portál YouTube.com.

Google AdWords je reklamní systém fungující na principu PPC (Pay Per Click), což znamená, že za reklamu zaplatíte až v okamžiku, kdy na ni uživatel klikne. Můžete si ale také zvolit model, kdy zaplatíte za tisíc zobrazení. V každém případě se však jedná o systém, kde je možné velmi snadno kontrolovat, jak (ne)efektivně jste své peníze na reklamu vynaložili.

Za proklik, resp. konverzi zaplatíte výrazně méně než u klasické display reklamy. Cena za proklik se pohybuje v řádu jednotek, maximálně desítek korun. Záleží jen na vás, jakou cenu nabídnete a co od reklamy požadujete.

Google AdWords nabízí nejrůznější možnosti cílení. Umožní vám tedy zasáhnout přesně tu cílovou skupinu, kterou chcete. Jestli a kde se reklama na YouTube zobrazí, můžete ovlivnit několika způsoby:

1) lze využít tzv. kontextového cílení – pak se reklama zobrazí pouze v případě, že systém vyhodnotí klíčová slova v kampani jako relevantní k obsahu stránky/videa.

2) je možné přímo zvolit, u které kategorie, kanálu nebo videa se má reklama zobrazovat. S výběrem vám může pomoci nástroj YouTube Video Targeting Tool.

3) využít můžete i ostatní možnosti cílení v AdWords: cílení na zájmy, na témata, remarketing nebo demografické cílení.

Pokud byste se o možnosti cílení zajímali detailněji, doporučujeme použít nápovědu AdWords, přečíst si odborné články nebo zajít na školení.

Formáty reklamy na YouTube

Google AdWords umožňuje vkládat na YouTube reklamu v podobě:

  • překryvné reklamy InVideo,

  • videa InStream (standardního nebo TrueView),

  • banneru,

  • sponzorovaného videa YouTube.

Překryvná reklama InVideo

InVideo reklama se zobrazuje jako proužek v dolní pětině přehrávaného videa (viz ukázku č. 1). Uživatel může reklamu kdykoli skrýt (ale i zobrazit) a velmi často tuto možnost využívá. Aby tedy byla reklama účinná, musí uživatele zaujmout na první pohled. Druhý už jí obvykle nevěnuje.

Ukázka 1: Překryvná grafická reklama InVideo (označeno červeným rámečkem)

InVideo reklama může mít podobu textové nebo grafické reklamy o velikosti 480×70 px (ve formátech JPG, PNG nebo GIF), případně Sponzorovaného videa. Flash mohou využít inzerenti pouze s pomocí zástupců Google.

Součástí InVideo reklamy může být i tzv. doprovodný banner o velikosti max. 300×250 px. Doprovodný banner se pak na YouTube bude zobrazovat vedle videa na místě pro banner.

Video InStream

Standardní reklama InStream je maximálně 30vteřinové reklamní video, které může být umístěno před, dovnitř nebo za video na YouTube. Kromě označení, že se jedná o reklamu Google, je její součástí i ukazatel délky videoreklamy v pravém rohu a časová osa v horní části okna.

Ukázka 2: Standardní videoreklama InStream

Poměrně novým formátem je reklama TrueView instream, která může být neomezeně dlouhá. Hlavní výhodou pro uživatele je, že může reklamu po pěti vteřinách přeskočit. Naopak vy jako inzerent zaplatíte až poté, co uživatel zhlédne celé video, nebo alespoň 30 vteřin z něj (podle toho, co je kratší). Neplatíte tedy za kliknutí na video.

Spolu s InStream reklamou doporučujeme využít i doprovodný banner 300×60 px nebo 300×250 px. Jeho nahrání nic nestojí a může výrazně zvýšit úspěch vaší kampaně.

Banner

Na všechny stránky YouTube kromě homepage (zpravidla na stránku s přehrávaným videem) můžete umístit i banner o velikosti 300×250 px. Může to být obrázek ve formátech JPG a GIF, flashová animace (soubor SWF) nebo video spouštěné kliknutím.

Banner se zobrazuje na stránce vedle místa určeného pro přehrávání videa (viz ukázku č. 3).

Ukázka 3: Umístění banneru na YouTube (označeno červeným rámečkem)

Sponzorované video YouTube

Máte-li na YouTube umístěna svá videa a chcete zvýšit jejich sledovanost, použijte sponzorovaná videa. K tomu je potřeba mít kromě účtu v Google AdWords také účet na YouTube a oba účty vzájemně propojit.

Sponzorovaná videa se na YouTube mohou zobrazit u výsledků vyhledávání nebo přímo v obsahu.

Sponzorovaná videa ve výsledcích vyhledávání na YouTube můžete najít buď nahoře nad výsledky vyhledávání, nebo vpravo na stránce. Jsou označena textem „Sponzorovaná videa“ (viz ukázku č. 4).

Ukázka 4: Umístění sponzorovaného videa ve výsledcích vyhledávání na YouTube (označeno červeným rámečkem)

Důležitým prvkem pro úspěch sponzorovaného videa je Miniatura (náhled) videa. Správná volba miniatury může výrazně ovlivnit míru prokliku. Otestujte tedy všechny miniatury, které vám systém nabízí.

Nově je také možné v rozhraní YouTube přidat ke sponzorovanému videu překryvnou vrstvu s výzvou k akci (zobrazena na ukázce č. 5), která může sloužit ke sdělení dalších informací o videu nebo k propagaci vašeho kanálu, dalších videí apod. Kliknutí na překryvnou vrstvu uživatele přesměruje na cílovou stránku, kterou si sami zvolíte (standardně URL vašich webových stránek). Výhodou je, že přidání překryvné vrstvy není nijak zpoplatněno. Vrstva však bude aktivní pouze po dobu trvání sponzorování videa.

Ukázka 5: Ukázka překryvné vrstvy u sponzorovaného videa (označeno červeným rámečkem)

Se sponzorovaným videem se můžete dostat i na homepage YouTube. Tuto šanci můžete využít, pokud zrovna není homepage v určitý den prodaná a v kampani máte zvoleno umístění: youtube::pyv-top-right-homepage.

UX16

Vyzkoušejte si to!

Pokud jste ještě nevyzkoušeli inzerci na YouTube, je nejvyšší čas. Nemusíte se hned vrhat do velké kampaně. AdWords vám dovolí otestovat, jestli a jak bude vaše reklama na YouTube fungovat, aniž byste jí museli věnovat spoustu času a peněz.

Vytvořte zajímavý banner nebo InVideo reklamu, zacilte na uživatele, které chcete oslovit, a zvolte si, kolik chcete do testu investovat. Výkon kampaně průběžně sledujte a vyhodnocujte. Sami pak poznáte, jestli je pro vás reklama na YouTube vhodná a má smysl v ní pokračovat.

4 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 16. 3. 2013 20:54
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení App Store optimalizace

  •  
    Jak dostat svou mobilní aplikaci mezi lidi
  • Jak na akvizici uživatelů mobilních aplikací na českém i světovém trhu
  • Jak správně spustit, propagovat, měřit a vyhodnotit svoji aplikaci v Google Play i v Apple App Store

Detailní informace o školení App Store optimalizace »