Hlavní navigace

Reklama nesmrdí

Jakub Vrána

Provozuji malý, ale velice úzce oborově zaměřený web, a přišlo mi jako dobrý nápad na něm zobrazovat pracovní nabídky týkající se příslušného oboru. Návštěvnost samozřejmě nedosahuje výšin velkých serverů, ale nabídka by zároveň byla mnohonásobně lépe cílena.

Provozuji malý, ale velice úzce oborově zaměřený web, a přišlo mi jako dobrý nápad na něm zobrazovat pracovní nabídky týkající se příslušného oboru. Návštěvnost samozřejmě nedosahuje výšin velkých serverů, ale nabídka by zároveň byla mnohonásobně lépe cílena.

Oslovil jsem proto jeden velký server nabízející pracovní místa s nabídkou spolupráce. Poté, co si zástupce serveru vyžádal auditované statistiky návštěvnosti, datum vzniku, účel, plány do budoucna a průzkum struktury uživatelů, a poté, co jsem mu všechny tyto informace spolu s frekvencí aktualizace serveru poskytnul (a po více než měsíční prodlevě způsobené „nedostatkem kapacit“ a opětovném zaslání „nedopatřením ztraceného“ e-mailu), jsme se na možnosti spolupráce domluvili.

Když jsem se však začal zajímat o to, na základě čeho bude zobrazená reklama zpoplatněna – paušálně, podle počtu zobrazení, platbou za proklik nebo třeba za realizovanou poptávku, ukázalo se, že došlo hned v počátku k velkému omylu. Zástupce serveru vůbec nenapadlo, že bych za zobrazovanou reklamu mohl chtít nějakou odměnu, a naopak to chápal jako službu pro mé uživatele, za kterou jiné servery svými službami dokonce platí. Takže jsem se dozvěděl, že jednak už je „budget vyčerpaný“ a jednak servery pro placenou spolupráci musí splňovat řadu podmínek:

  • jsou jedničky ve svém oboru na trhu,
  • generují adekvátní návštěvnost a jsou zárukou požadované cílové skupiny,
  • grafická podoba je na vysoké úrovni,
  • exkluzivita spolupráce.

Pominu-li ve vší skromnosti, že svým způsobem můj web všechna tato kritéria (snad s výjimkou vysoké úrovně grafické podoby) ve své úzkosti zaměření splňuje, kladu si otázku proč. Proč se reklamní agentury zaměřují převážně na velké servery? Proč raději neměří výkon a neodměňují na základě jeho? Proč se zadavatelé lépe nezajímají o to, co za své peníze dostanou? Proč je nejužší kategorie pro zobrazení pracovních nabídek „Vývoj aplikací a systémů“ a nejde určit přesněji a tím i lépe zacílit? Proč větší servery dělají všechno pro to, aby se staly jedničkou v návštěvnosti? A hlavně – proč to v zahraničí není problém?

Tento stav se samozřejmě netýká pouze pracovních nabídek – i takový eTarget zobrazující kontextovou reklamu s platbou za proklik, který k nasazení na úzce zaměřené servery přímo vybízí, vyžaduje nezanedbatelnou návštěvnost. To je tak drahá administrativa okolo? Nebo se agentury bojí podvodů od malých serverů a nedokáží je ohlídat? Nebo si zadavatelé vyloženě přejí inzerovat na velkých serverech utopených v záplavě jiné reklamy, kam sice chodí hodně lidí, ale kteří také mají příliš široké zájmy, než aby se na ně reklama dala dobře cílit?

Nevím, ale být zprostředkovatelem nebo zadavatelem reklamy, tak se přesně cíleného reklamního prostoru neštítím.

Našli jste v článku chybu?

10. 8. 2007 12:30

ad_guru (neregistrovaný)
Kvalitu reklamních sdělení (TV, print, radio a internet) můžete hodnotit na http://www.starmedia.cz

17. 10. 2005 12:18

Marek Soldát (neregistrovaný)
Když už tu byla zmínka o bbKontextu, tak mohu zmínit i náš reklamní systém Efektiv, který si na spolupráci s menšími servery dokonce zakládá.
Podnikatel.cz: K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

K EET. Štamgast už peníze na stole nenechá

Vitalia.cz: Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Vychytané vály a válečky na vánoční cukroví

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Vitalia.cz: To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

To nejhorší při horečce u dětí: Febrilní křeče

Vitalia.cz: Jsou čajové sáčky toxické?

Jsou čajové sáčky toxické?

Podnikatel.cz: Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Alza.cz má StreetShop. Mall.cz více výdejních míst

Měšec.cz: Jak levně odeslat balík přímo z domu?

Jak levně odeslat balík přímo z domu?

DigiZone.cz: Vedení ČRo: personální změny od ledna

Vedení ČRo: personální změny od ledna

Měšec.cz: Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Sleva na dítě a manželku pro OSVČ je zpět. Ale..

Root.cz: 250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

250 Mbit/s po telefonní lince, když máte štěstí

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

DigiZone.cz: Česká televize mění schéma ČT :D

Česká televize mění schéma ČT :D

Podnikatel.cz: Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Chaos u EET pokračuje. Jsou tu další návrhy

Podnikatel.cz: Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Chtějte údaje k dani z nemovitostí do mailu

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

Vitalia.cz: Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Jmenuje se Janina a žije bez cukru

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku