Hlavní navigace

Reklama v emailech překračuje meze

26. 4. 2002
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Většina provozovatelů freemailů dává odeslaným emailů patičku s reklamou. V některých případech forma těchto komerčních odkazů překračuje všechny meze slušného chování. Věta upozorňující na server klienta, který za její zveřejnění řádně zaplatil, je občas formulována tak, jako by ji psal sám odesílatel emailu.

Jak se vůbec tato forma reklamy dostane do vašeho emailu? Odpověď je velice prostá. Provozovatel jakéhokoli serveru se rozhodne, že by na svůj web chtěl upozornit internetovou veřejnost. Osloví proto poskytovatele pošty, který vyhovuje jeho požadavkům – například počtem uživatelů či rozdělením zákazníků. Pak si vybere způsob inzerce. Někteří poskytovatelé nabízejí skutečně pestré zacílení: od studentů, přes podnikatele, feministky až po důchodce a ženy v domácnosti. Nyní zbývá pouze určit počet zveřejněných odkazů a dobu jejich odesílání. Poskytovatel poté určí cenu a nově vzniklí obchodní partneři si plácnou. Byznys je hotov a obě strany spokojeny. Jedna dostane zaplaceno a druhá se objeví na monitorech všech příjemců dopisů.

Podívejme se nyní na pět největších českých poskytovatelů freemailů: Atlas.cz, Centrum.cz, Email.cz, Post.cz a Seznam.cz. Jak se chovají ke svým uživatelům a kterak používají reklamu v patičce emailů? Jako první odpověděl na můj dotaz ohledně inzerce v elektronických dopisech ředitel Atlas.cz Pavel Sodomka: „My (asi jako jediní) nepřidáváme do emailů žádné zprávy a též nebombardujeme naše klienty reklamními sděleními.“ Jasné a jednoduché.

Nejsdílnější byl Oldřich Bajer z Centrum.cz. Centrum.cz používá několik základních pravidel: pokud si někdo objedná reklamu v emailu, musí počítat s tím, že patička s textem inzerce a s odkazem bude viditelně oddělena od samotného dopisu uživatele – je tedy odsazena od textu a ohraničena přerušovanou čarou. Samotná reklama má pouze jeden řádek a URL. Textům typu: „Jo a zapomněl jsem ti říct, aby ses kouknul na www.blabla.cz, kde mají skvělé pračky za nízké ceny,“ se server snaží vyhýbat. Záleží prý vždy na dohodě s inzerentem – ten si totiž volí formulaci, která mu vyhovuje. Kampaň se zadává na počet emailů a podle časového ohraničení. To také určuje cenu. Jediný Bajer prozradil přesnou částku: ta činí 20 haléřů za jednu odeslanou patičku.

Dalším poskytovatelem, který se podělil o podrobnosti z používání patiček s reklamami, je Email.cz. V jeho emailech však byl před časem k nalezení asi nejhorší reklamní text vůbec. Podle Romana France se však jednalo o chybu operátorky, která ho zadávala. Prý uposlechla doslovně žádosti klienta. Uživatelé freemailu tak i se svým soukromým dopisem odeslali sdělení:

„P.S. Kamarád si koupil pračku na http://www.bla­bla.cz a byl nadšen – široký výběr domácích spotřebičů a elektroniky, velké slevy a perfektní služby. Doporučuji!“

Na chybu se však brzy upozornilo, takže byla k vidění „pouze“ pět hodin. Email.cz poté text změnil na snesitelnější verzi (tuto podobu v současné době využívá většina serverů):

„Doporučujeme nákupy po internetu na http://www.bla­bla.cz Mají velký výběr zboží – především domácí spotřebiče a elektroniku, bezkonkurenční slevy a perfektní služby. Doporučuji!“

Nyní si tedy Email.cz již dává pozor. Uveřejňuje vždy jen jeden řádek textu a odkaz na stránky inzerenta. Podle France se však nedá přesně říci cena služby. Záleží to na způsobu inzerce – kolik patiček odejde, v jakém časovém horizontu má být reklama uveřejňována (každý den ve špičce, vždy večer či během víkendu) atd. Cena se tedy řádově pohybuje kolem 70 tisíc korun za týden. 90 procent klientů je se službou údajně spokojeno – sami si totiž vyberou požadovaný model. Mohou si například zažádat, aby jejich inzerci odeslaly v patičce emailu všechny ženy starší 30 let bydlící v Praze a se zálibou v kosmetice. O spokojených uživatelích pošty však už nehovoří.

BRAND24

Seznam.cz používá v podstatě shodnou formu patiček jako Centrum.cz. Jejich standardní reklama nepřekračuje 140 znaků včetně mezer, text inzerce je od zprávy uživatele pošty oddělen zalomením stránky a „protečkovaným“ řádkem atd. Klient si vždy určí délku kampaně a počet odeslaných emailů.

Jak je tedy vidět, odesílání reklamy v osobních dopisech uživatelů freemailů je běžné. Je však možné ji odmítnout? Odpověď zní, že nikoli. Každý člověk, který si registruje novou emailovou schránku totiž musí souhlasit s pravidly zvoleného serveru. Ty obsahují i větu o reklamě. Jediný, kdo však otevřeně přizná vkládání inzerce do emailů je Seznam.cz (bod 2 h – „Provozovatel si vyhrazuje právo připojovat na závěr odesílaných emailových zpráv odkazy ve formě URL doprovázené reklamními slogany. Takzvaná reklamní patička.“). Ostatní o patičkách konkrétně nehovoří, uvádějí však zasílání reklamy do schránek. (Email.cz – právní norma: „Zároveň tímto stisknutím tlačítka uživatel dává výslovný souhlas s použitím jeho osobních údajů za účelem poskytování služeb a reklamy v rámci serveru Email.cz.“ Post.cz bod 3.2: „Czech On Line a.s. je oprávněna zasílat na vaši elektronickou adresu maximálně jednu reklamní zprávu týdně.“ Centrum.cz ve svých desetibodových pravidlech o reklamě nemluví vůbec.) Uživateli nezbývá tedy nic jiného, než si buď vybrat poskytovatele, který inzerci do emailů nevkládá, nebo být zticha a přehlížet ji.

Pohoršuje vás reklamní slogan v soukromých emailech?

  • Ano.
    18 %
  • Ne.
    7 %
  • Je mi to jedno.
    75 %

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je editorem zpravodajského serveru iDNES....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).