Hlavní navigace

Reklamy je na webu poměrně málo

Martin Kopta

Naposledy se na Lupě množstvím reklamních médií na WWW stránkách zabýval Jiří Lahvička před půl rokem. Jeho experiment s bodováním stránek podle počtu zobrazovaných reklamních medií skončil zjištěním, že český web je neuvěřitelně zahlcen reklamou. Martin Kopta navštívil stejné servery znovu a došel k překvapivému závěru.

Lahvičkův reklamní index (LRI) je založen na součtu plochy reklamních medií na stránce. Reklamnímu banneru 468×60 px byl přidělen jeden bod LRI a ostaním formátům poměrné hodnoty. Lahvička došel k průměrné hodnotě 2,8 LRI na stránku, což představuje 78.624 px2. Reklama na stránkách, které jsem navštívil já, dosáhla průměrné hodnoty 76.019 px2, což odpovídá cca 2,7 LRI. Můžeme tedy říci, že se v průměru ztratila ze serveru jedna ikona 88×31 px.

Pojďme se podívat, jak si dnes stojí jednotlivé servery. Vzhledem k ohlasům na LRI jsem se rozhodl nyní s touto veličinou již nepočítat a nahradil jsem ji procentuálním reklamním indexem (PRI). To znamená, že jsem plochu reklamy vztáhl k celkové ploše stránky. Tímto způsobem je možné lépe porovnávat servery navzájem. Vzhledem k tomu, že některé servery pracují s pevnou šířkou vzhledu, nezapočítával jsem u těchto serverů do jejich plochy pozadí (to se totiž liší podle rozlišení a velikosti okna).

V následující tabulce jsou seřazeny servery podle poměru reklamy k ploše strany. Na vrcholu seznamu je server s nejnižším procentem reklamy. Za názvem serveru uvádím hodnotu PRI.

1. Svět namodro 0,78 %
2. Neviditelný pes 1,17 %
3. Centrum 1,25 %
4. Seznam 1,70 %
5. Bonusweb 1,93 %
6. Novinky 2,10 %
7. KudyKam 2,15 %
8. Žena In 2,46 %
9. MSN Atlas 3,19 %
10. Seznamka 3,76 %
11. Lupa 4,35 %
12. Pauza 5,04 %
13. Interval 5,05 %
14. Dáma 5,18 %
15. Doupě 5,23 %
16. Živě 5,46 %
17. Navrcholu 5,75 %
18. iDnes 6,38 %
19. Press 6,42 %
20. TopList 6,54 %
21. iHNed 13,19 %
PRŮMĚR 4,24 %

Pokud reklama na stránce zaujímá v průměru necelých 5 % plochy, domnívám se, že takový stav nemůžeme nazvat zahlcením. Uvědomme si, že většina serverů je financována převážně (nebo výhradně) reklamou. Kdybychom PRI 5 % chtěli srovnat s jinými médii, zjistíme, že tištěné časopisy a noviny, které jsou živy výhradně z reklamy (ale zároveň poskytují vlastní obsah), jsou reklamou zahlceny nepoměrně více. Našich 5 % je dokonce jen zlomkem plochy, kterou zabírá reklama v celorepublikových denících nebo exkluzivních časopisech (někdy i 25 %). Zároveň ovšem na webu najdeme pětkrát více reklamy nežli na kanálu ČT1, který je ovšem dotován koncesionářskými poplatky.

Porovnejme nyní pořadí serverů při měření absolutního LRI a poměrného PRI. Servery, které se v Lahvičkově seznamu ocitly na posledních místech, se v žebříčku PRI posunuly do středu tabulky. Dokonalý outsider Svět namodro se dokonce vyhoupl na první místo, jeho PRI 0,78 % na titulní straně nemůže nikdo konkurovat. Z posledních míst si pohoršil jen iHNed, který zaujal poslední příčku; s PRI 13,19 % dvaapůlkrát převyšuje průměr a nejbližší server na vyšší příčce dosahuje jen PRI 6,54 %.

Přesto bych se zdráhal považovat server iHNed za přehlcený reklamou. iHNed obsahuje na titulní straně 9 reklamních ploch, lehce podprůměrné Živě jich zobrazuje 14 při přibližně stejné ploše strany (Živě je o 662.322 px2 delší). Zatímco Živě preferuje mnoho malých reklamních ploch, iHNed vsadil na nepřehlédnutelný megaformát (190×520 px), na kterém během měření zobrazoval reklamu na sebe sama.

Na čelních příčkách se také projevil posun směrem k prostřednosti, jen Centrum si svou příčku udrželo a TopList klesl na předposlední místo (na jediné obrazovce zobrazuje banner a dvě ikony). Seznam, který posledně vedl tabulku LRI, se nyní přesunul na čtvrté místo.Vedle Světa namodro se do první pětky probojoval ještě Bonusweb, který v LRI sice také skončil na pátém místě, ovšem od konce.

V úvodu jsem napsal, že se absolutní plocha reklamy (LRI) za poslední půlrok příliš nezměnila, ale přesto tvrdím, že web není reklamou zahlcený. Čím to, že na základě podobných čísel docházím k přesně opačnému závěru nežli Jiří Lahvička? Absolutní index ukazuje skutečnou plochu reklamy a reklama, jak se můžeme kdekoli přesvědčit, bývá zobrazována hlavně na první obrazovce. Při prvním pohledu na titulní stranu jsme zasaženi většinou reklam, které stránka obsahuje. Poměr reklamy k ploše první obrazovky je mnohonásobně vyšší nežli celkový poměr reklamy a plochy strany (viz LRI Světa namodro). Tuto situaci můžeme srovnat třeba s hlavním vysílacím časem televize.

K prvnímu vjemu se ještě přidává nesoulad mezi grafikou redakčního obsahu a vzhledu inzerátů. Pokud je grafika strakatá už sama o sobě, může mít čtenář pocit, že celá strana je jediný velký inzerát. Na serverech typu Živě nebo Doupě je zase čtenář vystaven mnoha logotypům (výrobci HW a SW, loga her), které mohou být také vnímány jako další marketingové prvky.

Východiskem z této situace by mohlo být rozprostření reklamy alespoň na první dvě obrazovky, odsunutí nereklamní reklamy (ikonky) do spodní části stránky (nebo po vzoru Lupy nahrazení textovými odkazy) a omezení dalších marketingových prvků (logotypů) mezi ilustracemi, případně sjednocení a ztlumení barevnosti strany (třeba jako na Neviditelném psovi). Pokud srovnáte obrazovku The BusinessWeek s iHNed, zjistíte, že i na zahraničních websitech je podíl reklamní plochy na první obrazovce titulní strany vysoký, navíc je v zahraničí daleko rozšířenější sponzoring jednotlivých rubrik (např. na Wired), takže sycení reklamou pravděpodobně bude i nadále pokračovat.

Našli jste v článku chybu?

26. 2. 2001 18:54

Jirka Lahvička (neregistrovaný)
Vsak jsem to taky napsal se smajlikem :-) Dohnat Bonusweb je dlouhodoba vize, koneckoncu taky mas za zady iDnes... ale aby ses nakonec nedivil, schopnosti a odhodlani zamestnancu Atlasu jsou nezmerne :-).

22. 2. 2001 22:31

Zdeněk Polách (neregistrovaný)
Hahaha... netu mozna rozumis, gamesnicke scene ne. Kdybys ji veril, vedel bys, ze GameNet nema sanci ani s Atlasem, o cemz svedci, ze kdyz byla masivni kampan na homepage Atlasu vcetne dvou erotickych linku v tipech, kompletne cela zabava ukazovala na GameNet atp., tak mel GameNet tretinu navstevnosti BonusWebu :o)))... IMHO BW zustane jeste dlouho prvni, druhy bude Games.WorldOnline.cz, GameNet se bude prat s Doupetem o treti misto :o))) Ctenari totiz poznaji kvalitu a jenom propagace sama o so…
Vitalia.cz: Pravda o přibírání na zimu

Pravda o přibírání na zimu

120na80.cz: 5 nejčastějších mýtů o kondomech

5 nejčastějších mýtů o kondomech

120na80.cz: Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Popraskané rty? Některé balzámy stav zhoršují

Podnikatel.cz: V restauraci bez cigaret? Sněmovna kývla

V restauraci bez cigaret? Sněmovna kývla

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Root.cz: Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Kamery Sony se dají ovládnout na dálku

Podnikatel.cz: Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Daňové úlevy s EET nestačí. Budou zdražovat

Vitalia.cz: Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Když přijdete o oko, přijdete na rok o řidičák

Root.cz: Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

Nová třída SD karet A1 s vysokým výkonem

DigiZone.cz: Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Rádio Šlágr má licenci pro digi vysílání

Měšec.cz: U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

U levneELEKTRO.cz už reklamaci nevyřídíte

120na80.cz: Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Stoná vaše dítě často? Upravte mu jídelníček

Podnikatel.cz: Udávání kvůli EET začalo

Udávání kvůli EET začalo

DigiZone.cz: NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

NG natáčí v Praze seriál o Einsteinovi

Podnikatel.cz: Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vládu obejde, kvůli EET rovnou do sněmovny

Vitalia.cz: Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Mondelez stahuje rizikovou čokoládu Milka

Vitalia.cz: Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Spor o mortadelu: podle Lidlu falšovaná nebyla

Vitalia.cz: Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný

Nahradí sluch, ale zvuk je zcela jiný