Hlavní navigace

Řekni mi, zrcadlo, který audit je ten správný?!

23. 8. 1999
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Audit návštěvnosti českých serverů bude zanedlouho součástí našich dnů již skoro dva roky. Zatím ho připravuje společnost DCCI, na tomto poli by však rád byl aktivní i renomovaný auditor ABC ČR. Kolem výběrového řízení na jeho "servisní organizaci" se však strhl nebývalý povyk a rej.

ABC je mezinárodně působící konsorcium, které provádí audity především v oblasti tištěných médií. Své zastoupení má i u nás, jde o ABC ČR, a pokud se podíváte do tiráže svých oblíbených novin či časopisu, u většiny z nich najdete zmínku, že právě tento auditor provádí ověřování jejich nákladu. Již nějakou dobu se ABC ČR snaží rozšířit pole své působnosti i do oblasti Internetu, což odpovídá i situaci v zahraničí. Pro nás, kteří se kolem Internetu a částečně i kolem Internetové reklamy točíme, je to povzbudivá zpráva hned ze dvou důvodů. Jméno ABC má především určitý zvuk a vůči mediálním a reklamním agenturám může být vyšší záštitou. Nevýznamný ovšem není ani druhý důvod, kterým je větší přiblížení našeho způsobu auditování mezinárodním standardům, což si od ABC slibuji myslím nejen já.

ABC to však patrně nemá příliš jednoduché a je otázkou, kdo za to může. První informace o tom, že ABC hodlá auditovat Internet se objevila už relativně dávno a pocházela od pana Čížka, majitele společnosti DCCI, která současný audit provozuje. Ten již před nějakou dobou oznamoval, že se obě společnosti domluvily na vzájemné spolupráci a jeho audit bude napříště zvěřejňován pod hlavučkou ABC/DCCI audit. Tato zpráva se však ukázala být předčasnou a není jasné, proč se tak stalo. Audit každopádně zůstal „pouhým“ DCCI auditem a ABC nadále poněkud přešlapovalo. Mezitím se samozřejmě šířily nejrůznější spekulace, kde je vlastně zádrhel.

Posunem v celé situaci bylo následně vyhlášení výběrového řízení na organizaci, která „pro“ ABC bude Internetový audit připravovat. Zajímavé je, kdo zasedl v tzv. metodické komisi, která výběr prováděla. Komise měla celkem 6 členů, po jednom zástupci dodali České sdružení pro značkové výrobky, Unie vydavatelů denního tisku a Asociace reklamních agentur a hned tři své představitele do komise poslala Asociace poskytovatelů obsahu v síti Internetu, tedy známé APO (Bláha z Atlasu, Pavlín z Macronu, Svěrčina z Agentury Modré stránky). Je přitom důležité zmínit, že UVDT zastupovala paní Gorgolová rovněž z Agentury Modré stránky, tedy suma sumarum mělo APO v komisi čtyři členy ze šesti. Z hlediska ABC je asi logické, že hlavní slovo chtělo dat asociaci, která by měla zastupovat zájmy serverů, které budou posléze auditovány. Je ovšem dobře známo, že APO zastupuje jen velmi úzkou skupinku serverů, protože z původních několika desítek členů jich zbylo jen pár a skutečně a viditelně aktivní jsou v APO vlastně jen dva: Agentura Modré stránky a Atlas. Je proto zarážející, že v komisi nezasedli také zástupci „nesdružených“ serverů, které přitom tvoří značnou čast českého Internetového prostoru – namátkou Seznam, M.I.A., pomalu, ale jistě i třeba Computer Press.

Zajímavé je ostatně i obsazení druhé strany, tedy kdo se o ono pověření ABC ucházel. Zájemci byli jen dva: nikoliv překvapivě společnost DCCI a vedle ní, což také nebylo ničím nečekaným, Pegas Internet. DCCI představovat netřeba, pokud jde o Pegas Internet, jde o menší Internetovou reklamní agenturu, která se v současné době snaží stát rovnoceným hráčem dvěma či třem dalším vedoucím Internetovým reklamním agenturám (M.I.A., Internet Servis, vzhledem k reklamním objemům nelze pominout ani Seznam, byť nejde o klasickou agenturu) a již delší dobu provádí i svůj vlastní audit, rozsahem zatím poněkud menší, než ten od DCCI.

Po napínavém vývoji, ve kterém nechybělo ani prohlášení nezúčastněněných serverů (přečíst si ho můžete například na Světě namodro), které vyjádřily své znepokojení nad tím, že by ABC mohlo auditorem ustanovit společnost, která nemá auditování jako výhradní činnost a není tedy dostatečně nezávislá: jinými slovy, že by se jím mohl stát Pegas a ne DCCI. Deset podepsaných můžů – co jméno, to pojem českého Internetu – tím tedy dosti citelně zalobbovalo pro DCCI, ale ani to nestačilo: v metodické komisi to dopadlo přesně půl na půl a ABC následně 17.8. řízení zrušilo a vyhlásilo nové.

Největší povyk se jak vidno strhnul kolem nezávislosti: dovolávají se jí servery a dovolával se jí zřejmě i prezident APO Ivo Svěrčina, který měl podle prohlášení DCCI údajně obvinit pana Čížka, jednak z toho, že má podíl v serverech fotbal.cz a hokej.com a jednak z toho, že jeho manželka vlastní reklamní agenturu, ergo kladívko není nezávislý; podle DCCI není ani jeden údaj pravdivý. Nezávislost je krásné slovo, v souvislosti s právě vrcholící kampaní před doplňovacími volbami do Senátu ho ostatně slýcháme neustále, a ve spojení s auditem zní obzvláště dobře. Osobně jsem však skeptikem: ač to na první pohled vypadá podivně, nepřišlo by mi nic zvláštního na tom, kdyby audit provozoval společnost, která prodává reklamu nebo má nějaký ten server. Hned vysvětlím proč.

Audit, v tomto případě ten od DCCI, přinesl jednu novou a velmi vítanou kvalitu: odstranil zmatek v různých statistických zpracováních a umožnil vytvořit jednotný žebříček návštěvnosti. Do té doby to někdo počítal přes hity, jiný přes unikátní hosty, další třeba přes pageviews, a výsledkem byl totální guláš. To je bezpochyby velký posun vpřed. Na druhou stranu případným manipulacím a podvodům rozhodně nezabránil a dokonce bych řekl, že je pardonuje. Audit totiž obrazně řečeno pouze dává razítko na logy, které dodají provozovatelé: nikdo však nemůže zkontrolovat, zda jsou logy skutečně platné. Není tedy nic snažšího, než si log zfalšovat, nechat si ho posvětit auditem DCCI a pak případným nedůvěřivcům mávat před nosem oficiální zprávou s podpisem pana Čížka a příslušným razítkem. Tuto možnost má tedy každý, nikoliv jen provozovatel auditu, který tak nemá žádnou výhodu. Ba spíše právě naopak: je totiž více na očích. Samotnou nezávislost bych proto v žádném případě neházel na misku vah při rozhodování, mnohem důležitější je funkčnost. Ta hovoří pro DCCI: metodika jeho auditu sice není optimální, možnost ověření platnosti logů přes dlouho do minulosti sahající plány DCCI stále chybí, ale přesto je to metodika, která funguje.

Je ostatně otázkou, proč je kolem auditu takový poprask: obě společnosti o ono pověření evidentně hodně stojí. ve hře jsou podle mého názoru dva motivy: jednak finanční otázky a v případě Pegasu ještě otázka prestiže. DCCI auditu se dnes účastní 58 serverů, které za svoji účast pravidelně platí: většina z nich zřejmě 5.000 Kč měsíčně, do určitého objemu zobrazených stránek (nevím přesně, kolik to je, ale je to číslo poměrně nízké) platí snížený tarif 2.500 Kč. Rozhodně nevidím ani vzdáleně panu Čížkovi do účetnictví, ale odhaduji, že měsíční příjem z auditu s vysokou pravděpodobností přesahuje 200.000 Kč, přičemž náklady na něj nejsou zas tak vysoké. To není nezajímavý příjem, navíc má výraznou růstovou tendenci: podívejte se, kolik bylo serverů v auditu vloni a tipněte si, kolik jich tam bude za rok. Pro Pegas je jistě důležitá i druhá stránka: kdyby mohl říci svým potenciálním klientům, kterým nabízí své služby v oblasti zprostředkování reklamy, že provádí pro ABC audit Internetu, jistě by to výrazně posílilo jeho pozici.

BRAND24

V této chvíli tedy zase není jisté vůbec nic a jede se nanovo. Osobně jen doufám, že se ABC poučilo a dá tentokrát prostor i „hnutí nezúčastněných“ serverů. Současně si nemohu nepovzdechnout, že APO neplní funkci, kterou by plnit mělo – a přátelé pozor, to není chyba těch několika společností, které v APO zůstaly a nyní v ní hájí své zájmy, to je zejména chyba oné mlčící většiny, která nevyužila příležitosti věci změnit a raději řady APO opustila. A snad i „otců zakladatelů“, kteří APO nedokázali dát dostatečný náboj a program.

Marek Antoš

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je někdejším šéfredaktorem serveru Lupa. V současné době už se psaní věnuje pouze v míře menší než malé, a to zásadně pro radost.
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).