Hlavní navigace

Renesance bannerů? Centrum spustilo prodej displayové reklamy přes real time bidding

David Slížek 10. 9. 2012

Dlouho to vypadalo, že zlatý věk displayové reklamy (bannerů) skončil a nahradí ji přesněji cílené PPC inzeráty. Povstání bannerů z popela teď ale slibuje technologie real time bidding (RTB), která se začíná prosazovat i v Česku – od 10. září ji jako první z větších hráčů začalo nabízet Centrum Holdings. Zjednodušeně řečeno přináší RTB displayové reklamě cílící a cenové možnosti PPC.

Dlouho to vypadalo, že zlatý věk displayové reklamy (bannerů) skončil a nahradí ji přesněji cílené PPC inzeráty. Povstání bannerů z popela teď ale slibuje technologie real time bidding (RTB), která se začíná prosazovat i v Česku – od 10. září ji jako první z větších hráčů začalo nabízet Centrum Holdings. Zjednodušeně řečeno přináší RTB displayové reklamě cílící a cenové možnosti PPC.

Bannery dnes jsou hlavně reklamou mířící na co největší počet uživatelů – zadavatel nakoupí miliony zobrazení (impresí) a doufá, že aspoň pro část z lidí, kterým se banner zobrazí, bude jeho obsah relevantní a zajímavý. RTB oproti tomu dokáže cílit přímo na každého konkrétního uživatele.

Jak to (zjednodušeně) funguje? Uživatel přijde na stránku s reklamní pozicí. Ještě než se mu reklama načte, odešlou se informace z jeho cookies anonymně do DSP (demand side platform) systému zadavatelů reklamy. DSP na jejich základě v reálném čase spočítají, za jakou cenu jim tato pozice stojí, a odešlou nabídky do vydavatelova systému SSP (suply side platform), kde se o ni utkají ve virtuální dražbě. Výherce pak vydavateli pošle rovnou kód svého banneru a reklama se zobrazí dotyčnému uživateli. Celý proces proběhne v čase pod 100 milisekund.

CTR až 5 procent?

Celý proces může zadavateli přinést násobně vyšší efektivitu bannerů. Podle Jiřího Malého z agentury Neo@Ogilvy, která v Česku přes RTB spravuje kampaně například pro ČEZ nebo AirBank, některé bannery při správné optimalizaci dosáhly míru prokliku (CTR) až kolem 5 procent. Bannery prodávané na imprese přitom mívají CTR v řádech setin procenta.

Problém je samozřejmě v oné „správné optimalizaci“. RTB umožňuje pokročilé techniky cílení (remarketing, behaviorální cílení atd.), což znamená, že je efektivní zejména pro zadavatele, kteří umí dobře pracovat s daty uživatelů. A to na zadavatele klade mnohem vyšší nároky. A samozřejmě – za přesněji cílené bannery si vydavatelé mohou účtovat vyšší ceny.

Analytici každopádně RTB věští světlou budoucnost. Podle studie IDC se v roce 2015 má přes RTB v USA a západní Evropě utrácet více než pětina pěnez v displayové reklamě (od 27 % v USA po 20 % v Německu).

Našli jste v článku chybu?
Podnikatel.cz: Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Přehledná titulka, průvodci, responzivita

Měšec.cz: Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Zdravotní a sociální pojištění 2017: Připlatíte

Měšec.cz: Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Vklad na cizí účet je draze zpoplatněn (přehled)

Měšec.cz: Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Kdy vám stát dá na stěhování 50 000 Kč?

Vitalia.cz: Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

Pečete cukroví a zbyl vám bílek?

120na80.cz: Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Pánové, pečujte o svoje přirození a prostatu

Lupa.cz: Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Google měl výpadek, nejel Gmail ani YouTube

Vitalia.cz: Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Znáte „černý detox“? Ani to nezkoušejte

Vitalia.cz: Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Chtějí si léčit kvasinky. Lék je jen v Německu

Root.cz: Telegram spustil anonymní blog Telegraph

Telegram spustil anonymní blog Telegraph

DigiZone.cz: Milan Kruml: procházka TV historií

Milan Kruml: procházka TV historií

Podnikatel.cz: 3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

3, 2, 1..EET startuje. Na co nezapomenout?

Podnikatel.cz: Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Berňák kvůli EET prodlužuje otevírací dobu

Podnikatel.cz: Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Na 3. prosince se chystá protest proti EET

Podnikatel.cz: Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Na poslední chvíli šokuje výjimkami v EET

Lupa.cz: Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Babiš: E-shopů se EET možná nebude týkat

Měšec.cz: Přejete si číslo účtu na přání?

Přejete si číslo účtu na přání?

Root.cz: Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

Mirai má nový cíl 5 milionů routerů

DigiZone.cz: ČT má dalšího zástupce v EBU

ČT má dalšího zástupce v EBU

Vitalia.cz: Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem

Naučí vás péct kváskový chléb bez lepku i s lepkem