Reset a poslání hesla v čitelné podobě e-mailem? Nebezpečná praktika

Používáte-li nějaký placený servis, kde osoba s přístupem ke službě může ovlivnit kolik platíte, chcete, aby služba byla bezpečná. To je jasné.

Pokud používáte služby mediálního monitoringu od Newton Media, tak jste se asi setkali s podivným zvykem. Zhruba tak jednou za měsíc vám přijde e-mailem nové heslo. Se zdůvodněním, že jde o bezpečnostní opatření, aby někdo nemohl heslo zneužít. Proto je heslo automaticky změněno a posláno zákazníkovi.

Je to velmi zvláštní a nebezpečná praktika, která má dva zásadní problémy. Jeden menší: zbytečné měnění hesla a tím neustálá nutnost někde nové heslo evidovat, aniž by bylo umožněno používat vlastní bezpečné heslo dle vlastního uvážení. Vynucované změny hesla obvykle vedou k tomu, že lidé používají hesla nebezpečná (protože si nové a nové složité heslo nedokážou zapamatovat) nebo si hesla samotná prostě věší na lístečky na monitor.

Ten větší a zásadnější problém je ale v posílání nového hesla v čitelné podobě e-mailem. E-mail není bezpečná forma komunikace a někdo ho může přečíst nejenom cestou, ale také se může dostat do cizí poštovní schránky, k cizímu mobilu, počítači či tabletu.

Velmi zvláštní přístup Newton Media jsme chtěli vysvětlit, včetně dotazu na to, jakým způsobem ukládají hesla zákazníků. Dotaz poslaný 7. března se dočkal odpovědi až 21. března po několika upomínkách. Kompletní odpověď: 

ad 1) V nových aplikacích  již není heslo ukládáno v systémech NEWTON Media vůbec. Úvodní náhodně generované heslo je zasláno klientovi, který si jej musí při prvním přihlášení změnit a v NEWTON Media je uložen pouze hash (otisk) tohoto hesla sloužící k ověření hesla zadaného uživatelem při následujících přihlášeních. Nové aplikace samozřejmě již komunikují pouze přes šifrovaný protokol HTTPS.

ad 2) Ve starších aplikacích NEWTON Media (např. MediaSearch) je volitelně ukládán buď kompletní text hesla, nebo také pouze hash. Volba závisí na přání klienta. V nejstarší aplikaci IMM je ukládán kompletní text hesla. V případě ukládání kompletního textu hesla je heslo šifrováno/dešifrováno aplikací, takže je uloženo v databázi v nečitelné podobě a tudíž ani administrátor databáze nemá možnost heslo číst.

Plyne z ní to, že pokud některý z produktů (aplikací) od Newton Media používáte, je možné, že vaše heslo je uloženo v plně čitelné podobě a má ho k dispozici kdokoliv, včetně případného útočníka, který získá přístup k databázím. 

MIF16

Po doplňujících otázkách také víme, že použitý hash je SHA algoritmus v .NET frameworku, doplněný o salt, také pomocí náhodného generátoru z .NET. Výše zmíněné resetování hesla se týká pouze starých aplikací a prý tato funkčnost byla „zavedena na četné žádosti zákazníků“. 

Což přináší zásadní otázku: je skutečně dobré řídit se nebezpečnými nápady zákazníků? V nových aplikacích ale tato potenciálně nebezpečná funkčnost již není.

6 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 29. 3. 2016 11:07

Školení e-mail marketingu – pokročilé techniky

  •  
    Jak připravit šablonu moderního e-mailu
  • Jak spustit automatizované kampaně
  • Jak dynamizovat běžnou rozesílku

Detailní informace o školení e-mail marketingu - pokročilé techniky »