Reuters končí s Reuters Next, vizionářský zpravodajský web se neosvědčil

Vývoj Reuters Next stál miliony dolarů a měl Reuters přivést do moderního digitálně sociálního světa. Jenže nakonec je všechno jinak a ambiciózní projekt je odsouzen k zániku.

Andre Rashbass, CEO Reuters, oznámil konec ambiciózního produkt digitálních novin Reuters Next. Jakkoliv to může vypadat jako nečekané rozhodnutí, projekt měl dlouhodobé problémy, poměrně typické pro snahu klasických novin změnit se do dnešního digitálního a (hlavně) sociálního světa. Podle Polico.com projekt umřel na kombinaci „setkání firemní politiky, nedostatku řízení a uvědomění si, že peníze jsou pro Thomson Reuters důležitější, než orientace na zprávy zaměřené na spotřebitele“.

Informace od lidí zevnitř hovoří o klasických problémech, které takřka vždy potkáte ve větších firmách. Vážné boje mezi skupinami a konzultanty zvenčí a technologiemi, stejně tak jako obvyklé rozpory vyvolané strukturou společnosti. Vlastně nic překvapivého, pokud jste někdy ve větší firmě mohli sledovat snahu o radikální změnu, vypadalo to asi podobně, bez ohledu na to, jak dobré a nutné ony změny jsou.

O co šlo v Reuters Next

Reuters.com klasický

Ambiciózní projekt Reuters Next měl využít množství dostupných novinářů a prostředků z celého světa a proměnit web Reuters v plně digitální zpravodajství s potřebnou multimediální složkou. Ve výsledku by Reuters rozšířilo tradiční textové agenturní zpravodajství o další tok informací v zvukové, statické obrazové i dynamicky obrazové podobě. Pokud by se něco takového povedlo, Reuters by se stalo jedničkou v této oblasti. A možná  bychom to mohli přirovnat k desítky let staré proměně CNN v jedničku mezi zpravodajskými televizemi.

Reuters Next ale nakonec stál hlavně peníze a čas. Jak se také ukázalo, za aktuálních podmínek by těžko dokázal vydělat peníze na svou existenci, natož aby dokázal vydělávat dostatek peněz, aby se to nějak výrazně projevilo na obratu Reuters. Ve výsledku je tak rozhodnutí zrušit Reuters Next podnikatelsky správné.

Podle už zmíněného Politico.com se jedním z důležitých momentů, které přispěly ke konci Reuters Next, stal odchod hlavy projektu Chrystie Freeland, která Reuters opustila, aby se vydala na politickou dráhu v Kanadě. Stalo se tak to, co se stává ve většině podobných projektů: neměl za něj kdo u vedení bojovat, prosazovat ho, tlačit ho, vysvětlovat a zdůvodňovat. Zjednodušeně řečeno, projekt doplatil na další typickou chybu, jeho existence byla hodně závislá na jednom člověku.

Reuters je 160 let stará značka

Reuters je prakticky 160 let stará značka a mezi agenturami patří celosvětově stále ke špičce a drží si hodně silnou pozici. A to i přes to, že v minulosti se k internetu (a všem s tím souvisejícím změnám) společnost stavěla  laxně a odmítavě. Nehledě na zastaralou infrastrukturu – podle svědectví zevnitř firmy bylo například na webech Reuters ještě nedávno velmi složité vkládat obyčejné odkazy. Nemluvě o nemožnosti vkládat videa a o řadě dalších „běžných“ věcí.

Právě Reuters Next měl přinést zcela nový www.reuters.com, až tak nový, že měl být vybudován zcela od nuly, nikoliv obvyklým postupným přerodem jak v podobě viditelné, tak v podobě systému na správu obsahu za webem. Základním principem přitom měly být zpravodajské kanály (v hlavní obvyklé podobě zprávy, politika, podnikání a technologie) spravované editory. A samozřejmě odpovídající zázemí hlavně v podobě kvalitních novinářů. 

Reuters Next, nový Reuters.com, co už asi nebude 

První výsledky redesignu se objevily v květnu tohoto roku na preview.reuters.com (viz například THE NERD SIDE OF THE REUTERS.COM REDESIGN a možná hlavně Every page is your homepage: Reuters, untied to print metaphor, builds a modern river of news). Nová podoba webu Reuters je rozhodně krokem dopředu, byť vlastně není nijak revoluční – zásadní změna je prostě ta, že odpovídá tomu, jak dnes zpravodajské weby vypadají.

Určitým způsobem nový design odpovídá i tomu, jak si představujete zpravodajskou agenturu: jako nikdy nekončící tok (řeku) zpráv. A vlastně také odpovídá tomu, na co byli (a jsou) zvyklí hlavní „zákazníci“ Reuters – novináři a noviny, ale hlavně firmy. V těch totiž v minulosti fungovaly hlavně „zpravodajské terminály“ a „tok“ zpráv tam byl běžným pracovním prostředím.

Design Reuters Next je nakonec příjemný i konceptem, který tvůrci definovali „každá stránka je vaše domovská stránka“. Otevření článku se tedy děje „na místě“, v toku zpráv, a není kvůli tomu nutné otevřít novou stránku. Což ostatně vyhovuje i případnému využití na tabletech. A označení „river of news“ (řeka zpráv, novinek) také vůbec není špatné, velmi dobře slouží i k pochopení konceptu.

2 800 novinářů

Článek na novém Reuters.com

To, co najdete na preview.reuters.com, samozřejmě přináší řadu dalších otazníků – odklon od klasické hlavní stránky s obsahem vyzdvihovaným editorem a přenášeným na podstránky (prohlédněte si www.ihned.cz či www.novinky.cz, kde tento „starý“ systém funguje) znamená například i to, že návštěvník, který přijde přímo do článku, se jenom těžko může dozvědět, co dalšího zajímavého by si měl přečíst. A pokud uvážíte skoro tři tisícovky novinářů a záplavu zpráv na Reuters, má zde tento problém poměrně velký rozměr.

V Reuters Next redesignu to je řešené opět hlavně dynamickým obsahem. Samozřejmě nechybí editoři, protože bez těch by to nešlo, a důsledné dohledávání souvisejícího obsahu. A nechybí ani ono přenášení editory vyzdviženého obsahu na stránky s článkem – zajímavé ale je, že pokud na ně půjdete rovnou, má přednost text článku a k souvisejícím věcem (a omáčce okolo) se dostanete až po rolování. Osobně musím říct, že se mi tenhle systém hodně líbí. Ale také vím, že tam kde se ho pokoušeli prosadit, narazili na obvyklou „zabedněnost“ těch, kdo byli na rozhodovacích funkcích.

Reuters měl samozřejmě při svém redesignu zásadní výhodu, které si asi všimnete velmi rychle – absence reklamy. Nemuset něco takového řešit je samozřejmě skvělé a značně to zjednodušuje design. Nemusíte se zabývat tím, kam (doslova) narvat spoustu zbytečných reklamních pozic, zejména takových, které jsou pro obchodní oddělení „nepostradatelné“ (byť je ve skutečnosti prodají třeba dvakrát do roka).

POZNÁMKA: Zajímá vás něco o použitých technologiích? Techno­logický editor @smalera k tomu v dubnu pustil sérií tweetů. A lze to shrnout do – RESTful API v výstupy v JSON, vlastní CMS řídí jak API, tak klientské aplikace. Hostované na Amazon cloudu,  většina back-endu v Pythonu a využití MongoDB.

Konec Reuters Next

Z již uvedeného je asi jasné, že Reuters Next vůbec nebyl špatně vymyšlený ani postavený projekt. A na preview.reuters.com najdete i výsledek, který rozhodně vypadá a funguje dobře. Přesto Reuters Next nakonec končí. Můžeme namítat něco o netrpělivosti vedení firmy, ale na druhou stranu nelze opomenout některé problémy nové platformy. Například to, že klasicky projekt rozpočet a prakticky se mu stále nepodařilo dostat do momentu, kdy by mohl být nasazen do ostrého provozu.

Podle zdrojů zevnitř projektu neprospělo ani to, že zpravodajská část Reuters se aktuálně dostala do ztráty – 59 milionů dolarů za poslední čtvrtletí sice nepůsobí jako katastrofa, ale pro nového CEO to je dost dobrý důvod k tomu, aby začal tlačit na omezení nákladů.

Projektu Reuters Next nepomohlo ani to, že byl orientovaný hlavně na jednotlivé uživatele – spotřebitele, kteří nejsou hlavními zákazníky Reuters. Pro agenturu jsou totiž největším odběratelem noviny, vydavatelé, banky, investoři a další firmy, které za zprávy platí přímo.

EBF16

Paradoxně se teď Reuters nejspíš vrátí k původnímu „terminálovému systému“, nový web bude zahozen a tamní novináři nadále zůstanou u „desítky let“ starého systému. Terminály a přímý prodej informací totiž jsou tím, co Reuters živí.

Ptáte se, proč Reuters nešel cestou zpoplatnění webu pro spotřebitele? Osobně bych na tuto otázku měl klasickou odpověď: protože by to  firmě nikdy nepřineslo dostatek peněz na to, aby aspoň zaplatila provoz. A dříve nebo později by musela stejně jít cestou záplavy reklamy. A to je, zatím stále, pouze oddálení cesty do pekel.

Školení UX: Jak zapojit uživatele do designu

  •  
    Jak dostat ono tajemné UX do designu.
  • Ve kterých fázích zapojit uživatele, abyste dostali nejvíc muziky za nejmíň peněz.
  • Jak vytvářet jednoduché a srozumitelné persony

Detailní informace o školení UX »