Hlavní navigace

Revoluce v nakupování po Síti?

Michal Zálešák

Překážek v nakupování po Internetu je několik a například u nás a ve světě jsou trochu jiné. Zatímco u nás je tím hlavním asi nedostatek platebních nástrojů, v USA podobné problémy nemají. Na několikadenní dobu doručování nákupů však narážejí i tam - někteří si však dokáží poradit.

Bariér v nakupování po Internetu je několik a například u nás a ve světě jsou trochu jiné. Zatímco u nás je tím hlavním asi nedostatek platebních nástrojů, v USA podobné problémy nemají. Na několikadenní dobu doručování nákupů však narážejí i tam – někteří si však dokáží poradit.

Přes několik nesporných předností tkvících například v nižší ceně brání rozvoji elektronického nakupování především jedna věc, zato však velice podstatná – doba potřebná k dodání vámi objednané komodity. Na českém trhu není situace nikterak růžová. V nejmenovaném Internetovém knihkupectví jsem si dvakrát objednával a zboží mi bylo doručeno přibližně po čtrnácti dnech – a to jsem v porovnání s několika dalšími dopadl ještě poměrně dobře, těm se publikace například neobjevila vůbec. A v zahraničí, na západ od našich hranic? Podle všeho zde vše funguje o něco lépe – 3 až 7 dnů. Cesta přes oceán či z Británie však dobu dodání o poznání prodlouží. Ani tudy tedy cesta nepovede. Na poli Internetových knihkupectví se však v poslední době vyrojila zajímavá myšlenka, bohužel jen pro obyvatele New Yorku – dodávka v den objednání.

Jejím iniciátorem je Barnesandnoble, za kterým stojí společnost Barnes & Noble Inc. (prostřednictvím 40% podílu), největší americký off-line prodejce knih s celkem 530 pobočkami po celých Státech. A motivace? Vskutku typicky americká – předstihnout svého největší Síťového konkurenta, Amazon. Ten má v současné době přibližně desetkrát větší podíl na trhu a za třetí kvartál hlásí sedmkrát větší zisk. Z vyjádření její tiskové mluvčí žádné obavy rozhodně nečiší: „Se systémem doručování jsme nadmíru spokojeni. Děláme jen to, co chtějí naší zákazníci a nereagujeme na činy konkurence.“

Žádný složitý a propracovaný systém, vše operuje následujícím způsobem: Speciální dodávka přejímá objednávky z Internetového ústředí celkem dvakrát denně. Následně je rozveze do detašovaných pracovišť. A odtud? Jistě jste alespoň jednou měli tu čest potkat prchajícího cyklistu v batohem na zádech – žádný zloděj, nýbrž cyklista-messenger – právě ten přiváží knihy přímo až k dveřím zákazníka, a to již v den objednávky.

Co se podobných nabídek týče, Amazon nabízí volbu leteckého dodání do druhé dne – jejím podstatným handicapem je však cena, která šplhá až do závratných výšin – 10.95 dolarů za publikaci. A poplatek za speciální službu Barnesandnoble.com, která dodá kýženou publikaci ještě týž den, samozřejmě pouze obyvatelům New Yorku? Překvapivě zůstává stejný jako při standardním týdenním dodání – 3.95 dolarů za první a 95 centů za každou další objednanou komoditu.

V současnosti jde o pouhý experimentální projekt. Pokud se neosvědčí, Barnesandnoble se opět vrátí k třídenním až týdenním dodávkám a zadá svým stratégům jiný úkol. V opačném případě se počítá s využitím klasických off-line obchodů, kterých má Barnes & Noble Inc.na 530. Právě díky jim by se mohli přiblížit alespoň na dohled společnosti Amazon a snížit tak propastný rozdíl opravdu nevídaných rozměrů.

Kromě Barnesandnoble se do podobného neprozkoumaného tru vrhají pouze malé společnosti, například Kozmo.com Inc. – ta, opět v rámci New Yorku, doručuje nejrůznější produkty (videokazetou počínaje a zmrzlinou konče) do jedné hodiny od objednávky až do domu. Velké Internetové obchodní domy však vyčkávají, i se standardní dobou dodávky dosahují zisků, o kterých si zatím mohou nechat tyto inovativní společnosti jen a jen snít. Moc dobře totiž vědí, že by s implementací tohoto typu rozesílání vyvstalo i několik problémů, zvyšujících náklady – tím nejpodstatnějším je bezesporu založení speciálního logistického oddělení s potřebnými pracovními silami.

UX17_snitker

Z toho pro nás, české zákazníky, vyplývá pouze jediné: zatím nám zbývají v podstatě dvě možnosti – láteřit nad dlouhými dodacími lhůtami nebo vyrazit do tradičního obchodu a přinést si publikaci ještě týž den. A v mezičase? Pouze doufat, že se na českém trhu objeví zcela nový Internetový obchodní dům, který vyjede s podobnou taktikou jako Barnesandnoble a pokusí se zlomit prokletí českého online trhu, na kterém se vše objeví až o pár let po úspěšném nasazení v USA. Risk může být zisk, ale také ztráta. Kdo ví, jak tomu bude zrovna v tomto případě.

Michal Zálešák

Našli jste v článku chybu?
21. 12. 1999 0:17
George (neregistrovaný)
Protoze jsem chtel otestovat jak takove nakupovani na internetu vlastne funguje, koupil jsem si tricko. To ze mi papir o tom ze uz je tricko na poste prisel za vice nez 14 dni me ani tolik neprekvapilo. Spis jsem byl udiven tim, ze to tricko stoji 369 Kč a ja pred tydnem videl naprosto stejne v obchode v centru Prahy za 290Kč. Tohle se mi nezda jako vyhodnejsi koupe.
20. 12. 1999 14:40
Jiří Donát (neregistrovaný)
Opravdu si nevymýšlejí. Amazon je skutečně ve ztrátě a hodlá v ní být i v tomto čtvrtletí. Autor zcela zřejmě myslel 7x větší obrat. Pokud jde o zisk, Amazon jej v tomto čtvrtletí předpovídá jen v segmentu knih. I v tomto jeho nejziskovějším sortimentu by se jednalo o první zisk v celé historii - pokud se mu ovšem zisk skutečně podaří. Kromě problémů se ztrátou se elektronické obchody navíc potýkají s problémem, jak přistoupit k "nafukovacímu" trhu Internetu - navenek se to projevuje poklesem …