Rio Media kupuje další velkou kabelovku. Staví konkurenci UPC?

Poměrně hlasitě o sobě v poslední době dává svým jednáním vědět společnost RIO Media a.s. Poté, co vloni koupila F.C.A., významného provozovatele kabelových sítí ve více než dvou desítkách měst po celé republice, a řadu menších společností, si v dubnu za 235 milionů korun přikoupila největšího lokálního ISP v severních Čechách – českolipskou síť CL-NET.

Na velikost společnosti CL-NETu lze usuzovat pouze podle datového toku do NIXu, který přesahuje 1 Gbit/s, a ročního obratu, který podle zasvěcených osciluje kolem 50 milionů korun, což by při použití klasických vzorečků odpovídalo celkové prodejní ceně.

Mnohem zajímavější by určitě byly údaje o celkovém počtu připojených domácností. Ty bohužel nejsou k dispozici, ovšem už před akvizicí se jednalo o zhruba 50 tisíc koncových zákazníků, což není zdaleka nezajímavé číslo. Svou velikostí se totiž RIO Media stává, sice s velkým odstupem za UPC, druhou největší kabelovkou v zemi, s dostatečným náskokem před třetím pronásledovatelem 3TS Capital Partners a zůstává otázka, kdy pohltí někoho dalšího?

Získat odpověď je těžké. Intenzivně jsme se snažili spojit se zástupci společnosti, kromě operátorů a asistentek je však téměř nemožné se komukoliv dovolat a získat vyjádření. Možná je to proto, že je společnost často spojována s miliardovou arbitráží za zkrachovalou televizní stanicí TV3, kterou s českým státem vede lucemburská společnost EMV. A právě její dva zástupci, spolumajitel George E. Collins a právní zástupce Ladislav Štorek, jsou vidět také v RIO Media.

Zajímavější ovšem je, že mezi investory a zároveň nejvyšší manažery společnosti patří lidé z Karneval Media, dříve dvojky na trhu kabelových televizí, kterou před několika lety pohltilo UPC. Generálním ředitelem a členem představenstva RIO Media a.s. je Petr Opletal, dříve provozní ředitel Karnevalu, předsedou představenstva je Robert H. Gardner, dříve generální ředitel Karneval Media. Řada médií i zasvěcených odborníků tak spekuluje na budování další kabelové sítě za účelem jejího dalšího prodeje UPC.

Vzhledem k dalším investorům se ovšem nabízejí minimálně tři další scénáře možného působení RIO Media na českém internetovém a mediálním trhu.

1. Budování vlastního ISP

RIO Media se zaměřuje na nákup poskytovatelů, kteří vlastní „poslední míle“ k zákazníkům, ideálně na bázi FTTx. Cílem je pochopitelně nabízet služby triple-play (Internet, telefon, televize). Tomu by ostatně napovídal nákup CL-NETu, ten měl velmi dobré technické zázemí a zejména svým zákazníkům jako jeden z mála českých ISP nabízel 30 Mbit linku za mrzkých 1290 Kč.

2. Agregace lokálních ISP / výstavba městských FTTx sítí

Primárním cílem je připojit (umožnit připojení) co největší počet domácností ve středních a velkých městech, kde trh ještě není zdaleka tak saturovaný jako v Praze či Brně po optickém vlákně. Nákupem lokálních ISP to jde nejlépe; obvykle už mají svou infrastrukturu v komerčně nejzajímavějších lokalitách vybudovanou, navíc se těší výrazně lepší pověsti než velcí ISP. Ve finále může jít o prodej velkým ISP, jejichž infrastrukturu RIO Media používá pro připojení svých městských sítí. B2B byznys totiž nemá zdaleka tak růstový potenciál jako B2C služby a GTS Novera či Dial Telecom v nedávné minulosti ukázaly, že rády skupují zajímavé subjekty na trhu.

UX16

3. Budování kabelových televizních sítí

Třetí cestou, kterou může RIO Media sledovat, je opravdu primárně budování nové kabelovky. Jednak má s tímto management bohaté zkušenosti, bývalí vlastníci TV3 by pak měli distribuční médium pro svůj případný televizní kanál, a je možné, že ani UPC by se další akvizici nebránila.

První kroky po akvizicích jsou však zřetelné již dnes. V sítích F.C.A. dochází k upgrade na optická vlákna a připravuje se nasazení datových, hlasových i video služeb. Zároveň údajně probíhají jednání s lokálními firmami vlastnící či budující FTTx sítě ve strategicky zajímavých městech, což může skokově navýšit počet aktivních zákazníků RIO Media a snížit tak náskok UPC. A do třetice má firma svůj vlastní páteřní uzel s připojením do NIXu a s výjimkou middle-mile se nemusí spoléhat na třetí strany.

Anketa

Spojí se v budoucnu RIO Media s UPC?

11 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 5. 2009 14:56
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »