Hlavní navigace

Rok má dvanáct měsíců, rozhodl CZ.NIC

Marek Antoš

Jak jsme na Lupě upozorňovali, v pondělí večer se konalo další zasedání představenstva CZ.NICu, které se věnovalo několika aktuálním problémům, které jsou spojeny s placením domén. V některých ohledech, na které jsme upozorňovali, se snad začíná blýskat na lepší časy a dosavadní praxe bude změněna.

Podle mého názoru nejdůležitější otázkou, která se na Lupě v posledním týdny řešila, je délka trvání ročního poplatku za „staré“ domény, tj. za domény registrované před 1. září 1999. Ačkoliv pro to není žádná opora v Pravidlech ani ve Smlouvě (které navíc platí až od zmíněného 1.9.1999, nikoliv dříve), EUnet jménem CZ.NICu v jednotlivých výpisech z rejstříku domén, které rozesílá po zaplacení, stanovoval datum příští platby poněkud zvláštním způsobem. Konkrétně šlo vždy o den a měsíc registrace dané domény, bez ohledu na to, kdy byla zaplacena. Roční udržovací poplatek se tak v některých případech smrskl na dva měsíce, v jiných třeba na čtyři nebo na šest; záleží na konkrétní doméně. Pro takovou praxi přitom nejen není opora v Pravidlech, ale dokonce by patrně byla protiprávní, což jsme dokazovali právním výkladem v jednom z předchozích článků.

Představenstvo CZ.NICu na svém zasedání vyjádřilo s tímto postupem svůj nesouhlas a diplomatickým jazykem současnou situaci označilo za nedorozumění následkem informačního šumu. V tomto smyslu byl také EUnet coby provozní společnost oficiálně požádán, aby provedl příslušné změny a roční poplatek tak skutečně platil 12 měsíců (nikoliv od zaplacení, ale od zaslání výzvy, což je logické). Po změně v systému by měly být již nové výpisy z rejstříku rozesílány se správnými daty, ti, kteří již výpis se zkrácenou dobou dostali, by měli být informováni o změně. CZ.NIC by byl rád, aby se tak stalo do konce tohoto týdne, podle mého názoru to EUnet pravděpodobně tak rychle nestihne. To už však není to podstatné: hlavní je, že ke změně došlo, a že další výzvy k zaplacení snad skutečně nedojdou dříve než za rok touto dobou.

Představenstvo se také podle dostupných informací znovu zabývalo způsobem rozesílání upomínek a patrně bude žádat EUnet, aby se přísně držel pravidel, která stanoví třicetidenní lhůtu splatnosti, nikoliv čtrnactidenní, se kterou pracuje EUnet. Tato praxe je poněkud kontroverzní, má totiž nevýhody, ale i výhody. Je rozhodně špatně, že jsou upomínky v první vlně po 14 dnech rozeslány plátci a vlastníkovi domén, z čehož pak vznikají četná nedorozumění, dvojité platby, ba dokonce poškozování dobrého jména různých registrátorů, o nichž si pak zákazníci myslí, že jsou podvodníci a nechtějí za ně zaplatit, co slíbili. Na druhou stranu má EUnet pravdu, že pokud by se chovali přísně podle pravidel a plátce se na zaplacení vykašlal, chudák vlastník by se o tom dozvěděl až ve chvíli, kdy by mu jeho doména zmizela ze světa, tedy po uplynutí třiceti dnů. To jistě není dobrá cesta, bylo by vhodnější najít kompromisní řešení, které by nepoškozovalo poctivé registrátory a přitom dalo vlastníkovi šanci v případě nutnosti doménu zachránit. Možným řešením by bylo rozdělení upomínek do dvou vln: po 14 dnech by se rozeslaly upomínky jen plátcům, kteří by tak ještě mohli zareagovat, po třech týdnech by následovaly upomínky plátcům i vlastníkům. Důležité však je, aby se upomínky rozesílaly podle skutečného stavu: příklad Bohemia.Netu, který jsem zde popisoval před několika dny, ukazuje, že i když se domény zaplatí před datem splatnosti a s dostatečnou časovou rezervou, nemusí to ještě znamenat, že i tak nepřijde upomínka.

Brand

Změny, které představenstvo přijalo (a nejedná se jen o tyto dvě), jsou podle mého názoru krokem kupředu. Nemohu si však než postesknout, že tyto otázky nebyly jasně a na papíře upraveny dávno předtím, než se nový systém správy a placení domén rozjel na ostro. Je jasné, že když se něco mění, píší se dějiny tak trochu za chodu, ale v tomto případě toho bylo a je až přespříliš.

Marek Antoš

Našli jste v článku chybu?
8. 11. 1999 15:44
Petr Souček (neregistrovaný)
S naprostou jistotou můžu říct, že není po 30 dnech od výzvy doména vyřazena z DNS. Stejně tak se v "Pravidlech" říká, že po 30 dnech je zaslána upomínka - ani to není pravda. Vím to proto, že takovéto domény, na které dorazila výzva před více než 30 dny máme. (Jsou určeny ke zrušení) Ovšem stejně to, co je v "Pravidelch" se týká jen nové registrace a ne obnovovacího poplatku, aspoň je to tak napsáno.
8. 11. 1999 11:37
Marek Antoš (neregistrovaný)
Nepoužívá? Takže po třiceti dnech od výzvy není doména vyřazena z DNS a nečeká se ještě dalších třicet dní na zaplacení, než je doména definitivně zrušena a může si ji zaregistrovat někdo jiný?

Já myslím, že to tak je. Jde jen o to, že ještě navíc se po čtrnácti dnech posílá první upomínka, důvodem jsou nestandarní poměry, které logicky vznikají, když pasujete nový systém na postaru registrované domény.