Internet Info, s.r.o. Lupa Měšec Podnikatel Root Zdroják DigiZone Slunečnice Vitalia Tuesday TopDrive KupDnes Navrcholu Bomba NovýTarif Dobrý web Weblogy Woko Jagg Computer.cz SK: MojeLinky

Názory k článku
Rok zlých virů

Zizix
Zizix (neregistrovaný)
25. 1. 2005 7:37 Nový

Zas takova zahada to snad neni

celé vlákno
Cim skodlivejsi vir, tim rychlejsi a dukladnejsi reakce na nej. Pokud vir nic nedela, spousta lidi ho ignoruje a vir se vesele siri. Kdyz vam zformatuje disk a bude dostatecne zivota schopny, tak se o nem dozvite treba i v tv zpravach a neco proti tomu udelate. A to nemluvim o tom, ze vir formatujici hdd nici i sam sebe...
neurol23
neurol23 (neregistrovaný)
25. 1. 2005 8:16 Nový

Re: Zas takova zahada to snad neni

celé vlákno
No vzhledem ke zpusobu sireni novych viru, se kvalitni vir masove rozsiri jeste driv, nez by o nem tv mohla stihnout natocit reportaz
Welf
Welf (neregistrovaný)
25. 1. 2005 8:01 Nový

Ale prosimvas

celé vlákno
spousta lidi, kteri delaji viry, jsou zamindrakovani pubertaci nebo psychopati, eventualne kombinace obeho. Opravdu schopny odbornik, ktery by dokazal udelat neco hodne niciveho, nema cas se tim zabyvat ...
zoul
zoul (neregistrovaný)
25. 1. 2005 8:22 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
"hodne niciveho" --- jako treba narvat do jednoho z desitek obecne rozsirenych a "uspesnych" cervu instrukce k preformatovani disku? K tomu neni potreba zrovna odbornik...
Jirka
Jirka (neregistrovaný)
25. 1. 2005 9:13 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Je mi trochu zahadou proc se v nekterym z cervu na deravy Windows XY dosud neobjevila nejaka hnusna funcionalita, trebas aby si po uspesne replikaci sebe sama smaznul prvnich par sektoru disku (kde je MBR a prvni fatka a resetnul PC), nebo tak neco....

Vzdyt tyhle castecne zhoubne veci umel uz OneHalf kdysi davno v case DOSu (duchodci pamatuji) :)

Muze nekdo zkusit odpovedet proc proste ty moderni cervy jen EXISTUJI a tuatam zpusobi nejaky DoS?
sartori
sartori (neregistrovaný)
25. 1. 2005 9:16 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
mozna proto, ze je pro tvurce wormu uzitecnejsi mit na siti nekolik tisic zombie pripravenych na DoS nebo spamovani, nez zformatovat par tisic disku.
Hyperion
Hyperion (neregistrovaný)
25. 1. 2005 10:21 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Duchodci? OneHalfa zna (skoro) kazdej kdo se pred 10ti rokama motal kolem pocitacu.
Melkor
Melkor (neregistrovaný)
25. 1. 2005 11:27 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
18 + 10 = 28
a ti uz je skoro na duchod, ne? :-)))
PaJaSoft
PaJaSoft (neregistrovaný)
25. 1. 2005 12:59 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Heh, za duchodce se sice nepocitam, nicmene "popularita" resp. znamost OneHalfa byla zpusobena zcela necim jinym nez ze nicil, castecne nenapadne, soubory na disku. Mazani MBR ci formatovani zvladal a delal kazdy druhy virus v te dobe, naopak OneHalf prisel s uplne jinymi unikatnimi praktikami... pametnici vedi...
cezam
cezam (neregistrovaný)
25. 1. 2005 15:28 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Ano, postupne sifroval jednotlive sektory na disku a za behu je desifroval.. takze kdyz jste odstranili virus pouze z MBR & souboru, tak jste se k datum uz nedostali :-)

A to je mi teprve 24... to uz jsem takovy pametnik? :-)
cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
25. 1. 2005 15:43 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
mno, sifroval ... XOR neni u me zadna sifra :)
cezam
cezam (neregistrovaný)
25. 1. 2005 15:45 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
jo, to je fakt... :-)
Jirka
Jirka (neregistrovaný)
25. 1. 2005 16:36 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
no ale mne by zajimalo proc vlastne dnes jsou ty viry tak stupidni? Zadne sofistikovane techniky, nic?
Je to jako, ze dnes Ti prijde mail, kde je soubor:

klikni_jak_si_delam_do_usima.jpg.EXE

debilni user na to klikne, trikrat potvrdi neco cemu nerozumi a ... NIC. zadny smazany disky, zadny vlny paniky jak pri Michelangelo nebo One_Half, proste nic. To vsichni pravi programatori umreli v botach nekdy okolo roku 2000?

A kdyz mame to stoleti internetu, proc trebas aspon novy viry nemaj keylogger a pak to jednou za cas neposlou zazipovany na nektery z desitek nahodnych mailu nebo na maily z kontaktu od toho cloveka...aspon by lidi naucili davat si bacha...

skoro me mrzi ze ty drsne viry uz nejsou, lidi meli pocitacove odborniky v hluboke ucte a brali nas skoro jako samany nebo zarikavace duchu. Ted si kazda blba lama mysli, ze to umi opravit sama...

cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
25. 1. 2005 17:25 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
no vis co doba se zmenila, vyhoda tech prvnich viru byla v tom, ze je OS pustil primo na zarizeni

veci typu "smazat MBR a prvni fatka a resetnul PC" jsou jiz dneska pasee" a tim muzes oblbovat holky na stredni skole[btw podoubnou vec muzes udelat mnohem jednodussim a elegantnejsi zpusobem]

nevim proc se nepisou prasacky viry, OS/Data se daji vyridit mnoha zpusoby, ale jedno vim jiste, jestli se neco takoveho objevi, tak to bude podle meho nazoru jenom DOBRE

ja sem pripraven :)
PaJaSoft
PaJaSoft (neregistrovaný)
26. 1. 2005 8:48 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Tech zpusobu jak se dnes dostat do Ring0 CPU (na x86 architekture) je v dnesnich "modernich" OS vic nez dost...:-)
J
J (neregistrovaný)
26. 1. 2005 9:08 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Mozna prave proto, ze je pisou inteligentni lide, kteri se snazi jen upozornit na lidskou blbost, ktera je, jak znamo, nekonecna.

Takze zavrit nekoho do basy za soucasny vir je naprosto smesne, zavrit by naopak meli v prvni rade vsechny co si jej pusti, protoze tak cini naprosto dobrovolne.

Uz aby prislo neco dostatecne zivotaschopneho, co opravdu data likvidovat bude.
zoul
zoul (neregistrovaný)
26. 1. 2005 9:41 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Neblbnete. Spousta lidi je rada ze s tim pocitacem alespon neco dokaze, komplikovat jim to psanim cervu a viru muze leda idiot.

Nebylo by na Internetu mnohem lepe, kdyby bylo "inteligentnich lidi, kteri se snazi jen upozornit na lidskou blbost" a podobnych masel mene? Plytva to kapacitou linek i lidi, zbytecne to zeslozituje [syntaxe nosicem semantiky!] pouziti pocitacu --- co je na tom pozitivniho? Hovno.

Nechapu, jak muze nekdo po napsani cerva vyuzivajiciho nejaky exploit tvrdit, ze to udelal v zajmu spolecnosti, aby upozornil na diry v software.
cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
26. 1. 2005 9:59 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
tak jako Vase telo bojuje s miliony viru kazdou vterinu, tak Vase telo reaguje a dokaze se prizpusobit, to vse prispiva k lepsi obranyschopnosti Vaseho tela vuci 'tvrdsim' potvurkam

podobny obraz najdete i ve svete pocitacu, kdo neni pripraven, bude mit velke potize, a tak to ma byt
zoul
zoul (neregistrovaný)
26. 1. 2005 10:08 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Zeptam se kamarada exobiologa, jestli by nemel nejaky hezky exoticky virus, ty bezne jsou nuda, dejte mi adresu a poslu vam ho v neoznacene obalce --- posilite obranyschopnost sveho tela vuci tvrdsim potvurkam.

Pokud nejste pripraven, budete mit velke potize, ale "tak to ma byt"(tm).
cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
26. 1. 2005 10:19 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
ano, pokud me ten virus najde, pokud nebudu dostatecne pripraven, pokud me nezachrani nekdo jiny, pokud nenajdu zpusob jak se tomu branit jinym zpusobem... zahynu

podobne moznosti ma i uzivatel PC

a tak to ma byt

nema cenu se branit necemu, co je jiz zde miliardy let, jenom proto, ze tvurci i obeti jsou lide

prispiva to proste ke zdokonaleni systemu jako celku, ztraty jsou povoleny
Pizi
Pizi (neregistrovaný)
26. 1. 2005 17:26 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Za predpokladu, ze by existovala jistota, že se nikdy v dějinách nevyskytne zloděj, nemusely by existovat zámky. V reálném světě ale společnost bez zámků nepřežije prvního zloděje. Proto by taková společnost mohla být vděčná rebelům, kteří berou za kliku a říkají, podívejte jak je to snadné, dejte si lepší zámek. Protože až příjde někdo fakt drsnej, tak už by všude mohly být pořádné zámky.
zoul
zoul (neregistrovaný)
26. 1. 2005 17:37 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
To je ale zjevne blba analogie --- tady nejde o "rebely", kteri "berou za kliku". Viry a cervi neberou za kliku, delaji skodu. Zatezuji sit, vypocetni kapacitu, spamuji a v mnoha pripadech jsou zodpovedne za ztratu dat. Mam byt jejich tvurcum vdecny za skody, ktere pusobi, protoze si tim potencialne setrim vetsi starosti? A pokud si ty vetsi starosti neusetrim, mam byt za ne vdecny, protoze mi setri jeste vetsi starosti? Plus indukcni krok na libovolne velke starosti?
Pizi
Pizi (neregistrovaný)
26. 1. 2005 18:46 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Vy rikate, ze ti lide delaji spatnou vec. O tom neni sporu. Ale spor je asi o to, ze zaroven s tim spatnym delaji, treba i mimodek, vec dobrou. Nejde o to, ze by bylo treba tvurce viru chvalit, to ne. Ale je dobre si pozitiva uvedomovat. Takze rikam, ne, nemate byt vdecny.

Jen pro zajimavost, teorie socialnich deviaci rika, ze socialni skupiny si dobrovolne udrzuji socialni devianty, nebot na jejich prikladu si skupina ujasnuje jaka jsou pravidla, kde jsou meze. Dokonce se odvazne tvrdi, ze pokud ve spolecnosti vyznamne poklesne mnozstvi socialnich deviaci, je to spatne a bude to mit za nasledek nejaky pruser.
zoul
zoul (neregistrovaný)
25. 1. 2005 13:28 Nový

Re: Ale prosimvas

celé vlákno
Mozna kvuli tomu, ze v pripade vetsich skod (mezi ktere se formatovani disku asi pocitat da :) uz by si nejspis autora viru nekdo nasel a dovlekl ho pred soud (ten sasa od ILoveYou tak nakonec skoncil, ne?). Sem tam DoS nebo spamovaci zombie nikoho nezajima natolik, aby s tim neco vazneho delal.

V dobe OneHalfa byly potencialni skody mnohem mensi kvuli rozsireni pocitacu, krom toho doopravdy dulezite veci nejspis nejely v DOSu :-)
jt
jt (neregistrovaný)
25. 1. 2005 9:49 Nový

protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
proč virama nezamořili a v nejbližší době teroristé je jasné - z hlediska TV zpravodajství to není krev, ani pořádná pohroma, je to jen NUDA, smazaná data většinu lidí nevzruší. Do hlavních zpráv se to dostane jen tehdy, pokud tentýž den nebude nějaká podstatná novinka ze života k-gotta apod.
_the_wolf_
_the_wolf_ (neregistrovaný)
25. 1. 2005 13:42 Nový

Re: protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
Smazana data umi lidi kupodivu vzrusit velmi snadno, staci, aby napr. zpusobila vypadek elektriny v New Yorku a nekolika prilehlych statech :-)
cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
25. 1. 2005 15:47 Nový

Re: protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
"smazaná data většinu lidí nevzruší" no to je peknej nesmysl, nemyslite, ze v IT oboru jde jenom o data ?
Jiří Novák
Jiří Novák (neregistrovaný)
25. 1. 2005 20:15 Nový

Re: protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
Vy jste asi od IT, co? Vraťte se do skutečného světa.

Mě kdyby odešly data, tak jsem z toho totálně v pytli a nevím co bych dělal (proto taky paranoidní zálohy všeho, odnášení DVD na jiná místa atd.)

Ale normální uživatel? Tomu je to jedno. Už jsem mnohokrát viděl lidi, kteří mi řekli: "No a víš co se mi stalo? Nějak mi spadnul počítač a úplně všechno co jsem tam měl se smazalo. Fotky, dokumenty, pošta... Cha, cha, to je co?".

A nic si z toho nedělají. Myslí si, že to je NEVYHNUTELNÉ, že to počítače občas dělají a je jim to NAPROSTO JEDNO. Uvědomte si, že běžným smrtelníkům je fakt TOTÁLNĚ UKRADENÉ, když jim zmizí data klidně za posledních 10 let.
cicobasket
cicobasket (neregistrovaný)
25. 1. 2005 21:20 Nový

Re: protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
nesouhlasim, jenom se proste pohybujeme kazdy nekde jinde,
clovek nemusi byt jenom ze sveta IT, aby ho stvala ztracena data, co ucetni, designeri a spousta dalsich povolani co MUSI mit k praci pocitac - potom kazdy den ztracene prace a kazdy megabajt dat bude vyvazeny zlatem

chapu, ze domaci uzivatelum to nevadi, ale ta doba pomine, az budou mit i ty nejvetsi BFU svoje fotky, muziku, rodinne udaje, rod.uctetnictvi, postu vsechno v digitalni podobe, tak prijde na ma slova :)
jt
jt (neregistrovaný)
26. 1. 2005 11:56 Nový

Re: protože to (skoro) nikoho nezajímá

celé vlákno
jistěžě smazaná data jsou pro uživatele průůůůser.
ale není to téma na otvírák tv zpráv... a proto je to pro teroristy celkem nazajímavé.
Mormegil
Mormegil (neregistrovaný)
25. 1. 2005 12:52 Nový

Šedá zóna

celé vlákno
Ad "S tím, jak nahrávací a filmové společnosti budou podávat více žalob na uživatele výměnných systémů, se tyto budou propadat do stále šedší zóny, kde může uživatel chytit cokoliv." -- to je IMHO nesmysl. Pokud (!) se výměnné systémy budou muset přesunout do undergroundu, tak na nich bude méně BFU a více těch, kteří počítači aspoň trochu rozumí, takže se tam možná objeví pokusy o ničivější viry, ale nečekal bych tam víc klasických trapných "klikni na mě" virů.
anonym
anonym (neregistrovaný)
26. 1. 2005 12:57 Nový

Proc jsou dnesni viry vetsinou srac... a neskodne

celé vlákno
1) Psat virus je nesmysl, autorovi to neprinasi uzitek. Drive byla kolem programovani aura tajemna, kdo napsal virus byl povazovan za poloboha. Dneska je to nuda - program ktery se prida do jineho programu, naformatuje disk - no boze...
Vyjimkou z pravidla jsou lide, ktere tvorba viru opravdu bavi, treba ti kolem skupiny 29A. Ale 1) tech je malo a 2) opravdu je bavi akademicky virova problematika, nechteji skodit.
Vsimnete si, kolik je v posledni dobe spyware a adware. Rekl bych, ze si byvali pubertalni autori trojskych konu a mozna viru zalozili vlastni firmy a podnikaji v tom, co zisk prinasi - mazani disku to neni.
2) (MS)DOS mel sva rigidni pravidla, ktera bylo treba casto obchazet. Takze se ten system bezne zkoumal, informace vymenovaly, a vlastnimi silami vyhrabanou nedokumentovanou informaci se dalo hezky pochlubit, trebas anonymne. U Windows ma mene lidi potrebu vyhledavat nedokumentovane funkce, informace o nich se tolik nevymenuji a taky je to vic prace a je lepsi ji prodat nez sirit zadarmo ve virech.
3) Programatori kteri si chteji vyzkouset systemove programovani se mohou bez rizika a legalne realizovat v Linuxu, xBSD a podobnych projektech. Tenhle argument jsem snad jeste nikdy neslysel (je muj vlastni), ale myslim si, ze Linux udelal pouhou svou existenci pro virovou bezpecnost ve Windows velmi mnoho.
4) Pouziti viru jako zbrane je problematicke, spatne se zameruji. Plati jak pro armady, tak pro teroristy. Jak chcete udelat teroristicky utok proti nekomu za neco, kdyz ten utok nejste schopni zamerit? A samozrejme, i kdyz jsou data dulezita, kdyz nejde o zivot jde v podstate o ..... Kvalitnim zalohovanim systemu skody minimalizujete. Virus ma jako zbran smysl jen pro naruseni pocitacovych systemu a vytvoreni zmatku pri nejakem soubeznem utoku (kdyz je cilovy system neverejny, chce to mit o nem technicke informace a pravdepodobne i pristup k nemu).
5) I v tutorialech o psani viru a trojskych konu se objevil nazor, ze smazani disku neni nejefektivnejsi cesta jak nekomu uskodit. Rozesilani mailu jeho jmenem, zverejnovani citlivych informaci ... je lepsi/horsi.

A samozrejme, kdyz autora chytnou, soud zohledni to jestli se jeho virus jen siril, nebo i skodil.
abyssal
abyssal (neregistrovaný)
26. 1. 2005 14:14 Nový

Re: Proc jsou dnesni viry vetsinou srac... a neskodne

celé vlákno
"Rekl bych, ze si byvali pubertalni autori trojskych konu a mozna viru zalozili vlastni firmy a podnikaji v tom, co zisk prinasi - mazani disku to neni."

Presne. Siet tisicov botov (ovladnutych kompov) sa da na ciernom trhu celkom dobre predat. Spammerom a podobnym individuam.

Jedine, co sa cudujem, ze sucasne viry su tak strasne jednoduche (z programatorskeho hladiska), ziadna polymorfnost, nesnazia sa dokonca ani skryt v tabulke procesov... Zamestnanci antivirovych firiem sa musia celkom nudit - "dalsi virus zo sablony..." ;-)
Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem