Hlavní navigace

Roland Mahler: za tři roky chceme mít pětinu DSL trhu

30. 4. 2010
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Hostem dubnového NetClubu byl Roland Mahler, dlouholetý šéf české pobočky T-Mobile, který na konci letošního roku ze své pozice odchází. Diskutovalo se například o sdílení sítí, virtuálních operátorech nebo o roamingu, za který prý zákazníci museli historicky platit vysoké příplatky. „Neakceptuji názor, že v Česku jsou mobilní služby dražší než jinde v Evropě," říká Roland Mahler.

Zastáváte funkci generálního ředitele české pobočky T-Mobile už 10 let. Byla vám nabídnuta konkrétně Česká republika, nebo jste dostal na výběr z několika zemí?

Určitě neexistoval nějaký seznam zemí, ze kterého bych vybíral. Jednoduše jsem tehdy projevil zájem nahradit odcházejícího generálního ředitele a následně jsem od vedení společnosti dostal zelenou.

Takže jít do Prahy byl v podstatě váš nápad?

Ano. Už v době, když jsem promoval, jsem si říkal, že by bylo hezké, kdybych se jednoho dne stal ředitelem regionální pobočky některé z telekomunikačních firem. Navíc jsem postupem času stále více toužil po pozici, kde bych mohl být do určité míry svým vlastním šéfem.

Na konci roku končíte na pozici generálního ředitele, už víte, co budete dělat poté?

Zatím to vypadá tak, že zůstanu v Praze a minimálně další dva roky budu pracovat.

Logo NetClub
Hostem květnového setkání NetClubu bude Dušan Janovský, vedoucí produktového týmu vyhledávání v Seznamu. Registrovat se můžete už nyní. Fotogalerie z předchozích setkání naleznete na NetClub blogu.

Je už v současné době vybraný váš nástupce?

Zatím o tom nebylo ještě rozhodnuto. Jak už jsem ale dříve prohlásil, čeští manažeři, kteří ve firmě pracují, jsou velmi schopní a výkonní, a tudíž není důvod, proč z nich nového generálního ředitele nevybrat. Nicméně konečné rozhodnutí je samozřejmě na akcionářích.

Roland Mahler - NetClub 1

Vystudoval jste vysokou školu technického zaměření, co vás k tomu vedlo?

Původně jsem se chtěl stát lékařem, ale v té době bylo velmi těžké se dostat na lékařskou fakultu. Nešlo jen o to, že jste musel udělat přijímací zkoušky, ale pak jste jeden, dva roky čekal, než jste mohl opravdu nastoupit ke studiu. Já jsem chtěl ale pokračovat rovnou po složení maturity, a proto jsem se rozhodl pro telekomunikace. Můj otec i jeho otec byli inženýři v oboru telekomunikací, takže jsem v podstatě pokračoval v rodinné tradici.

Po dokončení studií jste nastoupil do německé pošty?

Ano. V té době byla německá spolková pošta monopolem nejenom v oblasti poštovních služeb, ale také v oblasti telekomunikací.

Poté jste také několik let pracoval pro Spolkové ministerstvo pošt a telekomunikací. Využil jste později zkušenosti, které jste zde získal?

Byla to unikátní příležitost, protože jsem byl součástí transformačního procesu, na jehož konci z monopolního hráče na trhu vznikly tři různé soukromé firmy: Deutsche Telekom, Deutsche Post a Deutsche Post Bank. Liberalizace a deregulace trhu mně umožnila získat přehled o věcech souvisejících s transformačními procesy uvnitř firmy.

Jste typem manažera, který si rád dělá všechno sám, nebo se spíše snažíte delegovat práci na někoho jiného?

Jako manažer jsem hodně orientovaný na konsenzus, což občas vede k tomu, že trvá dlouho, než se shodneme na řešení. Nemám rád a nedělám mikromanagement.

Vzpomenete si, kdy jste se poprvé setkal s Internetem?

To je těžké říci, protože jsem s ním pracoval už v době, kdy byl v embryonálním stádiu. Bylo to v době, kdy ještě v podstatě neexistoval web.

Roland Mahler - NetClub 4

Představitelé EU v roce 2000 vytkli ambiciózní cíl, že do deseti let se EU stane „nejkonkurences­chopnější a nejdynamičtější znalostní ekonomikou, schopnou udržitelného hospodářského růstu s více a lepšími pracovními místy a s větší sociální soudržností“. Jejich plány se ale příliš nenaplnily. Jaký je podle vašeho názoru rozdíl mezi evropským a americkým přístupem k inovacím a telekomunikacím obecně?

Neřekl bych, že zde existuje nějaký zásadní rozdíl. Podle mého názoru ani Spojené státy dosud nedosáhly úrovně, která by byla porovnatelná s cíli Lisabonské strategie. V Evropě se ale pravděpodobně musíme potýkat s intenzivnější regulací. Řada věcí je stále záležitostí regionálních vlád a úřadů, to může samozřejmě celý proces pokroku v oblasti telekomunikací určitým způsobem brzdit. Rozdíl byl v minulosti také například v tom, jak Evropa a USA přistupovaly k mobilním technologiím. USA akceptovalo technologickou neutralitu, řada technologií tu bojovala o přežití, zatímco v Evropě jsme se rozhodli podporovat jednu a to vytvořilo silný ekosystém. Tak vznikla globální dominance GSM, která Evropě a telekomunikacím hodně pomohla.

Jak se díváte na současnou krizi v Řecku? Mnoho Němců nesouhlasí s tím, aby německá vláda Řecku půjčila peníze.

Myslím si, že nejdůležitější je pochopit, jak k tomu došlo a zejména jak se podobných problémů do budoucna vyvarovat. Jsem euro-optimista. Situace v Řecku je nepříjemná, ale další rozvoj Evropy neohrozí.

Když jste přišel do Prahy, na co jste se zpočátku soustředil?

První úkolem byla dostatečně rychlá výstavba a zkvalitnění sítě, konsolidace společnosti. Snažili jsme se také přesvědčit české klienty, že si mohou dovolit i postpaid tarify. V roce 2000 jsme měli 80 % klientů na prepaidu. Dnes jsme na poměru 50/50. O čtyři roky později jsme si dali ambiciózní cíl; dohnat či předehnat našeho hlavního konkurenta v oblasti mobilních služeb.

Roland Mahler - NetClub 3

Vzpomínám na rivalitu mezi vámi a Terrencem Valeskim, tehdejším ředitelem konkurenčního Eurotelu. Dnes jste kolegové, ale jaký byl tehdy ve skutečnosti mezi vámi vztah? Bylo to opravdu tak konfrontační, jak by se z médií mohlo zdát?

Poté, co odešel z Eurotelu, stal se Terry poradcem minoritního akcionáře české pobočky T-Mobile. Ještě v době kdy Terry pracoval v Eurotelu, jsme měli mnoho schůzek, které probíhaly ve standardním obchodním duchu. Média často očekávají a vyžadují trochu více konfrontace a v tomto směru jsme jim někdy vyhověli.

V jednom z rozhovorů se vás ptali, co jste udělal, když se T-Mobile stal mobilní jedničkou v ČR a vy jste odpověděl, že jste chtěl zavolat Terrymu a podělit se s ním, jaké je to být největší…

Ve skutečnosti jsme zašli na večeři a probrali jsme to.

Když byste měl zhodnotit těch posledních deset let, existuje nějaké rozhodnutí, které jste učinil, a které z dnešního pohledu považujete za chybu?

Největší chybou, na které jsem se podílel už v době, než jsem přišel do Prahy, byl výsledek jednání o způsobu zpoplatnění GSM služeb. Například roaming byl v té době něco úplně nového a my jsme jej považovali za tak nadstandardní službu, že jsme za něj požadovali opravdu vysoké částky. V GSM asociaci jsme se shodli na tom, že budeme po zákazníkovi požadovat vysoký příplatek, což z dnešního pohledu považuji za chybu. Přestože ceny roamingu se v poslední době výrazně snížily, neustále se s negativními důsledky onoho rozhodnutí potýkáme a bude ještě nějakých deset, dvacet let trvat, než si lidé přestanou spojovat volání v zahraničí se strachem z vysokých účtů.

Používáte sociální sítě?

Ne. Nejsem na Facebooku ani LinkedIn. Stále mám problém se sdílením části svého profesního nebo soukromého života v prostředí, které může být složitě kontrolovatelné.

Kolik máte mobilních telefonů?

Používám Blackberry, díky němu mohu psát bez větších problémů i obsáhlé e-maily. Pro zbytek mám iPhone.

Líbí se vám purpurová barva, kterou T-Mobile zvolil za svou firemní barvu?

Když v roce 1995 reklamní agentura přišla s touto barvou, všichni manažeři ve vedení T-Mobilu byli šokováni a říkalo se jí tehdy „prasečí kalhoty“. Nicméně jsme si na ni postupem času zvykli a je faktem, že nás to opravdu odlišuje, jsme ihned rozpoznatelní.

Roland Mahler - NetClub 2

Existují nějaké rozdíly mezi chováním českých a německých zákazníků?

V Česku je mnohem větší podíl SMS oproti hlasu, než v Německu.

Proč jsou ceny mobilní služeb v Česku stále vyšší než v ostatních evropských státech?

Je to těžké porovnávat. Operátoři mají celou řadu tarifů a nabízejí pro různá schémata zákaznického chování různé nabídky. Dosud jsme nenašli spolehlivou cestu, jak tarify mezi státy porovnávat. Neakceptuji názor, že v Česku jsou obecně mobilní služby dražší než jinde v Evropě.

Loni jste od Českých radiokomunikací převzali část zákazníků a technologii pro provozování ADSL připojení. Jaké máte v této oblasti plány do budoucna?

Letos chceme rozšířit pokrytí, navýšit počet DSLAMů a do tří let chceme dosáhnout 20% podíl na trhu s ADSL připojením.

Myslíte, že existuje šance, aby se T-Mobile v Česku stal v budoucnu telekomunikační jedničkou?

Není to příliš reálné. Telefónica je v oblasti fixních služeb na trhu velmi monopolní a mohlo by trvat odhadem více než 10 let, než bychom byli schopni se jejímu tržnímu podílu vůbec přiblížit.

Jaké jsou podle vás nyní největší výzvy pro telekomunikační sektor?

Myslím si, že je třeba uspokojit poptávku v oblasti datového provozu. Požadavky na mobilní data rostou exponenciálně, ale nejsme si jisti, zda technologie za akceptovatelnou cenu jsou schopné tento trend vyřešit. Zákazníci nebudou za data platit více, naopak chtějí platit méně a to je těžké zajistit s obnovou sítě. Takže první výzva je zajistit rozšiřování kapacit sítě tak, aby to odpovídalo tarifním možnostem. Druhou výzvou je páteřní síť, která takový provoz odbaví mezisíťově.

Roland Mahler - NetClub 6

Na Slovensku zvolil alternativní operátor cestu budování optických sítí až ke koncovému zákazníkovi, plánujete jít podobnou cestou v budoucnu také?

Přístup, který zvolil Orange na Slovensku, je jiný než přístup, který zvolil T-Mobile v Česku. Je potřeba říci, že budování optických sítí je velmi nákladná záležitost. My se nebráníme využívání optických sítí v případě budování nových rezidenčních projektů, ale zatím neplánujeme, že bychom přistoupili k jejich masovému budování. Také je potřeba si uvědomit že dnes pouze 4 % výnosů dělají výnosy z datových a obsahových služeb.

Myslíte si, že dojde v budoucnu opět k otevření otázky sdílení sítí?

Není to mrtvá myšlenka, ale stále je kolem toho řada problémů. Analýzy dokazují, že při otevření sítě pro další operátory, převažují nevýhody nad potenciálními úsporami.

BRAND24

Je zde prostor pro virtuální operátory?

Principiálně pro ně prostor je, ale musí to být oboustranně výhodná spolupráce. Proč bychom měli někomu dávat část našeho byznysu?

Jsou podle vás mobilní služby v ČR obecně dražší než v ostatních státech EU?

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).