Hlavní navigace

Roman Gallo: Nebudeme Hospodářskými novinami na Internetu

2. 11. 2005
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

[Oživeno] Šéf nového zpravodajského projektu aktuálně.cz, Roman Gallo, chce při jeho budování naplno využít technologického zázemí portálu Centrum.cz - ačkoli je v redakci několik lidí, kteří dříve působili v Hospodářských novinách, další redaktoři pocházejí odjinud. Na co se aktuálně.cz zaměří a na jakou pozici na českém Internetu míří?

Kde a jak se myšlenka čistě internetového zpravodajského portálu zrodila?

„To je spletitý příběh. Poprvé jsme se s Ondrou Tomkem a Oldou Bajerem na toto téma bavili před šesti lety, tedy v době mého působení ve vydavatelství Mafra, kdy jsem zodpovídal za www.idnes.cz. Mluvili jsme už tehdy o kombinaci portálu a zpravodajství, jednání se ale nepodařila dotáhnout do konce. Letos jsme projekt oprášili ve dvou vlnách. Současného šéfredaktora aktuálně.cz Jakuba Ungera oslovili zástupci Centra s nabídkou zpravodajského projektu a paralelně s tím jsem kontaktoval Centrum já. Výsledkem je dnešní stav, který je částečnou redefinicí původního záměru.“

Roman Gallo
Dlouholetý člen vedení vydavatelství Mafra (Mf Dnes, LN), jeden ze zakladatelů internetového portálu iDnes. Naposledy působil čtyři roky na pozici šéfredaktora Hospodářských novin. V aktuálně.cz je spoluautorem projektu nového zpravodajství a ředitelem obsahové divize.

V čem jste projekt ve srovnání s šest let starými plány pozměnili?

„Internet je dnes mnohonásobně silnější uživatelsky a ekonomicky. Může si tedy dovolit podobnou věc financovat. Stránky Centra dnes denně navštíví 550 tisíc lidí, což je více než prodaný náklad jakéhokoli tištěného deníku v této zemi. Pokud tedy my dokážeme vytvořit kvalitní obsah a zkombinovat jej se službami a skvělým technologickým zázemím, které Centrum nabízí, pak už jen v této skupině uživatelů oslovíme velice silný segment. Jestliže uvažuji o celém českém Internetu, jde o několikanásobně větší skupinu potenciálních uživatelů. Prvotně jsme tedy nyní vycházeli z média, pro které chceme zpravodajství dělat. V návaznosti na to začalo budování redakce.“

Kterým stávajícím serverům chcete odloudit uživatele?

„Otázkou je, v jaké míře je budeme někomu brát. Uživatelé internetového zpravodajství stále přibývají a seriózní zpravodajství v podobě, v jaké jej chceme na aktuálně.cz dělat, tu vlastně nenabízí nikdo. Samozřejmě se asi dotkneme cílových skupin některých jiných projektů, věříme ale, že vyvoláme další poptávku dosud ´nezařazených´. Chceme být internetovým deníkem pro 21. století.“

Je cílem stát se jedničkou v českém internetovém zpravodajství?

„Během příštího roku chceme dominovat seriózní internetové zpravodajské scéně. První výzvou je předstižení iDnes, který má dnes v sekci Zprávy, pokud se nepletu, zhruba 120 tisíc denních unikátních návštěvníků. Jak už ale bylo řečeno, naše pozice je částečně jinde, než v současnosti stojí iDnes. Chceme být serioznější a více internetoví.“

Část odborné i laické veřejnosti vnímá aktuálně.cz jako internetovou podobu Hospodářských novin. Co vy na to?

"Je to úplně jinak. V redakci aktuálně je sice několik novinářů, kteří přišli z Hospodářských novin, ale máme tu lidi i z dalších redakcí. Pokud bychom chtěli mít čistě analytický web, zaměstnáme na to tři lidi a nevytkneme si cíl stát se lídrem seriozního zpravodajství na Internetu.

My jsme redakci naopak nastavili na rychlost, multimediálnost, serióznost a správné vyhodnocování priorit. Kombinace těchto zásad s původností, kterou zajistí třeba angažováním novinářských osobností typu Sabiny Slonkové, je tedy zárukou, že se u nás na vrcholu homepage nikdy neobjeví jako hlavní zpráva havárie dvou aut mezi Kolínem a Pečkami, pokud tedy nezastaví dopravu v jedné části republiky.

Jde tedy o několik východisek. Pokud bychom se zaměřili jen na původnost a analytický přístup, jak nám někdo podsouvá, nikdy bychom v tomto prostředí nemohli uspět tak, jak chceme."

Jak budou stránky vypadat?

"Základem bude zpravodajství umístěné ve středním sloupci. Vpravo najde čtenář interaktivní infografiku, fotoreportáže, audia a videa. Levý sloupec vyhradíme publicistice a úvahám osobností z nejrůznějších oblastí.

Zprávy v průběhu dne postupně porostou. Po krátké zprávě budeme mít po ruce více informací a doplníme další tři odstavce, fotku nebo první vlnu infografiky. Na Centru jsou k dispozici mapy, takže využijeme například synergie v tomto směru. Za další dvě hodiny nabídneme video, obrázek místa inkorporovaný do uvedené mapy a audio rozhovor. Obsah nám tedy bytní, ale nikoli pouze v textové rovině. Když půjde o investigativní reportáž připravovanou 14 dnů, bezpochyby to bude dlouhý text. Ovšem doplněný o další prvky, jako např. nahraný rozhovor, další audia a videa, odkazy na další související multimediální dokumenty."

Jaké osobnosti se stanou avizovanými exkluzivními glosátory?

„Každý z komentátorů má k dispozici jeden den. K aktuálním kauzám se budou vyjadřovat např. bývalá nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová, publicisté Milan Fridrich a Ivan Kytka, zpěvačka Aneta Langerová nebo bývalý generální ředitel Českého Telecomu Gabriel Berdár jako představitel kontroverzního top manažera. Další osobnosti máme v záloze. Čtenáři se navíc mohou těšit i na každodenní blog Milana Fridricha. O víkendu zařadíme vlastní komiks jako jakousi protiváhu vůči pravidelným televizním debatám.“

Jak často počítáte s online rozhovory?

„Nemáme žádný pevný počet. Vše vyplyne z konkrétní situace a potřeby. Nic pevného není ani v dalším obsahu, žádná z hlavních rubrik nemá prioritu. Jisté ale je, že šest měsíců před volbami se chceme začít intenzivně věnovat politice.“

Počítáte vedle ČT24 a Reuters s dalšími partnery dodávajícími ob­sah?

„Uvažovalo se o spolupráci s BBC, ale dohodli jsme se pouze na volnější spolupráci. Také jsme se hned na počátku nechtěli příliš nabízet. To by mělo přijít časem. Vycházíme z filozofie, že sami si ve všem nevystačíme a budeme hledat a usilovat o vhodné aliance. Nyní ovšem neumím říci, v jakých konkrétních oblastech to bude.“

Kdy vás čeká první hodnocení?

„Jsme denní médium, od prvního dne jsme měřeni v NetMonitoru, takže výstupy budou velice časté. V každé chvíli budeme vědět, jak na tom z hlediska návštěvnosti jsme. Celkově ale hovoříme o strategickém rozvojovém projektu Centra, který v podobě zpravodajství přidává k e-mailu a vyhledávání třetí základní službu.“

Zmiňovali jste angažovanost uživatelů na tvorbě obsahu. Jak konkrétně to bude fungovat?

„Chceme čtenáře vtáhnout do děje, nechat jim prostor ke sdělením, tipům a jim přidělit zkušeného novináře ke spolupráci. Ve strategičtější rovině budeme sondovat zájem o stávající a budoucí možná řešení. V začátku třeba nabídneme videa v angličtině a zároveň se budeme ptát, zda nechtějí do titulků vložit českou transkripci. Některé projekty spolupráce s čtenářskou obcí, kterou navíc ještě ani nemáme, jsou vyloženě na začátku.“


Doplnění, 2. 11. 2005:

BRAND24

Včerejší výsledky Aktuálně.cz a Lidovek.cz:

Aktuálně.cz 83.173 uživatelů
Lidovky.cz 41.000 uživatelů

Zdroj: NetMonitor

Líbí se vám aktuálně.cz?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je redaktorem magazínu Marketing&Media....
Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).