Kde a jak se myšlenka čistě internetového zpravodajského portálu zrodila?
„To je spletitý příběh. Poprvé jsme se s Ondrou Tomkem a Oldou Bajerem na toto téma bavili před šesti lety, tedy v době mého působení ve vydavatelství Mafra, kdy jsem zodpovídal za www.idnes.cz. Mluvili jsme už tehdy o kombinaci portálu a zpravodajství, jednání se ale nepodařila dotáhnout do konce. Letos jsme projekt oprášili ve dvou vlnách. Současného šéfredaktora aktuálně.cz Jakuba Ungera oslovili zástupci Centra s nabídkou zpravodajského projektu a paralelně s tím jsem kontaktoval Centrum já. Výsledkem je dnešní stav, který je částečnou redefinicí původního záměru.“
Roman Gallo |
V čem jste projekt ve srovnání s šest let starými plány pozměnili?
„Internet je dnes mnohonásobně silnější uživatelsky a ekonomicky. Může si tedy dovolit podobnou věc financovat. Stránky Centra dnes denně navštíví 550 tisíc lidí, což je více než prodaný náklad jakéhokoli tištěného deníku v této zemi. Pokud tedy my dokážeme vytvořit kvalitní obsah a zkombinovat jej se službami a skvělým technologickým zázemím, které Centrum nabízí, pak už jen v této skupině uživatelů oslovíme velice silný segment. Jestliže uvažuji o celém českém Internetu, jde o několikanásobně větší skupinu potenciálních uživatelů. Prvotně jsme tedy nyní vycházeli z média, pro které chceme zpravodajství dělat. V návaznosti na to začalo budování redakce.“
Kterým stávajícím serverům chcete odloudit uživatele?
„Otázkou je, v jaké míře je budeme někomu brát. Uživatelé internetového zpravodajství stále přibývají a seriózní zpravodajství v podobě, v jaké jej chceme na aktuálně.cz dělat, tu vlastně nenabízí nikdo. Samozřejmě se asi dotkneme cílových skupin některých jiných projektů, věříme ale, že vyvoláme další poptávku dosud ´nezařazených´. Chceme být internetovým deníkem pro 21. století.“
Je cílem stát se jedničkou v českém internetovém zpravodajství?
„Během příštího roku chceme dominovat seriózní internetové zpravodajské scéně. První výzvou je předstižení iDnes, který má dnes v sekci Zprávy, pokud se nepletu, zhruba 120 tisíc denních unikátních návštěvníků. Jak už ale bylo řečeno, naše pozice je částečně jinde, než v současnosti stojí iDnes. Chceme být serioznější a více internetoví.“
Část odborné i laické veřejnosti vnímá aktuálně.cz jako internetovou podobu Hospodářských novin. Co vy na to?
"Je to úplně jinak. V redakci aktuálně je sice několik novinářů, kteří přišli z Hospodářských novin, ale máme tu lidi i z dalších redakcí. Pokud bychom chtěli mít čistě analytický web, zaměstnáme na to tři lidi a nevytkneme si cíl stát se lídrem seriozního zpravodajství na Internetu.
My jsme redakci naopak nastavili na rychlost, multimediálnost, serióznost a správné vyhodnocování priorit. Kombinace těchto zásad s původností, kterou zajistí třeba angažováním novinářských osobností typu Sabiny Slonkové, je tedy zárukou, že se u nás na vrcholu homepage nikdy neobjeví jako hlavní zpráva havárie dvou aut mezi Kolínem a Pečkami, pokud tedy nezastaví dopravu v jedné části republiky.
Jde tedy o několik východisek. Pokud bychom se zaměřili jen na původnost a analytický přístup, jak nám někdo podsouvá, nikdy bychom v tomto prostředí nemohli uspět tak, jak chceme."
Jak budou stránky vypadat?
"Základem bude zpravodajství umístěné ve středním sloupci. Vpravo najde čtenář interaktivní infografiku, fotoreportáže, audia a videa. Levý sloupec vyhradíme publicistice a úvahám osobností z nejrůznějších oblastí.
Zprávy v průběhu dne postupně porostou. Po krátké zprávě budeme mít po ruce více informací a doplníme další tři odstavce, fotku nebo první vlnu infografiky. Na Centru jsou k dispozici mapy, takže využijeme například synergie v tomto směru. Za další dvě hodiny nabídneme video, obrázek místa inkorporovaný do uvedené mapy a audio rozhovor. Obsah nám tedy bytní, ale nikoli pouze v textové rovině. Když půjde o investigativní reportáž připravovanou 14 dnů, bezpochyby to bude dlouhý text. Ovšem doplněný o další prvky, jako např. nahraný rozhovor, další audia a videa, odkazy na další související multimediální dokumenty."
Jaké osobnosti se stanou avizovanými exkluzivními glosátory?
„Každý z komentátorů má k dispozici jeden den. K aktuálním kauzám se budou vyjadřovat např. bývalá nejvyšší státní zástupkyně Marie Benešová, publicisté Milan Fridrich a Ivan Kytka, zpěvačka Aneta Langerová nebo bývalý generální ředitel Českého Telecomu Gabriel Berdár jako představitel kontroverzního top manažera. Další osobnosti máme v záloze. Čtenáři se navíc mohou těšit i na každodenní blog Milana Fridricha. O víkendu zařadíme vlastní komiks jako jakousi protiváhu vůči pravidelným televizním debatám.“
Jak často počítáte s online rozhovory?
„Nemáme žádný pevný počet. Vše vyplyne z konkrétní situace a potřeby. Nic pevného není ani v dalším obsahu, žádná z hlavních rubrik nemá prioritu. Jisté ale je, že šest měsíců před volbami se chceme začít intenzivně věnovat politice.“
Počítáte vedle ČT24 a Reuters s dalšími partnery dodávajícími obsah?
„Uvažovalo se o spolupráci s BBC, ale dohodli jsme se pouze na volnější spolupráci. Také jsme se hned na počátku nechtěli příliš nabízet. To by mělo přijít časem. Vycházíme z filozofie, že sami si ve všem nevystačíme a budeme hledat a usilovat o vhodné aliance. Nyní ovšem neumím říci, v jakých konkrétních oblastech to bude.“
Kdy vás čeká první hodnocení?
„Jsme denní médium, od prvního dne jsme měřeni v NetMonitoru, takže výstupy budou velice časté. V každé chvíli budeme vědět, jak na tom z hlediska návštěvnosti jsme. Celkově ale hovoříme o strategickém rozvojovém projektu Centra, který v podobě zpravodajství přidává k e-mailu a vyhledávání třetí základní službu.“
Zmiňovali jste angažovanost uživatelů na tvorbě obsahu. Jak konkrétně to bude fungovat?
„Chceme čtenáře vtáhnout do děje, nechat jim prostor ke sdělením, tipům a jim přidělit zkušeného novináře ke spolupráci. Ve strategičtější rovině budeme sondovat zájem o stávající a budoucí možná řešení. V začátku třeba nabídneme videa v angličtině a zároveň se budeme ptát, zda nechtějí do titulků vložit českou transkripci. Některé projekty spolupráce s čtenářskou obcí, kterou navíc ještě ani nemáme, jsou vyloženě na začátku.“
Doplnění, 2. 11. 2005:
Včerejší výsledky Aktuálně.cz a Lidovek.cz:
Aktuálně.cz | 83.173 uživatelů |
---|---|
Lidovky.cz | 41.000 uživatelů |
Zdroj: NetMonitor