Roman Sysel (Taxify): Zakladatel firmy si vybral Prahu jako vlajkovou loď

Estonský startup Taxify v srpnu rozšířil počet aplikací v Praze, přes které si můžete objednat taxi. A na českou metropoli klade velký důraz.

Uber, Hopin, Liftago… To je výčet několika taxiaplikací, které v posledních letech vstoupily na český trh, zejména do Prahy. V srpnu letošního roku k nim přibyl původem estonský startup Taxify, který založil teprve jednadvacetiletý podnikatel Markus Villig.

„Prahu si vybral jako vlajkovou loď celého regionu, ze které by se pak mělo vyrážet do dalších částí. Markusovi tedy poměrně dost záleží na tom, jak to tu dopadne,“ říká v rozhovoru pro Lupu šéf českých aktivit Taxify Roman Sysel.

Startup chce v Česku navázat na úspěch aplikace v estonském Tallinnu, kde měsíčně realizuje přes 150 tisíc jízd. „Jestliže je Tallinn pětkrát menší aglomerace než Praha, tak my ho musíme chtít do dvou let minimálně vyrovnat, spíše překonat,“ říká Sysel.

Taxify dnes působí v deseti evropských zemích, do Česka přišlo v srpnu. Jak velký vliv má centrála firmy či samotný zakladatel na řízení českých aktivit?

Hodně velký. A to z toho důvodu, že Praha pro Taxify představuje první ligu. To u jiných služeb, jako je třeba Uber, hraje Praha až třetí, nebo dokonce čtvrté housle. V Taxify má každé město tzv. „expansion manažera“ (manažer rozvoje, pozn. redakce), kterým pro Prahu je právě Markus Villig. Takže do aktivit zde relativně významně zasahuje.

Proč se jeho pozornost soustředí zrovna sem?

Prahu si vybral jako vlajkovou loď celého regionu, ze které by se pak mělo vyrážet do dalších částí. Markusovi tedy poměrně dost záleží na tom, jak to tu dopadne.

V poslední době se dokonce uvažuje o tom, že se Praha stane centrem Taxify pro celou expanzi v regionu, které je nyní v Tallinnu. Tam by zůstaly expanzní aktivity, pokud jde o severní země. Praha by pak obhospodařovala rozvoj od Holandska až po Rumunsko.

Jak vysoká je pravděpodobnost, že to zrovna takto dopadne?

To je těžké říct. Z mého pohledu to je ale 50 na 50. Praha je ale v tomto ohledu silně zvažovaným městem. Rozhodne se v následujících měsících.

Což by znamenalo rozšíření pobočky o nové lidi. Kolik vás tu nyní je?

Nyní jsme tu čtyři lidi a v dohledné době nás určitě nebude více než pět.

Testovací provoz jste spustili v srpnu, od září jste naběhli na ostrý provoz. Přišli jste v srpnu na zásadní problém, který jste museli řešit, či službu nějak upravovat?

Pro testování jsme si úmyslně vybrali nejslabší období v roce, abychom zbytečně nebyli ve stresu a mohli vše v klidu vyzkoušet. Testovali jsme připravenost lidí na aplikaci jako takovou, poznávali jsme trh, seznámili se s našimi řidiči a zjišťovali, na co spolu se zákazníky slyší.

Je pro vás asi klíčové získat co největší počet taxikářů, aby služba byla co nejvíce dostupná a rychlá.

Klíčové pro nás není získat co nejvíce taxikářů. Musíme najít určitou rovnováhu, aby jejich počet nebyl zbytečně přemrštěný. Ideálně by měl být mírný převis nabídky nad poptávkou. Což je v oblasti taxiaplikací, kde řešíte okamžitou poptávku, těžké vybalancovat.

Máte nějaká kritéria pro výběr řidičů?

Při výběru máme poměrně přísné standardy. Vůz nesmí být starší 10 let. Samozřejmě existují rozdíly ve vozech. Můžete jet Octavií, ale i Mercedesem třídy E, vše za stejnou cenu. Navíc pokud hodnocení řidiče klesne pod 4,5 z 5 hvězdiček, okamžitě ho z aplikace vyřazujeme.

Můžete říct některá čísla z prvních dvou měsíců provozu? Ať už jde o počet taxikářů, které jste získali, či počet realizovaných jízd?

Přesná čísla vám nyní bohužel říct nemohu. Mohu uvést, že se jedná o nižší stovky řidičů, kteří s námi spolupracují. Každým týdnem přitom nabíráme zhruba 20 nových.

Pokud jde o počet jízd, tak zde každý týden rosteme 30 až 50ti procentním tempem. Vcelku jsme tedy spokojeni. V některých týdnech byl růst až 80ti procentní. Nám nyní ale stačí, pokud mezitýdně rosteme alespoň o 20 procent, což se nám bezpečně daří.

V Česku se v poslední době vyrojilo hodně podobných taxislužeb. Zmínit můžeme globální Uber, české Liftago nebo slovenský Hopin. Vaší politikou je pevně stanovená cena 13 korun za kilometr a zákazníkovi pošlete nejbližší vůz bez možnosti výběru. Proč tento model?

Vše se snažíme dělat s maximální efektivitou. To znamená, že nefungujeme jako jiné aplikace, kde si kvůli ceně či značce vozu zákazník vybere řidiče, který je od něj 40 minut a žene ho přes celé město. U nás je to řešené tak, že přijede nejbližší řidič, který danou zakázku dostane. S nikým tedy nesoutěží.

A co řidič? Potvrzuje nějakým způsobem, že má o zakázku zájem, nebo ji dostane bez možnosti výběru?

Každý řidič má 25 vteřin na to, aby se k zakázce vyjádřil, zda ji přijímá či nikoliv. Pokud je jeho odpověď negativní či se nevyjádří, automaticky vše padá na dalšího nejbližšího řidiče.

Zmínil jsem některé konkurenční aplikace. Není už trh v Praze nasycený?

Říkáte nasycený trh, ale když dám dohromady podíl na trhu všech podobných aplikací v Praze, tak budou mít pod pět procent celého trhu. Vidíme tedy poměrně velký prostor nejen pro náš růst, ale i pro ostatní aplikace. Navíc když se na denní bázi bavíme s řidiči, pozorujeme jejich nespokojenost s některými klasickými dispečinky. Řidiči tedy hledají alternativy.

Spolupracuje Taxify s dispečinky?

Z naší strany v tom nevidíme problém. Zatím spolupracujeme jen s jedním dispečinkem a probíhají vyjednávání s dalšími. Některé se ale už vyjádřily proti spolupráci s námi. Máme ale dobré zkušenosti právě z Estonska, kde dispečinky, které s Taxify začaly spolupracovat, vyrostly od té doby o 30 až 40 procent. U nás se nám ale od nich zatím příliš vřelého přijetí nedostalo.

Přežijí dle vás dispečinky? Podle toho, jaký podíl na trhu tvoří vám podobné aplikace, je jejich pozice stále silná. 

Pokud se nepřizpůsobí, tak nepřežijí. Pokud ale chytí současnou vlnu a přizpůsobí se, mohou růst. Svědčí o tom zkušenost z Tallinnu. Dispečinky, které zaspaly, krachují. Je to dáno obrovskou neefektivitou, kterou tradiční dispečinky přináší. Navíc mají obrovské měsíční fixní náklady na telefonní operátory. A ty jsou zbytečné. Můžete je ušetřit, investovat jinam nebo je prostě vydělat. Klient navíc vyžaduje jiný komfort, než tradiční volání.

Nabízí vaše aplikace i objednání na určitý čas nebo jde o uspokojení okamžité poptávky?

V rámci spolupráce s klasickými taxispolečnostmi jim poskytujeme i software na klasický dispečink, tam je možné udělat i předobjednávky. Ale pokud se bavíme čistě o naší aplikaci pro zákazníky, tak tam si předobjednávku udělat nemůžete.

Předobjednávky nenabízí například ani Liftago. Není to jeden z důvodu, proč klasické dispečinky zaujímají stále vysoký podíl na trhu?

Předobjednávky ale opravdu nejsou třeba. Potřebujete taxi? Zapnete aplikaci, objednáte a za pár minut je auto u vás.

Existují ale lidé, kteří mají rádi jistotu. Dám příklad – v pět ráno potřebuji být na letišti, večer si na půl pátou ranní objednám u dispečinku taxi a nemusím do rána čekat či být nervózní z toho, zda a kdy bude některý z taxikářů ve vaší aplikaci volný.

Osobně to mám jinak. I po předobjednání bych byl nervózní, zda taxi opravdu přijede. A v ten moment by byl můj pocit úplně stejný, jaký jste zmiňoval. U nás zákazník vstane, vezme telefon, objedná a do 25 sekund vidí, zda taxi jede či nikoliv. A po zkušenostech z Tallinnu víme, že do 3 minut u něho taxi může být, navíc zákazník jeho přibližování vidí na mapě.

Šlo by tedy proti vašemu záměru předobjednávky umožnit?

Myslím, že lidé dnes očekávají, že vše bude hned. A nechtějí si něco objednávat dopředu a doufat, že to tak opravdu dopadne. Dám příklad.

Když jsem studoval v Rakousku, kde nebyly o víkendu otevřeny obchody, moji kamarádi z Tchaj-wanu se tomu vždy divili. První jejich otázka vždy byla – když nejsou otevřeny obchody o víkendu, tak co jíte? Odpověď byla, že si nakoupíme dopředu, což je vlastně taková předobjednávka. A okamžitá reakce u všech Tchaj-wanců byla – a jak víte, co budete chtít jíst? Pro ně bylo absolutně nepochopitelné, proč by si něco měli kupovat dopředu, když neví, na co budou mít chuť.

A přesně tak to funguje u nás a podobných mobilních aplikací, které vznikly právě proti systému předobjednávek a ty v nich tak nejsou ani plánované.

Ceny se upravovat nechystáte?

V současné době máme ceny opravdu výhodné. Vše testujeme a současné nastavení se nám zdá jako správné. Chceme ho udržet. Ukazuje se nám, že trh je na to připravený.

Stále platí váš cíl, že byste zde rádi do dvou let překonali „domovský“ Tallinn, kde se realizuje přes 150 tisíc jízd měsíčně?

Přesně tak. Jestliže je Tallinn pětkrát menší aglomerace než Praha, tak my ho musíme chtít do dvou let minimálně vyrovnat, spíše překonat.

A co rozšiřování do dalších českých měst. Máte určený harmonogram?

Harmonogram jako takový nemáme. Jsme dynamická firma, která se rozhoduje dle aktuální situace. Určitě chceme jít i do dalších měst, půjdeme tam ve správný okamžik, ale kdy to bude, to se teprve uvidí. Může to být v rámci týdnů, ale i měsíců. Bude to samozřejmě hodně záležet i na vývoji v Praze.

EBF6

Vaše pozornost se zřejmě bude soustředit do větších měst?

Ano, ale přesná strategie ještě není stanovená a budeme se rozhodovat dle aktuální situace.

19 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 21. 10. 2015 23:17

Workshop: UX design v návrhu webu

  •  
    Rychlý a efektivní návrh rozhraní.
  • Metoda Design Studio.
  • Prototypy - proč a jak prototypujeme.

Detailní informace o workshopu UX designu »