Román v mobilu?

Vznikají speciální romány určené pro mobilní telefony a mají úspěch. Není to žádný Shakespeare nebo Harry Potter, ale kratičké kapitoly mládeži vyhovují. Má něco podobného naději na úspěch?

Jan Handl

Ilustrace: Nenad Vitas

BBC upozorňuje na zajímavý projekt, který se rozběhl v Jihoafrické republice. Jde o takzvané m-romány (v originále „m-novels“), čtení určené teenagerům a speciálně vytvořené pro majitele mobilních telefonů. Během tří týdnů je každý den na mobilní stránky projektu vložena jedna kapitola o čtyř stech slovech. Čtenáři mohou děj komentovat a online vstupovat do děje.

Zástupci společnosti Shuttleworth Foundation si myslí, že tato aktivita povzbudí v mládeži touhu po knihách a literatuře. Získat pozornost mládeže je prý stále obtížnější a využití moderních technologií má pomoci nechuť vůči čtení překonat. Román „Kontax“ láká nejenom moderním zpracováním a zajímavým obsahem (píše se o mládeži, která se věnuje graffiti), ale i možností vyhrát každý den drobný finanční obnos (v přepočtu 8 liber) nebo volný kredit. Ceny vyhrávají nejlepší komentáře, takže se dá říci, že román by měl podporovat nejenom čtení, ale i psaní. A fakt, že mohou čtenáři pomocí komentářů a anket ovlivňovat děj, se tedy rozhodně klasickým knihám nepodobá. Projekt je navíc umožňuje vytvoření profilu čtenáře (zde je podobnost s Facebookem).

Content

Dá se pro mládež vymyslet ještě něco zajímavějšího? Asi těžko, přesto ohlas není nějak zázračný, od začátku zaznamenal 43 000 návštěv. Podle BBC jedna z fanynek Kontaxu prohlásila, že ani mobilní román ji nepřesvědčí k tomu, aby si koupila obyčejnou knihu. Není tedy tento projekt pro běžné knihkupce a propagátory četby kontraproduktivní? Na druhou stranu je možná lepší si každý den přečíst pár řádků a napsat komentář, než nečíst vůbec.

Obsahu pro mobilní telefony a ostatní přenosná zařízení není nikdy dost, je potřeba hledat, zvlášť pokud jde o obsah originální a pro tato zařízení vytvořený. Se čtečkami elektronických knih a podobnými hračkami se roztrhl pytel, ale na obsah se moc nemyslí. Ano, jsou tu knihy a noviny, ale něco zvláštního a jiného docela chybí. Měl by podobní projekt úspěch (pokud se tedy o úspěchu dá hovořit) i u nás? A nejenom u mládeže? Četli byste pravidelně m-román a chtěli byste ovlivňovat jeho obsah? Já asi ano…

13 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 2. 11. 2009 15:49
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »