Rozhraní na hraní

Onehdá jsem přemýšlel, že je s podivem, jak se zlepšuje výkon a kapacita počítačů a jak se zlepšuje grafika. I prostorový zvuk už je dnes velmi levnou a běžnou záležitostí, takže z hlediska výstupních zařízení už není dost dobře co zlepšovat. Ale co vstupní zařízení?

Onehdá jsem přemýšlel, že je s podivem, jak se zlepšuje výkon a kapacita počítačů a jak se zlepšuje grafika. Nejen rozlišení a rychlost 3D karet, ale taky už je možné vidět 3D obraz bez použití brýlí (vysvětlení, jak to funguje). Prostorový zvuk už je dnes velmi levnou a běžnou záležitostí, takže z hlediska výstupních zařízení už není dost dobře co zlepšovat.

Ale co vstupní zařízení? Samozřejmě, spousta uživatelů na počítači píše texty, a tudíž je logické a pro většinu lidí užitečné, že jim na stole leží klávesnice. Připadá mi ale překvapivé, že se počítačová myš za posledních čtyřicet let nijak podstatně nezměnila. Tedy, má elegantnější tvar, je optická, bezdrátová, ale nejzásadnější změna spočívá v jiném počtu tlačítek: místo dvou je jich pět nebo jedno.

Existují zařízení, která nějakým způsobem nahrazují funkčnost myši a částečně klávesnice – například já už nějaký rok používám Fingerworks Touchpad a nemohu si ho vynachválit (nejen proto, že si pak připadám jako Tom Cruise v Minority Reportu). Jak to, že se ale za tu dobu, co existují grafické operační systémy (t.j. nejméně 20 let), nevymyslelo nic zásadně nového nejen v jejich funkčnosti (pořád to jsou okna, která můžete posunovat a roztahovat, ani tohle mi nepřijde bůhvíjak revoluční), ale ani ve vstupním rozhraní? Vsadil bych se, že existuje spousta řešení, která jsou lepší než myš. Kupodivu, nikdo se ani nějak moc NESNAŽÍ je uvádět v praxi, natož prosadit.

UX16

Předpokládám, že nový standard přijde (jako obvykle) z Japonska. Pár zajímavých nápadů ukazuje například Sony zde. Některé z nich opravdu vypadají, že by se daly používat. Ale masově se „nová vstupní rozhraní“ zatím objevují pouze u videoher (od taneční podložky a konga bubnů až po USB kameru). Nová konzole od Nintenda prý bude ovládána nějakým gyroskopem…

A nevím, jestli se tahle Sony stavebnice ještě dá označit za „vstupní zařízení“, ale je to neuvěřitelně cool věc. Než budete zkoušet tu Shockwave verzi, podívejte se na demo v Quicktime – dají se s tím dělat mnohem složitější věci, než se ze začátku zdá.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 9. 8. 2004 20:44
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo vs. online marketing

  •  
    Jak chránit vlastní značku a obsah.
  • Jak využívat cizí díla pro svoje prezentace.
  • Na co si dát pozor při tvorbě reklamy na internetu.

Více o školení Právo vs. online marketing »