Hlavní navigace

Rozprodej českého Internetu pokračuje prodejem Centra

5. 12. 2007
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 74287
Spekulace se pro jednou vyplnily - dlouhodobá dvojka českého Internetu změnila majitele. Blíže nespecifikovaný většinový podíl za blíže nespecifikovaných podmínek koupil investiční fond Warburg Pincus. Co tento největší obchod nejen letošního roku znamená pro český mediální trh? Prozradili minulí či budoucí vlastníci něco o uzavřené dohodě a budoucnosti Centra? Kam se chystá Oldřich Bajer na mateřskou dovolenou?

Když v neděli přineslo internetové vydání Týdne zprávu o prakticky hotovém prodeji Centra, mohl to člověk považovat za pouhou další fámu v dlouhé řadě. Spekulace o tom, kdo je všechno na prodej, a zaručené informace o kupcích, ba i sumách, jsou neustálým koloritem českého internetového prostředí. Zajímavou historickou vzpomínkou může být článek, který právě pro Lupu v roce 2001 napsal přímo Oldřich Bajer v reakci na údajné sloučení Centra s iDnes. Vzpomeňme i jiné „zaručené“ obchody z poslední doby. iDnes kupuje Atlas. Seznam kupuje Centrum. Nova kupuje Atlas. Nova kupuje Centrum. Vypadá to, že tentokrát se už opravdu něco děje. Centrum je prodáno a Atlas se veřejně těší na Novu. Mapa českého Internetu se tedy hluboce mění.

Český projekt na cestě do světa

NetCentrum založili v roce 1997 tři společníci – vedle Ondřeje Tomka a Oldřicha Bajera ještě Radek Šulc, který však společnost záhy opustil. V roce 2000 získalo kapitálovou injekci od fondů Intel Capital a Baring Communications Equity. Původní zakladatelé si však podle svých slov ponechali majoritu, přestože konkrétní podíly neuvedli. Pokud bychom měli věřit informacím Týdne – které vzhledem k pravdivosti zprávy o prodeji mají jistou věrohodnost – držel v Centru Ondřej Tomek 40 procent, Oldřich Bajer 25 procent a na investiční fondy zbylo cca 35 procent. Na prodej se prý původní vlastníci začali připravovat již v roce 2005. To Ondřej Tomek naznačil i v rozhovoru na Lupě, který vyšel přibližně v této době. Důležitým pak bezesporu byl příchod Pavla Muchy počátkem letošního roku.

Načasování prodeje Centra bylo ovlivněno přítomností finančních investorů. Pro maximalizaci prodejní částky bylo žádoucí sladit prodej jejich podílu s podíly Ondřeje Tomka a Oldřicha Bajera, aby nový vlastník získal majoritu. Cena přitom byla hlavním kritériem, jak Oldřich Bajer na včerejší narychlo svolané neformální tiskové konferenci potvrdil.

Článek o tomto obchodu není jednoduché napsat, protože ověřených faktů je naprosté minimum. Ostatně můžete se přesvědčit sami, jak strohá je samotná tisková zpráva. Na setkání s novináři nikdo nic důležitého také neprozradil. Zvláště zástupce Warburg Pincus Luca Spoljaric jakékoliv otázky směřující na cokoliv alespoň vzdáleně souvisejícího s uzavřenou dohodou a dalšími plány jeho společnosti vytrvale odrážel.

Co je tedy známo? Warburg Pincus ve společnosti získal majoritní podíl, ne však veškeré akcie. Oba zakladatelé i původní investoři si kus společnosti Centrum.cz Holdings (mateřské společnosti všech částí Centra zapsané v Holandsku) ponechali. Lze jen odhadovat, že se pohybují v řádech procent, ale podložit to můžeme maximálně pocitem z průběhu tiskové konference, žádný ani neurčitý výrok naznačující podílové rozložení zde nepadl. Odpověď nepřišla ani na tak neškodný dotaz, zda byli do obchodu zahrnuti i drobní podílníci z řad důležitých zaměstnanců Centra.

Oba zakladatelé však v Centru končí. Veškeré pravomoci přecházejí na nové vedení v čele s Pavlem Muchou, Warburg v něm nebude mít přímé zastoupení. Svoji další roli v Centru označili za „finanční investici“, část podílu si prý ponechávají (respektive část příjmů z prodeje zpětně investují do části Centra) prostě proto, že věří v další zhodnocení této společnosti a svých menších podílů v ní. Oba se již rozloučili se zaměstnanci, vyklízejí své kanceláře a chystají se na dovolenou.

Nic se také nedozvíme o ceně prodeje. Podle informací Týdne měli bývalí vlastníci požadovat závratných 100 miliónů euro, ale již v onom článku se objevila pochybnost o dosažitelnosti takové sumy. Připomeňme, že podstatně silnější Seznam byl nedávno prodejem menšinového podílu Lycosu investičnímu fondu Tiger Holding ohodnocen na přibližně 220 miliónů euro. Ani pokud zvážíme bonus za prodej většinového podílu, není uvěřitelné, že by hodnota Seznamu a Centra měla být tak blízká. Další zajímavou otázku – zda byla částka proplacena v hotovosti – byla taktéž neodpovězena, takže to můžeme pouze předpokládat. Zajímavostí je způsob prodeje. Soutěž prý probíhala v Londýně za pomoci banky HSBC a Deloitte & Touche. Měla též více kol.

Kdo a proč?

Warburg Pincus není v Česku nijak neznámým fondem. Jeden veleúspěšný obchod zde již podnikl – majetkově vstoupil do výrobce léků Léčiva, sloučil jej s dalšími farmaceutickými společnostmi v regionu, přeformoval na Zentivu a s nemalým ziskem prodal. Podle tiskové zprávy obhospodařuje majetek v hodnotě 20 miliard dolarů po celém světě. V portfoliu jsem sice nenašel žádná velká jména, ale podle Wikipedie měl investovat i do BEA Systems. Z oblasti Internetu a IT vůbec je asi nejzajímavější indický portál Rediff. Neumím odhadnout jeho podíl na indickém trhu, ale minimálně z lokálních hráčů je jedničkou. Vzhledem ke svému zaměření by se mohl zdát sourozencem Centra, ale jakákoliv kooperace je spíše nepravděpodobná. Indický a český internetový trh se hluboce liší a pravděpodobně se i liší ambice Rediffu a Centra. Zajímavostí je, že Rediff je obchodován na burze Nasdaq, v létě pak proběhly zprávy o jeho odprodeji do náruče Google nebo Yahoo.

O investici byl Luca Spoljaric ochoten říci pouze to, že je velmi „excited“ ze služeb a možností Centra, že Warburg podobné investice zpravidla plánuje na 5–7 let a že je zvažována expanze na další okolní trhy. Tato úvaha se v průběhu konference objevila ještě nejméně dvakrát, je tedy možná opravdu míněna vážně. Pavel Mucha ji doplnil formulací o „budování pražské centrály“ a snaze „přilákat talenty“ (dnes zaměstnávají v obou zemích na 300 lidí). Z Centra by se měla stát „silná mediální společnost“ a vyloučen nebyl ani možný překryv do tradičních médií.

Budoucnost je v médiích

Přímo potvrdit, že Centrum jasně vyklízí trh klasických portálových služeb a míří čistě do zpravodajství, Pavel Mucha nechtěl. Různé komunikační nástroje a služby prý k novým médiím patří. Trochu jinou otázkou je vyhledávání (kde se Centrum rychle blíží k nule, viz poslední statistika Navrcholu), ale prý každé procento je příjemné a dokud z této služby bude mít Centrum prospěch, bude v ní pokračovat. Jestliže se z trhu vytratí úplně, je prý Centrum připraveno klidně své aktivity v této oblasti za dva, tři roky přehodnotit. Pavel Mucha přitom odkázal na americké vyhledávače typu Ask, jejichž podíly se sice drží v obdobných hlubinách, ale přesto stále vydělávají pěkné peníze.

Z témat méně souvisejících se samotným prodejem Pavel Mucha prozradil očekávané výnosy za letošní rok. Tržby by podle předběžných odhadů měly dosáhnout téměř 500 miliónů, provozní zisk 40–50 miliónů korun. Mě osobně velmi zajímal nákup Stahuj.cz. Nezdá se, že by tento server nějak logicky zapadal do nabídky Centra. Ani tři měsíce po uzavření obchodu na něm stále nejsou vidět žádné známky přechodu pod Centrum, kromě přesměrování adresy a započítání návštěvnosti do balíku Centra. Načasování prodeje nabízí úvahu, zda celý obchod neproběhl jen na oko s cílem vyrovnat skok iDnes v NetMonitoru způsobený podobně zajímavým nákupem jízdních řádů od IDOS ze stejné doby. Na přímou otázku však Pavel Mucha tuto spekulaci rázně odmítl za naprosto nesmyslnou. Stahuj.cz prý vedle jiných důvodů koupili i proto, že zisková marže této služby přesahuje 50 procent. Týden tvrdí, že za něj Centrum mohlo dát až 60 miliónů. Takové ocenění vypadá opravdu štědře.

Prodej finančnímu investorovi namísto strategického zájemce naznačuje předpokládaný potenciál Centra. Finanční investoři obvykle očekávají rychlejší zhodnocení svého majetku za cenu vyššího rizika. Pro Centrum to znamená, že si minimálně po několik následujících let udrží nezávislost na jiných mediálních společnostech a bude pokračovat se svém úsilí přerůst je díky aktivnější přítomnosti na Internetu. Je téměř jisté, že Warburg Pincus Centrum nekoupilo jako portál, ale spíše jako výrazného internetového vydavatele. Centru se proto možná vyplatila nejistá sázka na zpravodajství; když bylo spouštěno Aktuálně.cz, ne každý tehdy jeho úspěchu věřil. Pohled do zahraničí však dává jistotu, že Internet bude následující roky tradiční média rychle vytlačovat, a kdo je o krok napřed, může se z ničeho stát velkou hrozbou pro staré mediální domy. Jejich přesun do digitálního světa totiž není ani trochu bezproblémový. Pozice Centra je přitom poměrně silná. Vedle iDnes zde není jiný podobně široce profilovaný internetový mediální projekt. Seznam sice svoji dominantní pozicí využívá k získání slušného podílu i ve zpravodajství, ale roli „mediální společnosti“ se cíleně vyhýbá a spektrum jeho magazínů je proto užší.

BRAND24

Potvrzují se také slova Martina Saidlera ze švýcarského Centralway. Ten v rozhovoru na Lupě prohlásil, že do dvou let bude český trh ovládán americkými společnostmi. Pokud dojde i k prodeji Atlasu, zbude z největších hráčů v českých rukou pouze Seznam, a to také „jen“ ze 70 procent.

A jaké plány mají Ondřej Tomek a Oldřich Bajer do budoucna? Bezprostředně prý žádné. Ondřej Tomek se chystá prozkoumat investiční příležitosti na východ od Česka. A Oldřich Bajer plánuje minimálně roční „mateřskou“ ve Velké Británii s čerstvě narozeným dítětem.

Pomůže prodej Centra českému Internetu?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor je bývalým redaktorem Lupa.cz, nyní pracuje jako konzultant v BCG. Vystudoval ekonomii a právo. Občas bloguje: jilm.cz a často tweetuje: @jilm.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).