Hlavní navigace

Příští fenomén: rozšířená realita je budoucnost webu

22. 5. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Rozšířená (nebo též augmentovaná) realita má být po realitě virtuální dalším fenoménem nejenom v počítačových hrách, ale i informační společnosti. Co je augmented reality a jak ji bude možné využívat? Opravdu bude budoucností webu?

Rozšířená realita (anglicky augmented reality) představuje mezistupeň mezi realitou skutečnou (není-li toto spojení samo o sobě pleonasmem) a realitou virtuální. Rozšířená realita je doplněním obrazu skutečnosti o uměle doplněné obrazce či jiné informace. V současnosti je nejčastějším provedením rozšířené reality zobrazení skutečného obrazu na displeji a jeho doplnění o počítačem dodané informace. To vše samozřejmě v reálném čase.

Abychom nechodili dlouho kolem horké kaše představivosti, na obrázu vidíte aplikaci Wikitude (web zde) instalovanou v Android telefonu a s ní i to nejlepší, co v současnosti rozšířená realita nabízí: jak vidíte, kamera telefonu snímá obrázek, ten ihned zobrazuje a doplňuje jej o informace o tom, co na obrázku ve skutečnosti je.

Wikitude

Aplikace bude (zatím je ve vývoji) ideální pomůckou pro turisty, kterým umožní se rychle zorientovat a získat informace o tom, co vidí. Wikitude samozřejmě nepracuje čistě s analýzou obrazu, pro poznání předmětu na obrázku je směrodatná poloha určená GPS a telefon G1 má vestavěný elektronický kompas, takže ví, jakým směrem se díváte – až potom přijde vhod analýza obrazové stránky věci. Na videu se můžete podívat, jak to funguje.

Mimochodem, právě možnost implementace rozšířené reality je jedním z důvodů, proč do nového iPhone chystá Apple elektronický kompas. Samotná GPS stačí pro určení polohy, ale ne na to, aby telefon věděl, jakým směrem se díváte. Dá se očekávat, že rok 2009 bude rokem urychlené implementace elektronických kompasů do chytřejších telefonů a dalším impulsem pro rozvoj experimentů s rozšířenou realitou. Kombinace dat z GPS a elektronického kompasu bude jedním z největších impulsů ve výbavě chytrých telefonů pro příští roky.

Je jasné, že rozšířená realita nezůstane doménou turistů. Tedy, rozhodně ne jen těch neozbrojených. Jedním z prvních impulsů pro rozšířenou realitu byly armádní zakázky – americké armádě by se moc hodilo, kdyby brýle, dnes určené hlavně pro noční vidění, byly doplněny o informační displej, který by ihned doplnil informaci o pozorovaném objektu. Úloha pro augmentovanou realitu a několik miliard vládního grantu jak dělaná, na venek je uvolněných jen málo informací.

Navigace

Už dnes je zřejmé, že rozšířená realita bude dalším z pilířů upgrade navigačních systémů. 3D zobrazení je tu již nějaký ten pátek a pokud výrobci chtějí tlačit novější a novější modely navigací, musí přidat. Rozšířená realita otevírá prostor. Jedním z prvních pokusů je BreadCrumbz, aplikace pro operační systém Android běžící na telefonech G1. Ta umožní navigaci kombinovat s obrázky okolí a dalšími informacemi, používá k tomu GPSku a vestavěný kompas. Je zdarma ke stažení na Android Marketu a nedávno byla mezi dvaceti vítězi ceny Open Handset Alliance's Android Developer Challenge – což jí zajistilo dotaci 100 000 dolarů. Pravda, ve směru rozšířené reality je to zatím jen první krok, spíše krůček, ale možnosti ukazuje.

BreadCrumbz

BreadCrumbz kombinuje fotografie, polohu a navigační informace již dnes. Zdroj: výrobce.

Více možností slibuje navigace při použití HUD – displejů, které za zobrazovací plochu používají sklo automobilu. Již dnes se používají v dražších automobilech pro zobrazování údajů o jízdě, rozšířená realita by přidala navigaci zobrazovanou adekvátně k tomu, co řidič skrze okno vidí – tedy například doplňkové informace o míjených památkách, ale především přímo zobrazení směru, kterým je třeba jet atd. A k tomu již dneska je docela blízko, jen ty peníze…

Rozhraní pro ovládání počítače

Od navigace je jen krůček k ovládání počítače. Augmentovaná realita by mohla být jedním z kroků, jak dostat ovládání počítačů do terénu, mezi každodenní činnosti. Na níže uloženém videu si můžete přehrát vizi zařízení nazvaného SixthSense, což je gestikulační interface pro „wearable“ počítače využívající augmentovanou realitu. Řada myšlenek je zajímavých, třeba ukázka, jak si při čtení papírových novin na jejich povrchu přehrajete video, které se vztahuje k článku, je zajímavá.

SixthSense

I tady ale platí, že od idee k použitelnému provedení je daleko a zatím jsou problémy jednotlivých technologií v konceptu SixthSense tak podstatné, že jeho použitelnost problematizují: například jen zařízení schopné promítat na plochy před uživatelem obraz s dostatečným kontrastem vůči slunečnímu svitu je dnes stále těžko řešitelné.

Své k rozšířené realitě má co říci i Microsoft, protože ovládání počítačů, to je jeho velké téma. Jenže Microsoft také ví, že měnit uživatelské návyky není jen tak – i jemu se spíše pozdává implementace augmentované reality do nových konceptů použití počítačů, jako je wearable computing, než jej roubovat do stávajícího „desktopového“ přístupu k ovládání. A tak na to jde od lesa – na letošním únorovém TechFestu představoval jednak své Core Tools umožňující vývoj programů pro augmentovanou realitu a především pak výtvory na Core Tools postavené. Kromě her a navigačních utilit je to třeba software pro „situated interaction“ – tedy pro budoucí elektronické recepční – videa s představením konceptů najdete zde.

Microsoft a jedna z jeho vizí budoucího rozhraní pro počítače, co už vlastně ani nejsou počítače.

StickNotes Microsoft

A pro milovníky post-it lístečků je tu hezká demonstrace virtuálních 3D post-itů.

Zvláštní rozhraní představuje následující koncept jednoho blogera nazvaný Project 2020. Zde představuje rozšířenou realitu projektor vestavěný do prstenu na ruce. Prsten sleduje, co čtete – a pokud na nějaké slovo poklepete prstem, promítne nad něj jeho významy a překlady. Chytré, že?

Prstýnek a rozšířenou realitou

Hry v rozšířené realitě

Zatímco využití rozšířené reality pro ovládání počítačů je budoucnost vzdálená spíše desetiletí, u počítačových her jsou světlé zítřky na dohled. Právě u her totiž slibuje rozšířená realita nejenom zvýšení „hráčského prožitku“, ale i zatažení do hry lidí, kteří se zatím počítačových her stranili. Tentokrát už také nepůjde o počítačové hry, ale o rozšiřující brýle (již dnes vyráběné), které smíchají obraz z reality s počítačovým obrazem. Například vašemu protihráči přidají laserový meč a ukáží vám, jakou má sílu a počet životů. Bitva může začít, co na tom, že ve skutečnosti jste na ulici a náhodné chodce bude vaše chaotické poskakování bez zjevného důvodu poněkud rozčilovat. Nakonec, mají si taky koupit brýle pro rozšířenou realitu.

Konceptů se objevuje celá řada, zatím se ale čeká, až se jich chopí někdo se sílou přetavit je v komerčně prodávaný produkt. Už proto, že taková technologie, dnes teoreticky provozuschopná, vyžaduje integraci mobilní sítě, chytrého telefonu a herního portálu spolu s rozsáhlým marketingem. Ale překvapení nakonec může přijít i virální cestou.

Reklamní šílenství

Ford Ka rozšířená realita

Rozšířená realita se stala miláčkem kreativních reklamních kampaní, kde excelovala. Příkladem jsou kampaně na automobily. V tom prvním případě Ford prezentoval své nové Ka. Do vybraných telefonů (Symbian a WM) si uživatelé mohli zdarma stáhnout software a pak, když na ulici našli zvláštní 3D značku, stačilo spustit program, na značku zamířit kameru telefonu a na displeji se objevila jak snímaná ulice, tak na místě značky nový Ford Ka, který bylo možné obejít si kolem do kola a na telefonu se zobrazovalo, jak ho obcházíte.

Podobný koncept o něco později použila reklamka pro Cooper Mini, v tomto případě ale stačilo dát před počítač vybavený web kamerou stránku s inzerátem a na webu přejít na udanou stránku. Program ve Flashi snímal kamerou stránku i její okolí a do stránky doplnil Mini. Pokud jste stránku otáčeli či přibližovali, stejně tak se měnil obraz Mini. Pokud po něčem podobném toužíte i pro svou reklamní kampaň, společnost Boffswana vám dodá, co je třeba a můžete jít ohromovat.

Cooper Mini augmentovaná realita

Takhle vypadá stránka s inzerátem, když ji zobrazí kamera počítače na displeji – už s autíčkem.

Do plného využití je ještě daleko

Rozšířená realita vypadá na další zajímavý trend, který se v oblasti uživatelského rozhraní a získávání informací objevil. I přesto, že je tento koncept známý již několik let, teprve nyní se pomalu dostávají na trh zařízení schopná s rozšířenou realitou v praxi pracovat, jako jsou chytré telefony vybavené větším displejem, GPS s kompasem a slušnou čočkou kamery.

Hype cyklus rozšířené reality

A jak vypadá hype křivka pro augmentovanou realitu? Klikněte pro větší verzi…

Výše nadnesená použití mohou být často diskutabilní, například jsem pro jistotu vypustil využití v medicíně, kdy mne překvapilo, že doktorovi se při operaci zobrazuje vedle orgánu popis, o jaký orgán jde – pokud to doktor neví, tak snad ho nepustí za operační stůl, natož aby mu cpali zařízení s rozšířenou realitou.

Je ale již nyní zřejmé, že je řada využití a případů, kde nasazení rozšířené reality bude přínosem, navigační a turistický software zatím bezkonkurenčně vede. V tomto případě jde často o mash-up již existujících zdrojů dat (například Wikipedia má u hesel GPS souřadnice) spolu s technologií pro jejich kombinaci s polohou a reálným obrazem. To vede k tomu, že rozšířená realita se často označuje jako další vývojové stádium webu – s příznivci semantického webu se pak zastánci rozšířené reality přou, kdo bude oním webem 3.0 …

BRAND24

Do tak radikální změny je ovšem ještě daleko. Spolu s výhradou, že v tu chvíli už pravděpodobně přestaneme podobnou službu definitivně vnímat jako službu webu…

A další možnosti rozšířené reality

Další příklad využití rozšířené reality: kdepak jsem už tu holku viděl?

Byl pro vás článek přínosný?

Autor článku

Autor byl v letech 2008 – 2012 šéfredaktorem serveru Lupa.cz. Stál u zrodu řady projektů. Je spoluzakladatelem Energomonitoru, v CZ.NIC vedl projekt Turris. Je předsedou místní organizace Pirátské strany v Brandýse – Staré Boleslav.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).