Hlavní navigace

Ruská Vkontakte.ru prý spolupracuje s FSB. A vůbec se okolo ní dějí věci

Daniel Dočekal

Největší ruská sociální síť, Vkontakte.ru, podle některých médií spolupracuje s FSB (následovník KGB). Podle jiných médií je ale vše součást diskreditačního plánu a Putin již síť ovládá.

VKontakte.ru (známá nově jako VK.com) je nejenom největší sociální sítí s 200 miliony uživatelů (Rusko je ještě stále jednou z mála zemí, kde Facebook není v sociálních sítích jedničkou), ale také teoretickou hrozbou pro ruské snahy ovládnout a cenzurovat Internet. Podle deníku Новая Газета  (Novaja Gazeta) VKontakte.ru spolupracovali s FSB, následovníkem KGB. A navíc se síť měla podílet na politických machinacích na přelomu let 2011 a 2012. Včetně předání informací o uživatelích FSB a blokace uživatelů, kteří podporovali opozici.

Новая Газета se odvolává na zprávu mezi Pavlem Durovem (CEO a zakladatel VKontakte.ru) a Vladislavem Surkovem (v tehdejší době šéf administrace prezidenta Medveděva) ve které Durov ospravedlňuje spolupráci a předávání informací „národními zájmy“, „zabráněním monopolizace trhu ruských sociálních sítí Facebookem“.

Газета nabízí i dokumenty, které mají dokazovat vinu VKontakte.ru. Ty vyvolaly řadu diskusí o tom, zda jsou zfalšované či nikoliv. Včetně reakci tehdejšího tiskového mluvčí VKontakte.ru, Vladislava Cypluchina – ten nejprve dokumenty měl označit za padělky, aby později obrátil a přiznal, že lhal a ve skutečnosti s Kremlem spolupracoval.

The Guardian pro změnu informuje o vyšetřování a prohledávání kanceláří VKontakte.ru (a také bydliště Pavla Durova) na základě podezření, že Durov byl účastníkem dopravní nehody. A také o zvláštním dění okolo vlastnické struktury Vkontakte.ru. „Putin je nyní de facto vlastníkem VKontakte.ru,“ cituje Guardian zdroj ze společnosti. V praxi by tak 88 % společnosti mělo být v rukou lidí, kteří jsou loajální Putinovi, uvádí dále Guardian.

Guardian ale také nabízí zcela opačný pohled na spolupráci s FSB. Podle jejich zdroje se tlak na největší ruskou sociální síť objevil poté, co Durov odmítl spolupracovat s FSB. Vše měla způsobit neochota VKontakte.ru mazat protestní stránky v době, kdy v Moskvě zuřily protestní akce.

Našli jste v článku chybu?
30. 4. 2013 9:16
šarik (neregistrovaný)

„Putin je není de facto vlastníkem VKontakteu.ru,“ Tak je nebo není? To mi připomíná, jak jsme na vojně zlobili slováky, když říkali není sú, sú tam néni, nieje sú. Jo, vím, že místo není má být nejspíš nyní.

1. 5. 2013 17:19
šarik (neregistrovaný)

A to s tím překladem cipéš ňul z vojny znáte? Na tom jsme dusili maďary. Pak maďar na mě hovořil velmi rychle neznámými výrazy bez přerušení asi 3 minuty a poslední slovo bylo picsába. Asi to byla vojenská přísaha v maďarčině. :-))) Už jsem hledal aji kontakt na Gregora Martina Papucska, aby to rozřešil po víc jak 30 letech, ale kontakt jsem nenašel přímo na něho.