Ruský Internet dospívá, roste a láká investory ze zahraničí

V sobotu uplyne 18 let od zaregistrování domény nejvyšší úrovně .ru. Pro globální hráče je Runet těžkým oříškem. Impozantní nárůst počtu uživatelů je však dobrým argumentem pro investici do lokálních služeb nebo spolupráci s ruskými firmami.

reklama

V sobotu oslaví ruský Internet alias Runet své 18. narozeniny. Přesněji uplyne 18 let od okamžiku, kdy byla mezinárodní organizací ICANN zaregistrována doména nejvyšší úrovně .ru. Jde tedy ve skutečnosti spíše o výroční ruské národní domény, protože do Runetu bývá často započítáván internetový provoz i v ostatních zemích bývalého Sovětského svazu, kde je ruština na Internetu hlavním jazykem. Výjimku tvoří pouze pobaltské státy.

Dosud však mnoho ruskojazyčných webů běží také na doméně .su, která byla v roce 1990 přidělena jako národní doména nejvyšší úrovně tehdejšímu Sovětskému svazu. Od roku 2003 je totiž oficiálně možné opět registrovat domény druhé úrovně v zóně .su. Stejně tak některé ruskojazyčné weby fungují na národních doménách jednotlivých nástupnických států bývalého Sovětského svazu.

Runet jako zkouška ohněm pro Google a spol.

O ruském Internetu se česká média zmiňují spíše sporadicky, a pokud se už zmínka o Runetu objeví, většinou v souvislosti s tuzemským Seznamem, jako příklad další z mála zemí, kde na poli vyhledávačů nedominuje Google, ale lokální hráč. Ruský Internet je v tomto směru opravdu hodně specifický a nejenom Google, ale i další velcí globální internetoví hráči se už několik let marně snaží na něj úspěšně proniknout. Podle výkonného ředitele Arkadije Volože, výkonného ředitele Yandexu, je tím hlavním důvodem jazyková bariéra, ale i skutečnost, že lokální služby jsou na vysoké, ne-li lepší úrovni než srovnatelné služby globálních hráčů.

A je tu ještě jeden neméně důležitý důvod, podstatně nižší náklady na mzdy u srovnatelných pracovníků, než jaké mají globální hráči ve svých vývojových centrech. Serge Faguet, zakladatel online rezervačního systému Ostrovok.ru, k tomu říká: Ve Spojených státech musí průměrný start-up soutěžit o talentované inženýry s Google a Facebookem a dalšími stovkami start-upů. Všichni mají krásné posilovny. Ve Spojených státech prostě nemůžete najmout dobré lidi, bez ohledu na to, kolik jste ochotni zaplatit. V Rusku takový problém nemáme. 

Ti, kteří už podobně jako Google na ruský trh vstoupili, nemohou zatím mluvit o kdovíjakém úspěchu. Zmiňovaný Google drží na ruském trhu pouze dvacetiprocentní tržní podíl, a to i přes masivní investice. Rusko bylo mimo jiné jedním z prvních trhů, kde se Google rozhodl propagovat své služby i prostřednictvím offline reklamy. Stejně tak Facebook marně hledá recept na ruské sociální sítě Vkontakte a Odnoklassniki. Například Amazon či eBay se zatím ruskému trhu vyhýbají úplně.

Počet uživatelů roste impozantním tempem

Přitom ruský internetový trh je díky svému obrovskému potenciálu pro globální hráče velmi zajímavý. V březnu 2011 dosáhl v Rusku počet předplatitelů vysokorychlostního Internetu 16,5 milionů uživatelů.  Oproti roku 2009 je to nárůst o úctyhodných 180 procent.  Jen od března do června 2011 vzrostl počet lidí s předplaceným broadbandem téměř o jeden milion. Třetina z předplatitelů přitom žije v Moskvě a Petrohradu. Ceny za internetové připojení za poslední rok výrazně poklesly, vyplývá to ze zprávy, kterou zveřejnil na konci března ruský Yandex. 92 procent lidí z měst nad 100 tisíc obyvatel disponuje doma připojením k Internetu. Tři čtvrtiny používají Internet každý den.

Loni se podstatně zvýšil počet ruských uživatelů Internetu a to meziročně o celých 20 procent. Už v září překonal počet ruských uživatelů počet uživatelů Internetu v Německu, které po mnoho let v Evropě, co se týče počtu internetových uživatelů, dominovalo. Podle fondu Veřejné mínění bude do roku 2013 používat Internet aktivně 80 milionů Rusů – 71 procent populace ve věkové skupině nad 18 let. Více než 90 procent nových uživatelů Internetu pochází z ruských regionů. Největší nárůst byl zaznamenán na Dálném východě. Uživatelé z regionů využívají přitom v drtivé většině mobilní připojení.

Spolupráce s lokálními firmami

V poslední době se strategie zahraničních internetových firem v Rusku začíná měnit. Dobře to ilustruje například společnost PayPal. Ta sice v roce 2006 představila ruskojazyčné rozhraní a začala přijímat platby z ruských platebních karet (Rusové však stále nemohou z PayPalu vybírat peníze), její přítomnost v Rusku však byla spíše jen symbolická. V srpnu 2011 se v ruském tisku objevily informace, že PayPal plánuje nastartovat Rusku byznys, otevřít malou kancelář v Moskvě a do rozjezdu ruské pobočky investovat 25 milionů dolarů.

PayPal později zprávu o vstupu na ruský trh dementoval s tím, že z firmy unikla omylem a nezakládá se na pravdě.

Minulý týden se v ruském tisku ale objevily informace, že PayPal plánuje v brzké době na ruský trh konečně vstoupit, ale trochu jiným způsobem, než původně omylem ohlásil loni v srpnu. Tentokrát si pro vstup na ruský trh vybral strategického partnera, a není to nikdo menší, než ruská státní pošta, disponující tisíci pobočkami po celém Rusku. Společně s ní chce PayPal vydávat co-brandovanou platební kartu, díky které budou moci Rusové disponovat finančními prostředky, které mají na svých PayPal účtech. Kartou by mělo být možné platit na poště, u obchodníků v kamenných obchodech a měla by sloužit také k výběrům z bankomatů.

Ruské internetové projekty lákají zahraniční investory

Podobně uvažují i zahraniční investoři, kteří stále častěji investují do lokáních internetových projektů. Nedávno například získal investici ve výši 10 milionů dolarů online rezervační systém Oktogo.ru. Kromě ruského VTB Capital se na investici podíleli také investoři z Lucemburska a Francie.

Konkurenční Ostrovok.ru zase získal od zahraničních soukromých investorů, mezi nimiž figuruje například jeden ze zakladatelů Skypu  Niklas Zennström nebo spoluzakladatel PayPalu Peter Thiel, loni v červnu 13,6 milionů dolarů. Letos v lednu pak další neupřesněnou částku od skupiny zahraničních investorů. Mimo jiné od spoluzakladatele Tripit Gregga Brockwaye nebo Erika Blachforda, bývalého výkonného ředitele internetové cestovní kanceláře Expedia.

KL2014

       

Investiční firma Tiger Global Management z New Yorku zase v letech 2010 a 2011 investovala celkem 12 milionů dolarů do e-komerce platformy Wikimart.ru a 10 milionů dolarů do rezervačního systému Anywayanyday.ru.

Loni v říjnu navíc otevřel v Rusku svoji pobočku inkubátor Plug and Play Tech Center ze Silicon Valley. Technologické, ale i internetové projekty podporuje přímo také ruská federální vláda, ať už budováním své vlastní verze Silicon Valley nedaleko Moskvy u vesnice Skolkovo, na jehož provoz by se měly podle rozhodnutí prezidenta Medvěděva podílet všechny státní firmy jedním procentem, ze svých ročních plánovaných investičních výdajů na inovace, nebo prostřednictvím Russian Venture Company, která disponuje několika investičními fondy, na jejichž financování se spolupodílí ruská federální vláda. 

Martin Vyleťal

Martin Vyleťal

Internetové novinařině se věnuje od roku 2005, kdy začal jako redaktor pracovat pro vydavatelství Internet Info.

Školení: Obsahová strategie a content marketing

  •  
    Proč je obsahový marketing výrazným trendem.
  • Jak navrhnout užitečnou obsahovou strategii.
  • Jak zlepšit workflow a výsledky copywritingu.

Detailní informace o školení content strategy »

       
20 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 7. 4. 2012 15:02

Tento text je již více než dva měsíce starý. Chcete-li na něj reagovat v diskusi, pravděpodobně vám již nikdo neodpoví. Pro řešení aktuálních problémů doporučujeme využít naše diskusní fórum.

Zasílat nově přidané příspěvky e-mailem