Hlavní navigace

Rušný den českých webmailů: blonďaté dva gigabajty a 600 MB přílohy

Martin Lér 15. 4. 2005

> Včerejšek byl z pohledu českých freemailů více než zajímavý. Centrum ohlásilo novinky ve svém čerstvém gigabajtovém freemailu, např. kapacitu 2 GB, čemuž kontroval Seznam rovněž upgradem z 1 na 2 GB. Atlas se naopak "kapacitních závodů" vzdal. A také se můžete těšit na další celkem vtipnou, ale asi i mírně kontroverzní kampaň Centra.

O připravovaném gigabajtovém e-mailu Centra jsme psali již několikrát v době jeho testování – přinesli jsme vám jak informace o představení, tak z vývoje a ladění nové aplikace a začátku veřejného testování. Minulý týden byl konečně nasazen do ostrého provozu a postupně jsou převáděny všechny maily uživatelů do nové verze, tedy se schránkou o kapacitě 1000 MB (necelý 1 GB). Na dnešní tiskové konferenci provozovatele portálu Centrum.cz, firmy NetCentrum, byly kromě známých informací odhaleny také další tři novinky mailu – možnost navýšení kapacity schránky na 2 GB, možnost odesílání příloh do velikosti 600 MB a multipop, umožňující používat schránku na Centru pro stahování pošty z více stávajících mailů najednou. K přílohám a velikosti se ještě za okamžik vrátím.

Poměrně dobrý obrázek o nových funkcích si můžete udělat z minulých článků, ostré verzi se určitě podíváme podrobněji na zoubek spolu s dalšími inovovanými freemaily, a tentokrát si řekneme také něco o zákulisí.

Vývoj nového e-mailu, který včetně nového hardware stál 30 milionů korun, započal v loňském dubnu. Po roce vývoje a testování je tedy nasazen v praxi. Aplikace a technické zázemí se předělávalo zcela od základů. Vlastní aplikace, tedy rozhraní, se kterým přijde uživatel do kontaktu, je vytvořená v JavaScriptu a poskytuje řadu technických „vychytávek“ pro náročnější uživatele, jako jsou vlastní klávesové zkratky, hromadný drag&drop, jednoduché šifrování, štítky, fulltextové vyhledávání, rychlé načítání dat a řada dalších, k dispozici je rovněž jednodušší verze, postavená na čistém HTML, připravená pro starší verze prohlížečů či pro PDA a podobné nástroje. Finální verze byla ještě optimalizovaná z hlediska velikosti přenášených dat (neboť se nejdříve nahrává celá JavaSriptová aplikace), takže kód je nyní komprimovaný a načítá se rychleji.

Zástupci NetCentra se domnívají, že v daný okamžik je aplikace poměrně dost unikátní jak zpracováním (velká javascriptová aplikace, odladěná na všechny důležité prohlížeče – Opera 7.5, Firefox, Mozilla 1.5 a Explorer 6), tak schopnostmi, kdy kombinuje mnoho nových či zřídka vídaných funkcí. Ostatně prý už o jejich produkt projevili zájem i poskytovatelé podobných služeb z jiných zemí, a tak se možná technologii podaří prodat i do zahraničí. Mimochodem, pokud nechcete čekat, až se vám převede i vaše schránka do nové verze (převody by měly skončit během několika dní), zaregistrujte si novou, ty jsou gigabajtové již automaticky.

Kromě změny rozhraní se však změnilo také technické zázemí. E-mail již není provozován na databázi MySQL jako doposud (která vítězila především díky jednoduchosti a rychlosti provozu), pro novou verzi, náročnější na slučování řady informací dohromady (například konverzační mód, stromečkové zobrazení a podobně), byl vytvořen vlastní databázový engine, aby vše fungovalo opravdu rychle. Disková pole, využívající SATA disky, mají v současné době kapacitu několik desítek TB, data jsou prý jištěna několikanásobně – jak na úrovni diskových polí, tak online replikací dat.

Mimochodem, vyhledávací engine Morfeo, který je použit pro fulltextové vyhledávání ve schránce, se také dočkal změn, například kvůli online indexaci nových mailů, aby bylo možné vždy prohledávat i ty nejnovější zprávy.

Výrazně byl inovován také antispam, který si před časem vysloužil od uživatelů kritiku. V současné době je nasazená řada spolupracujících technik – databáze blacklistů/whi­telistů (i uživatelsky konfigurovatelná), databáze signatur, která umožňuje poznávat běžné spamy a jejich variace, bayesovský filtr. Finální rozhodnutí o tom, zda se jedná o spam, či ne vynáší bayesovský vyhodnocovací mechanismus. V praxi je podle Centra dosahovaná úspěšnost likvidace spamů 95 %.

Díky tomu, že jak rozhraní, tak zázemí bylo vytvářeno v podstatě znova, bylo nutné odvést více práce na vývoji a testování služby. Na druhou stranu to přináší jednodušší rozvoj do budoucnosti, nové funkce bude možné implementovat sná­ze.

Jak již bylo řečeno, na konkrétní zkušenosti z používání nového webmailu se zaměříme někdy příště, do redakce nám však dorazilo zajímavé upozornění jednoho z uživatelů. Při převodu ze staré schránky na novou, gigabajtovou, je uživatel vyzván k souhlasu s novými podmínkami provozu mailu. Pokud nejsou nové podmínky odsouhlaseny, není možné mail používat – k nové verzi se uživatel nedostane a ke staré už také ne (ta bude ostatně poměrně záhy vypnuta zcela). Problém je, že podmínky mohou být při podrobnějším pohledu poněkud v rozporu s naší legislativou – podle názoru Josefa Aujezdského z advokátní kanceláře Mgr. Daniel Mašek, kterou redakce požádala o konzultaci, je například bod 6 pravidel („Uživatel souhlasí, že nemá nárok na náhradu jakékoli vzniklé škody způsobené nesprávnou funkcí služeb, či únikem informací“) v rozporu s § 574 odst. 2 občanského zákoníku, který uvádí, že „Dohoda, kterou se někdo vzdává práv, jež mohou v budoucnosti teprve vzniknout, je neplatná.“ Tato část podmínek je tedy absolutně neplatná pro rozpor ze zákonem. Odlišnou otázkou samozřejmě je, zda nárok na náhradu škody může uživateli skutečně vzniknout.

Pokud obvykle nečtete, co podepisujete, asi vás podobné právní podrobnosti zajímat nebudou, ovšem pokud by někdo nesouhlasil s těmito podmínkami, má prostě smůlu, ke svým e-mailům se nedostane. Nejsnazší variantou řešení pak asi bude pravidla odsouhlasit, potřebná data z webmailu zazálohovat, požádat provozovatele o zrušení schránky a přejít ke konkurenci. Není však samozřejmě vyloučeno, že na podobné právní nejasnosti lze narazit u libovolného jiného poskytovatele služeb.

15. dubna, doplnění: Centrum po tomto upozornění změnilo fungování přechodu z původního e-mailu na gigabajtový. Pokud uživatel nesouhlasí s podmínkami, může upgradovat na nový e-mail, ovšem s původní velikostí schránky – nové funkce tedy zůstanou zachované, ale není dostupná plná velikost schránky.

Dvakrát dva gigabajty

Jednou z nových funkcí freemailu Centra bude možnost zvětšení schránky na dvojnásobek – z jednoho GB na 2 GB. Za rozšíření uživatel zaplatí kredity, které si sbírá při používání služeb Centra. Stejnou „měnou“ se bude platit za další zajímavou funkci, velké přílohy, až do 600 MB. Tato novinka asi ještě vyvolá značnou kontroverzi, pojďme se teď podívat, o co jde. Standardní přílohy mohou mít 15 MB, ovšem pokud si uživatel aktivuje službu velkých příloh a adresát mailu má účet rovněž na Centru (nezbytná podmínka, mimo Centrum lze stále posílat jen 15 MB přílohy), je možné odeslat přílohu až do velikosti 600 MB.

Zástupci Centra tuto vlastnost vysvětlují především jako usnadnění života uživatelům, kteří chtějí zaslat velké množství fotek z dovolené, rodinné video a podobně – což samozřejmě je možné využití, ovšem například tento poměrně vyhraněný názor si nedělá iluzi o tom, k čemu budou uživatelé tuto vlastnost využívat nejvíce. Nelze však nesouhlasit s názorem zástupců Centra, že například virtuální úschovny či FTP servery jsou pro běžné uživatele poměrně komplikované na použití a mail je pro ně nejjednodušším prostředkem výměny dat – proto asi část uživatelů tuto funkci přivítá i bez jakýchkoliv postranních úmyslů. Centrum v současné době nové funkce testuje, do ostrého provozuje je uvolní počátkem května. Pro příjem velkých příloh není potřeba nic aktivovat, velké přílohy se nebudou stahovat jako standardní přílohy mailů přes POP3.

Krátce po skončení tiskové konference Centra se objevil již druhý dvougigový mail v ČR – Seznam vydal tiskovou zprávu, ve které oznamuje rozšíření schránky na kapacitu 2 GB všem, kdo si přes SMS objednali upgrade na 1 GB, a zároveň slibuje nové funkce pro svůj freemail, jako je například fulltextové vyhledávání.

Atlas rovněž zareagoval tiskovou zprávou, ve které se zříká účasti v honbě za gigabajty a rovněž se poměrně tvrdě vyjádřil k možnosti odesílání obřích příloh, kdy podle názoru zástupce Atlasu bude tato funkce sloužit především ke sdílení copyrightem chráněného obsahu.

Blonďatý e-mail

Centrum také představilo svoji novou marketingovou kampaň, kterou spouští spolu s novým freemailem – spoty poběží na TV Nova od příštího ponděl a doprovodí je také radiové spoty a tisková reklama v novinách a magazínech. O minulé reklamní kampani Bobika se poměrně široce diskutovalo, nakolik byla opravdu úspěšná, a jak moc se povedlo vytvořit vtipný spot, který se zapsal do paměti diváků, avšak klientovi nepřinášel kýžený efekt. Na jedné straně jsou názory, že spot v dané podobě nedokázal dostatečně vtisknout značku do paměti, na straně druhé argumentují zástupci Centra výrazným růstem svých serverů, jak v době běhu kampaně, tak v průběhu celého loňského roku. Podle výsledků růstů za poslední rok však mělo Centrum nad Seznamem navrch především v druhé polovině roku, kdy běžela kampaň (graf zobrazuje měsíční procentuální pokles/nárůst podle dat z iAuditu).

Graf Seznam a Centrum

WT100

Pozitivní efekt kampaně podpořil rozhodnutí Centra pokračovat ve vtipném a přitom trochu provokativním tónu – tentokrát jsou dominantou blonďaté slečny, které vyjadřují svůj údiv nad funkcemi nového „intelygentního“ freemailu Centra. Televizní i rozhlasové spoty si můžete užít na stránce Centra. Kampaň je prý v pořádku jak po stránce právní, tak morální – testovací skupina blondýn se prý také převážně dobře bavila. Doplňkem kampaně bude obsahový server pro mobilní telefony – zvonění, MMSky a další na téma blonďaté reklamy. Autoři pravděpodobně doufají, že se jim podaří zaujmout a pobavit uživatele stejně jako s Bobikem, který si už žije tak trochu vlastním životem.

Nezbývá než si počkat, s jakými službami přijde konkurence. Seznam slibuje rovněž novou verzi freemailu, uvidíme, zda se do honby za gigabajty a novými funkcemi zapojí ještě někdo další. Profitovat z toho bude samozřejmě uživatel, který bude mít k dispozici nástroje a kapacity, o kterých se mu před časem ani nesnilo.

Anketa

Využijete možnosti odesílat přílohy větší než 15 MB?

Našli jste v článku chybu?
DigiZone.cz: DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DVB-T2 ověřeno: seznam TV zveřejněn

DigiZone.cz: Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

Mordparta: trochu podchlazený 87. revír

DigiZone.cz: Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

Test: brýle pro virtuální realitu Exos Urban

DigiZone.cz: Skylink nabídne eSportsTV HD

Skylink nabídne eSportsTV HD

Lupa.cz: Jak se prodává firma za miliardu?

Jak se prodává firma za miliardu?

DigiZone.cz: UPC má v nabídce Discovery v HD

UPC má v nabídce Discovery v HD

Vitalia.cz: Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Test dětských svačinek: Tyhle ne!

Vitalia.cz: Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Když bílkoviny, tak jíme ty nekvalitní

Podnikatel.cz: Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

Kalousek chce odklad EET. Předvolební tah?

DigiZone.cz: Pure má tři nové přijímače DAB

Pure má tři nové přijímače DAB

Podnikatel.cz: EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

EET pro e-shopy? Postavené na hlavu

Podnikatel.cz: Znáte už 5 novinek k #EET

Znáte už 5 novinek k #EET

Podnikatel.cz: Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Poslanci chtějí sebrat majetek Bakalovi

Vitalia.cz: dTest odhalil ten nejlepší kečup

dTest odhalil ten nejlepší kečup

120na80.cz: Co je padesátkrát sladší než cukr?

Co je padesátkrát sladší než cukr?

Lupa.cz: Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

Patička e-mailu závazná jako vlastnoruční podpis?

120na80.cz: Na různou rýmu různá homeopatie

Na různou rýmu různá homeopatie

DigiZone.cz: Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

Funbox 4K v DVB-T2 má ostrý provoz

DigiZone.cz: Parlamentní listy: kde končí PR...

Parlamentní listy: kde končí PR...

Podnikatel.cz: Takhle se prodávají mražené potraviny

Takhle se prodávají mražené potraviny