Rychlý a bolavý zrod Centrum Holdings

Firma zastřešující provoz portálů Centrum a Atlas se bude jmenovat Centrum Holdings a v podtitulu ponese aktivity spojující komunity, komunikaci a obsah. Jaké má nově vzniklá organizace plány do budoucna?

Centrum Holdings, takové je nové jméno firmy zastřešující provoz portálů Centrum a Atlas v Česku i na Slovensku. A jak zaznělo na včerejší tiskové konferenci, chystá se v brzké době expandovat i do jiných zemí. Jméno, které mělo být známo do konce dubna 2008, vznikalo za bouřlivé diskuse v obou firmách, včetně obav Atlasu, že se jeho jméno a značka po akvizici ztratí a Centrum bude mít navrch. Svým způsobem nakonec bude, byť značka Atlas zůstává (osobně dodávám prozatím) aktivní a do budoucna se s ní počítá.

Je dointegrováno. Z našeho pohledu je hotovo, v rekordním čase 10 týdnů. Museli jsme si vybrat, buďto to budeme dělat dlouho a budeme šetrní, nebo to uděláme rychle a bude to bolet, komentoval na tiskové konferenci Pavel Mucha (ředitel Centrum Holdings) to, že se podařilo dokončit integraci obou společností v rekordním termínu.

Podle Pavla Muchy integrace přispěla k tomu, že výsledkem je silnější společnost. „Staví nás to silnější pro další konkurenční boj, který je na Internetu mnohem ostřejší,“ dodává. Nová společnost má robustní infrastrukturu (zdvojená datová centra, nová hardwarová platforma od HP), vlastní celorepublikovou obchodní síť (byla ukončena spolupráce se společností Internet Trading) a v červnu bude i nové firemní sídlo (Jankovcova, Praha 7).

Ve hře byla řada možných jmen

Při rozhodování o jméně pro novou společnost se objevila řada návrhů – jedním z favoritů bylo NetLife, stejně tak jako možnost ponechat původní název NetCentrum. Objevil se i humorný Centlas, A-Centrum, ale také C&A Holding. Na tiskové konferenci Pavel Mucha uvedl i to, že v průběhu rozhodování o novém jménu jednali s některými společnostmi o odkoupení.

Nakonec bylo zvoleno právě Centrum Holdings. Novou značku je potřeba chápat jako zastřešující subjekt, stávající značky Centrum a Atlas budou nadále existovat. Atlas.cz a Centrum.cz jsou služby pro uživatele, pro nás je důležité abychom nemíchali korporátní značku a značky pro uživatele, říká Pavel Mucha.

3C = Community, Communication, Content

Nové logo (z dílny Young&Rubicam) společnosti Center Holdings reprezentuje i zaměření. Komunity, komunikace a obsah jsou tři základní pilíře, kterým se chce společnost ve svých aktivitách do budoucna věnovat.

logo Centrum Holding

Nové logo, můžete se podívat  i na jeho animovanou podobu [WMV, 837 kB].

Prioritou číslo 1 budou komunikační služby (na tiskové konferenci zmiňováno Centrum.cz a ICQ), prioritou číslo 2 bude obsah. Na Atlas chodí 90 % uživatelů kvůli obsahu. Aktuálně.cz a Žena.cz jsou naše další značky, na kterých stavíme, komentoval druhý pilíř Pavel Mucha. Třetím pilířem budou komunity (FotoAlba, xChat a blíže nespecifikovaný nový produkt, komunitní služba, kterou Centrum chystá).

Naší prioritou je čas, který uživatelé stráví na našich webech, upozorňuje Pavel Mucha. Což je v souladu s trendy a již dříve naznačenou strategií snažící se odvést pozornost od (případně) klesající návštěvnosti. „Nové“ Centrum chápe Internet jako složený ze tří segmentů – vyhledávačů, elektronických obchodů a zábavy a právě v posledně jmenovaném vidí příležitost k výraznému působení. Příjmy očekává hlavně z mediální reklamy, katalogových služeb a PPC AdFox sítě. Jak bude řešit velmi slabou pozici ve vyhledávání? Na to na tiskové konferenci nepadla odpověď. Bude to vlastními silami či partnersky? To se nechte překvapit, říká Pavel Mucha.

Viditelné výsledky integrace Atlasu

Integrace zdaleka není dokončena, některé zajímavé aspekty se teprve objeví. Například dojde k tomu, že všechny produkty Atlasu postavené na Microsoft platformě budou migrovány na open source. „Obě společnosti fungovaly na různých platformách, a to je kulturní srážka. A nemohlo to dopadnout jinak, než že jsme museli udělat volbu,“ říká Pavel Mucha. Petr Chlumský, technický ředitel Centrum Holdings, mi k tomu neposkytl žádné konkrétní informace, pouze uvedl, že všechna produktová řešení budou do konce roku přemigrována na technologie vybudované nad open source řešeními.

Nová firma zároveň zeštíhlela o zhruba 60 lidí (čtenáři Lupy si jistě vzpomenou na dění okolo Odpojeni.cz), což by ve finančních hlediscích mělo znamenat úsporu nákladů zhruba ve výši 15–20 % OPEXu (Operating Expenses, provozní náklady).

Důsledky intergrace se projevily i na návštěvnosti – rušení některých služeb vyvolává viditelný nárůst návštěvnosti Centrum.cz a odpovídající pokles u Atlas.cz. Nejvíce je to viditelné na denních a týdenních číslech (v grafech jsou použita RUest a pouze čeští uživatelé).

Denní návštěvnost Atlas Centrum Seznam

Detailnější pohled na samotná čísla Atlasu a Centra v období duben a květen nabízí srozumitelnější vyjádření (černá linka zobrazuje trend, špička 15. května je podle Atlasu způsobena upgrade ICQ).

denní návštěvnost detail Atlas Centrum

Týdenní čísla

Týdenní návštěvnost Atlas Centrum Seznam

Novinky a co se bude dít dál

Centrum Holdings čerstvě spustilo stránky www.centrumhol­dings.com, které budou plnit úlohu „firemních“ stránek. Nově spuštěný je i web pro externí vývojáře, www.stdout.cz. Na tiskové konferenci byly zmiňovány i některé další novinky – ICQ SMS do všech mobilních sítí, redesign Bleskově.cz, přesnější AdFox (novinka hlavně pro inzerenty, která se projevuje zvýšením CTR o 15 %) a nová vrstva na aMapy.cz – realitní nabídky.

Do budoucna stále Centrum počítá se segmentem mladých uživatelů. Na mladé lidi máme větší zásah než televize, jsme schopni zasáhnout téměř 90 % těch mladých lidí, a to vám žádná televize nenabídne, tvrdě útočí Pavel Mucha na aktuální snahu televizí o „ovládnutí“ Internetu.

V úvodu článku bylo zmíněno i to, že Centrum Holdings v příštích měsících rozšíří své aktivity i do další evropské země. Konkrétní jméno nepadlo, pouze směr „na jih od ČR“.

Zajímavé je i to, že Centrum vidí ve vlastním videu na Internetu budoucnost. Vedle ICQ TV se tak chystá další video projekt a Pavel Mucha je přesvědčen, že neexistuje „video pro všechny“ – plánuje se tak vznik více videoserverů, zaměřených na určité skupiny uživatelů. Ryze uživatelsky generované video nebude fungovat, video musíme vyrábět sami, dodává Pavel Mucha. Do týmu Centra nedávno přeběhl David Hác, zakladatel video serveru N-Joy.cz.

Na podzim se plánuje spuštění nového deníku – Centrum je přesvědčeno, že vedle Aktuálně.cz (celorepublikové zacílení) a získaných aZpráv (regionální cílení) je na českém internetovém trhu místo ještě pro jeden deník.

Denní návštěvnost Aktuálně

Denní návštěvnost Aktuálně.cz (RUest, pouze čeští uživatelé).

„Nový deník bude laděn víc jako infotainment a pro úzkou skupinu uživatelů, nebude to deník pro všechny,“ říká Pavel Mucha. A z dotazů na tiskové konferenci nepřímo vyplynulo, že nový deník by měl mít něco společného s videoprojektem. Myslíme si, že je zde ještě prostor pro jeden nový deník, který tu nikdo nenabízí a který můžeme vytvořit díky portfoliu, které máme, říká Mucha.

V některých obsahových projektech se Centrum Holdings chystá uzavírat partnerství s tištěnými tituly, jako příklad byla uváděna spolupráce Pikant a Maxim. Účel světí prostředky, komentoval to Pavel Mucha. Do tištěného obsahu se ale vstoupit nechystá.

„Já na papír nevěřím, myslím si že papír přežije, ale pokud jste v businessu, který chcete expandovat, tak ho musíte expandovat s produkty, které mají šanci růst. A papír už neroste, pro nás je to nerelevatní prostor pro expanzi.“

Sečteno a podtrženo

Je těžké hodnotit něco, co je prozatím probíhajícím procesem s příliš mnoha neznámými. Osobně se stále domnívám, že postupem času značka Atlas bude kandidátem na zánik. Udržování další množiny produktů pod jiným jménem nebude praktické a určitou roli jistě bude hrát otázka „osobních“ pocitů k té či určité značce. A Centrum.cz byla a je, konec konců, silnější značkou.

To, jak se jmenuje „nové Centrum“, nakonec není podstatné. Řadu let bylo Centrum.cz provozováno společnosti NetCentrum, takže další provoz společností Centrum Holdings je pouze změna dresu vlastnické společnosti.

Je dobré, že „nové Centrum“ má smělé a ambiciózní plány. Český Internet potřebuje více tlaku na Seznam.cz i Google a konkurenční tlaky jsou jedním z klasických motorů inovací. Samozřejmě lze začít namítat, že by Centrum Holdings mělo nyní méně mluvit a o to více konat. Čas ukáže.

Snaha expandovat i na další trhy? Dle mého názoru problematická a riziková záležitost, snad jedině kdyby šlo o trhy s nedostatečně rozdělenými pozicemi. A hlavně za předpokladu, že Centrum Holdings by na těchto trzích skutečně získalo lidi či firmy, které jim umožní nastartovat rychle. A ještě rychleji získávat podíl na trhu. Každopádně jde o logickou snahu, český internetový trh je velmi malý a existuje zde příliš velké riziko stagnace.

Stejně rizikové je zaměření na internetové video. Seznam vstupem do Stream.cz získal významnou pozici i technologické zázemí a jak je v praxi vidět, vliv na to nemá ani tak silný subjekt, jako je nejsledovanější televize v zemi. Osobně mám s videem na Internetu stále jeden zásadní problém – domnívám se, že Internet (a zejména ten český) není na tuto technologii ještě připravený. Bude trvat několik let, než se něco významně změní. A Centrum Holdings v tomto případě nastupuje do již hodně rozjetého vlaku.

Centrum Holdings nakonec stejně bude úspěšné jenom tak, jak se bude dařit aktivity proměňovat v peníze. Centrum Holdings nevlastní několik „otců zakladatelů“ a „venture kapitalisté“ umí být podstatně tvrdší. Na finanční výsledky si mimochodem budeme muset počkat do června, byť již „jsou k dispozici“.

Centrum Holdings navíc není a nebude na českém internetovém trhu samo.

Pro zvídavé – něco o míchání hrušek s jablky

Pokud jste pozorně sledovali graf denní návštěvnosti Aktuálně.cz, tak jste jenom těžko mohli přehlédnout až zdvojnásobení návštěvnosti od počátku května. Je to způsobeno započítáním „všech obsahových a zpravodajských služeb“ do návštěvnosti Aktuálně.cz. Započítávají se tam nově tedy i služby jako Pikant, FilmPub a podle všeho i Stahuj.cz.

Content

Centrum Holdings k tomu uvádí, že smyslem je, aby vše bylo „srozumitelnější pro zadavatele“ a zároveň „srovnatelné s iDnes.cz“ (u kterého například najdete Jízdní řády započítané do katalogu Klikni.cz; logiku v tom nehledejte, smyslem je opravdu jenom optické navýšení čísel).

Na denní návštěvnosti Aktuálně.cz tak můžete v praxi vidět to, co je již dlouhou dobu v rámci NetMonitor metodiky kritizováno. A snahy o změnu byly již tradičně některými weby, které z podobných „kouzel“ těží, odmítány a znemožňovány.

Anketa

Souhlasíte s názorem, že Internet není ještě na video technicky plně připraven?

50 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 30. 5. 2008 20:56
Zasílat nově přidané názory e-mailem

Školení: Právo pro e-shopy

  •  
    Jak provozovat e-shop v souladu se zákonem.
  • Jak přistupovat k vrácení zboží a spory se spotřebiteli.
  • Jak v souladu s právem marketovat e-shop.

Detailní informace o školení Právo pro e-shopy »