Hlavní navigace

S čím přišly české PPC systémy v roce 2010

12. 1. 2011
Doba čtení: 10 minut

Sdílet

 Autor: 21971
Co se v loňském roce událo v PPC systémech aktivních na našem trhu? Nebylo toho málo, od nového Skliku přes remarketing, search funnels až po umírající AdFox.

Pro Sklik byl rok 2010 rokem významných inovací

Sklik na sobě opravdu zapracoval. Přišel s mnoha novinkami, které pomáhají efektivněji spravovat kampaně klientů.

Hurá – máme nový Sklik

Hned zpočátku roku, přesně 1. 2. 2010, byl spuštěn nový Sklik. Seznam téměř rok pracoval na nové verzi reklamního systému a na přelomu ledna a února Sklik „překlopil“. Tato změna přinesla mnoho pozitivních funkcionalit, jako například optimalizaci denního rozpočtu, možnost rovnoměrného střídání inzerátů, změnu způsobu řazení inzerátů ve vyhledávači, zvýšení limitu importu na 30 MB. Nový Sklik přinesl i inovace týkající se kontextové sítě, a to možnost statistických reportů jednotlivých webů a možnost vyloučení jednotlivých webů. Další užitečnou funkcí je vyhledávání v účtu Skliku. Jak vidíte, přechod ze starého Skliku na nový přinesl hodně skvělých novinek. Musím si ovšem trochu rýpnout. Ne všechno proběhlo tak hladce, jak jsem zprvu očekávala. Některé změny v nastavení kampaní se neuložily a kontextová síť vygenerovala obrovský počet konverzí za dobu přechodu. Ne že bych z konverzí neměla radost, bohužel ale nebyly relevantní.

Seznam spustil nový Sklik.cz – odkaz na relevantní zprávičku.

logo Sklik

Sklik kontext se rozjíždí na ostro

V červenci Sklik otevřel volnou registraci do partnerské sítě (odkaz na relevantní zprávičku), která souvisela s ukončením testovacího provozu kontextové sítě Sklik. Co znamená „volná registrace do partnerské sítě?“ Prakticky každý majitel webu se může do partnerského programu přihlásit a tím na svém webu zobrazovat reklamy Sklik (pokud projde schválením).

Změna zobrazování reklam na prémiových pozicích Seznamu

Další novinka, která přišla tentýž měsíc, je zobrazování screenshotů webových stránek inzerentů u reklam ve vyhledávači. Že stále screenshot u inzerátu nemáte? Pomocí přidávacího formuláře a přidání URL lze aktualizovat náhled stránky a do 24 hodin by měly být změny viditelné.

Sklik - screeny u reklam

Regionální cílení je tu

V srpnu přišla funkce, na kterou jsme čekali už dlouho, a to geo cílení kampaní. Kampaně jdou od srpna zacílit na jednotlivé kraje či lze zacílit na bod a okruh kolem něj. Spolu s geo cílením byla uvedena možnost rozšířit inzerát o adresu, což ovšem vyžaduje propojení s adresářem firem. A pokud máte sídlo společnosti jinde než pobočku obchodu, máte smůlu, protože v adresáři firem je vždy uvedena adresa dle obchodního rejstříku.

Sklik - Geo I

Sklik - Geo II

API

V září si dal Sklik s inovacemi pauzu, aby nás v říjnu opět zasypal novou várkou. Sklik spustil API! Na to mnoho programátorů čekalo. Zatím je zdarma, ale zpoplatnění ho pravděpodobně nemine. Necháme se překvapit.

Sklik API logo

Sklik rozjíždí pokročilejší nastavení kampaní

Nejen že administrátoři přepracovali nápovědu, ale proběhla i změna v zakládání kampaní. S čím Sklik oproti jiným systémům zaostával, to napravil – přibyla totiž možnost časového plánování kampaní a nově lze kampaně rozdělit na vyhledávání a kontext zvlášť!

Poslední změny před koncem roku

Ani před koncem roku Sklik v inovování nepolevil. Díky změně pravidel lze propagovat v inzerátech alkohol jako je pivo, víno a medovina. Na víno už máme spoustu inzerentů a dokonce i na medovinu se nějací najdou. Jednou z posledních novinek je možnost upravovat viditelnou URL za doménou prvního řádu, což je vynikající a pomůže to při detailnějším cílení inzerátů.

Sklik medovina

A nakonec ještě programátoři upravili import a export kampaní, klíčová slova lze nyní hromadně editovat v rozhraní. Uvidíme, jestli to práci urychlí. Stejně bych nejvíce ocenila nějaký offline editor, který by se dal s online rozhraním propojit. Co vy?

Google AdWords přinesl v roce 2010 pár „revolučních funkcionalit“

Nejen že Google AdWords oslavil v roce 2010 své desáté narozeniny, ale během tohoto roku také přinesl mnoho novinek. Některé bych nazvala přímo revolučními. Vynechám změny rozhraní AdWords, kde se změnilo umístění štítků a přesunutí reportů, což dle mého názoru nebyl zrovna šťastný krok. Vrhnu se hned na nové možnosti v nastavení kampaní.

Remarketing aneb přijďte na naše stránky znovu

Možná se ptáte, co považuji za zmíněné „revoluční“ funkcionality? Nemusíte se mnou souhlasit, ale remarketing je jednou z možností zefektivnění kampaní budoucnosti. V rychlosti si připomeňme, jak remarketing funguje. Nadefinujeme si skupiny uživatelů, kteří přijdou na naše stránky, a sbíráme je do tzv. „publik“. Jakmile máme publika „kompletní“, začneme se těmto  uživatelům připomínat v reklamní síti. Představme si, že nasbíráme publika uživatelů, co byli na našich stránkách v nákupním košíku, ale neodeslali objednávku – všichni tito uživatelé tvoří publikum neodeslané objednávky z košíku. Budeme se snažit je zaujmout podruhé a donutit je k objednávce. Například tím, že jim v reklamní síti Google začneme zobrazovat reklamu na naše produkty za zvýhodněnou cenu, protože předpokládáme, že nedokončili objednávku zboží, které měli v košíku, právě kvůli ceně. A co uživatelé, kteří objednávku dokončili? Co jim pomocí upomínací reklamy v reklamní síti Google nabídnout slevu na další nákup nebo na doplňkové zboží k produktu, který už dříve koupili?  Za mě super nápad! S remarketingovými kampaněmi je třeba zprvu experimentovat a nenechat se odradit od prvotních neúspěchů.

AdWords remarketing

Search Funnels neboli jaké byly cesty vyhledávání

Mezi zásadní novinku AdWords v roce 2010 řadím i search funnels. Opět je to skvělý nápad! Ukázat, jaké klíčové slovo přivedlo na stránky uživatele, který nakoupil, jako první? Obecná klíčová slova, která se zdají na první pohled neefektivní, již mají potvrzenou svou důležitost! Opět si připomeňme co je search funnels pomocí příkladu. Představme si, že děláme PPC reklamu na zájezdy k moři, měříme odeslané objednávky zájezdů přímo v systému Google AdWords. Sledujeme úspěšnost odeslaných objednávek z jednotlivých kampaní, sestav, reklam, ale hlavně klíčových slov. Po určité době zhodnotíme statistiky a zdá se nám, že obecná klíčová slova jsou příliš drahá a přináší málo konverzí. Ale jak začínají uživatelé vyhledávat dovolenou? Nejprve uživatel neví, kam chce jet, ale ví, že chce na dovolenou. Zadá tedy do vyhledávače dotaz „dovolená“. Najde naši reklamu, prohlédne si nabídku, ale hned nekoupí. Za nějaký čas se opět vrací k vyhledávání, ale už ví zemi, kam by chtěl a zadá dotaz „dovolená v Egyptě“. Klikne opět na naši reklamu, ale neobjedná zájezd. Po určitém čase se uživatel vrátí do vyhledávače a ví už nejen zemi, ale i přesné místo a zadá do vyhledávače dotaz „dovolená v Egyptě Hurghada“ a zase se dostane k nám. Teď objedná. K jakému klíčovému slovu si myslíte, že se v AdWords účtu přiřadí odeslaná objednávka? Na první pohled k tomu poslednímu, ale právě díky search funnels můžeme zjistit, jaké bylo klíčové slovo, které zákazníka přivedlo na stránky jako první.

AdWords search funnel

Konkurence pod dohledem?

Ne tak úplně, ale pomalinku se můžeme dostat k datům, jak si obecně stojíme v podílu zobrazení, v míře zobrazení klíčových slov s přesnou shodou či v míře ztracených zobrazení. Dobré, ne? Přibyla nám totiž možnost zobrazení konkurenčních metrik.

AdWords - konkurenční metriky

Broad Match Modifier

Rozčilovala vás klíčová slova na volné shodě, která zobrazila inzerát i na podobné dotazy, což nebylo žádoucí, a přesná nebo frázová shoda nebyla vhodná? Už nemusí! Funkce Broad match modifier toto změnila. Pomocí znaménka „+“ před klíčovým slovem zafixujeme výraz, který nechceme, aby se pomocí volné shody zaměnil. Další „Thumb up“!

Vylepšené nástroje AdWords

V nástrojích AdWords inovoval nástroj pro návrh klíčových slov, nástroj pro diagnostiku reklam a hlavně AdWords Editor. Co mě mile překvapilo, je nástroj, který zobrazí potenciální umístění. Nadefinujeme klíčová slova kontextové sestavy a můžeme si zobrazit, kde zhruba se naše reklama zobrazí.

AdWords - potenciální umístění

V rozhraní lze na kartě „Možnosti“ nyní nově získávat návrhy na úpravu kampaní, které si dokonce můžeme vyexportovat. Jedná se o návrhy ceny za proklik klíčových slov pro první stránku, detailnější statistiky klíčových slov a také třeba ideální cenu za klik pro sestavy.

Sofistikovanější možnosti nastavení kampaní v AdWords

V nastavení kampaní AdWords došlo k novým možnostem práce s druhem nabídky ceny za klik. Nyní lze cenu za klik „rozšířit“. Co to znamená? Rozšířená cena za proklik znamená, že se cena bude při každé „aukci“ upravovat podle dlouhodobého zvýšení návratnosti investice. Je tedy potřeba mít zapnuté měření konverzí.

AdWords_CPC_Optimalizátor_konverzí

Cenu lze také nastavit zaměřenou přímo na konverze. Tímto nastavením aktivujeme Optimalizátor konverzí, tedy nastavujeme maximální či průměrnou cenu za konverzi a ne cenu za proklik.

Také nově lze nastavit demografické cílení i v našich kampaních, ale u nás to ještě není moc použitelný údaj.

Image Search Ads

Nově lze vytvořit reklamy i sekci Obrázky ve vyhledávači Google, a to pomocí Display Ad Builderu, což je nástroj pro tvorbu grafických reklam v AdWords. Moc inzerentů toto ale nevyužívá, alespoň ne u nás v ČR. Možná právě proto se ptáte, jak reklamy vypadají? Jedná se o reklamní text, u kterého je obrázek o maximální velikosti 160×160 a 50kB. Uživatel reklamu s obrázkem uvidí ve vyhledávači pouze ve v části Obrázky.

AdWords_Image_search_ads

Haló, haló

Jelikož už má smart phone skoro každý, AdWords uvádí na trh i novinky pro mobilní telefony, jako je AdWords rozhraní pro mobily. Pro uživatele přinesl AdWords funkci Click to Call, která uživateli umožňuje kliknout na číslo u inzerátu a rovnou volat.

Nové certifikáty Google AdWords

Certifikační program Google AdWords prošel v tomto roce razantní změnou. Zkouška GAP (Google AdWords Professional) skončila a přišly nové zkoušky GACP (Google AdWords Certified Partner). Testy jsou již lokalizované do češtiny, ale to je spíš na škodu než k užitku. Když jsem před několika lety dělala svůj první GAP, přála jsem si, aby byl lokalizován do češtiny, ale když jsem testy v češtině letos dělala, litovala jsem. Změna certifikačního programu se dotkla i agentur. Certifikace „Google AdWords Qualified Company“ zanikla a byla nahrazena programem, který se jmenuje „Partnerské agentury Google“.

AdWords_Certifikační programy.jpg

ACE

Máte rádi experimenty? V AdWords lze nyní skvěle experimentovat s kampaněmi. ACE (AdWords Campaign Experiments) umožňují dělat tzv. Split testing, přesněji řečeno testovat dopad provedených změn. Experimentovat můžeme se sestavami, texty, klíčovými slovy, CPC a s umístěními. Naopak nemůžeme ACE využít na experimenty s negativy, rozšířením reklam a s obecenstvy. Veškeré nastavení ACE probíhá jen v rozhraní, nelze pro něj použít AdWords Editor. Už jste zkusili nějaký zajímavý experiment? Zpestřete si správu kampaní.

AdWords_ACE

Na závěr si připijme

Na konci roku Google ukázal, že dokonale pochopil největší cílovou skupinu a povolil inzerovat nejen branding, ale i prodej tvrdého alkoholu.

Ani Etarget v roce 2010 nezahálel

Nejdříve Etarget překvapil tím, že vylepšil design, a tím dal najevo, že se „něco děje“, že to asi nebude poslední věc, kterou změní. Bylo to tak! Překvapil pak ještě několikrát.

Souhrnná data na domovské stránce

Na domovské stránce Etargetu nyní najdeme souhrnné statistiky kampaní, a to nejenom výkonnost jejich provozu, ale také například TOP kategorie nebo TOP regiony.

Etarget

Geo cílení už má i Etarget

V říjnu bylo všem inzerentům zpřístupněno regionální cílení. Reklamy jdou tedy cílit na jednotlivé regiony dané země. Cílení funguje pomocí IP adres.

Pokročilé nastavení rozpočtu

Již všichni inzerenti mohou nyní využívat pokročilé možnosti nastavení čerpání rozpočtu u kampaní v systému Etarget. Buď si nastavíme limit, kolik chceme proinzerovat za 24 hodin, nebo konkrétní období (data od-do) a částku na toto období. Dokonce přibyla možnost takzvané variace denních limitů na celý týden. Nastavíme-li denní limit na kampaň, můžeme pak pro každý den v týdnu nastavit procento čerpání z této částky.

Nový filtr stránek

Systém Etarget minulý rok ještě přišel s pozměněným filtrem stránek. Můžeme tedy vybrat kategorie nebo přímo servery z kategorie, na které chceme cílit. Jeden háček to však stále má! Servery, které jsou takzvaně „nezařazené“, si nemůžeme zobrazit, takže stejně nevíme, kde všude naše reklamy mohou létat.

Usnadnění správy?

Možná, a to díky zjednodušenému zadávání klíčových slov. V roce 2010 jsme se také konečně dočkali možnosti inzerce více verzí reklam k jedné „sestavě“. Jedna verze reklamy na skupinku klíčových slov a ještě k tomu random výběr při importu nebyly moc fajn!

AdFox – bye, bye

Reklamní systém AdFox společnosti Centrum Holdings vyhlásil v září ukončení provozu. Důvod? Společnost Centrum Holdings se stala autorizovaným distributorem služeb Google AdWords. Po vyhlášení informace o ukončení provozu bylo možné ještě druhý den naposledy dobít kredit.

AdFox logo

AdFox reseller logo

Končíme? Ještě ne!

Systém oznámil pravděpodobné, ne ale definitivní datum ukončení provozu, a to k 31.12.2010 . Nestalo se tak, AdFox stále jede! Provoz systému je prodloužen minimálně do 31. 3. 2011. Toto datum také není stoprocentní, jako předchozí. Asi zbylo dost klientů s nevyčerpaným kreditem a AdFoxu se nechtějí vracet penízky zpět. Kdo ví, zda se systém opravdu zastaví na konci března?

Co se servery v AdFoxu?

Také se ptáte, co se stane se servery zařazenými v síti AdFox? Sama si nejsem jistá, kolik z nich by prošlo kritérii do reklamní sítě Google. Každopádně po ukončení provozu AdFoxu se nezačnou na webech automaticky zobrazovat reklamy AdSense. Partnerství Centrum Holdings a Googlu se totiž týká pouze AdWords.

Tipy C

Jaký asi bude rok 2011?

Doufám, že úspěšný! I pro vás, samozřejmě. Člověk si v průběhu roku ani neuvědomí, kolik novinek se na něj hrne. Když si pak uděláme takovýhle sumář, je to na pěkných pár řádků. Sama jsem moc zvědavá, jak se ukážou české PPC systémy v roce 2011, protože teď mají dost našlápnuto. Tak doufejme, že vydrží a nebudou usínat na vavřínech.

Všem přeji úspěšný a šťastný rok 2011!

Byl pro vás článek přínosný?

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).