Pro Ritu asi ano!
Já jsem si myslel, že opravdu něco někde vyřešili, ale oni to řeší právníci.
No to bude asi jako se systémem Gallileo, kolik let to bude trvat, než přes tři/čtyři družice zjistí, že na něco zapomněli.
Ale hlavně by mě zajímalo, jako může třeba (nikam nepřipojený) notebook ohrozit přistávání letadla. Pokud to je pravda, tak to jsou tedy letadla pěkné nebezpečné šunky.
ALe toto nám samozřejmě Pužmanová jako světová odbornice nevysvětlí. Ona je tak pouze na kopírování růných (komunikačních) zkratek ze zahraniční literatury.
GSM může ohrozit přistání letadla např. tím, že produkty vzájemného směšování některých kanálů GSM padají do pásma určeného pro provoz zařízení, které měří vzdálenost letadla......
Pokud si někdo myslí, že si příští rok v Evropě zatelefonuje v letadle svým GSM telefonem, může na to zapomenout, je zde zatím příliš mnoho problémů technických (např. kitočtová koordinace pro letadlové buňky nebo třeba i samutný přenos z letadla na zem - to se zatím neřeší), ale také jsou zde problémy bezpečnostní (filtrování hovorů, otázka obousměrného volání - těžko povolit, aby si terorista zavolal na telefon v zavazadlovém prostoru atd....)
Hm a co když ten terorista proste jen pipne vysílačkou.
A pokud se prolinaji dvě silně využívaná kmitočtová pásma, tak to asi soudruzi nekde udelali chybku, muzu vubec telefonovat na letisti? Tam se totiz ty pasma asi taky prolinaji a tech mobilů je tam nekolikanasobne vice nez na palube letadla.
ps jak funguje jednosměrné volání? Já mluvim a ten druhý neodpovídá?
Chyba není v letadlech nebo navigaci. Problémem je fakt ze GSM se šíři při zemi. Je to tak vysoká frekvence že její šíření už je dost podobné světlu. Takže aby jste si v deseti tisících zavolali musel by na trase letadla někdo postavit antény otočené směrem do nebe s patřičným výkonem. Což jak každý uzná je blbost.
Na co jsem narážel v prvním příspěvku je fakt, že 11. září 2001, někteří cestující "záhadně" telefonovali z paluby letadla ve výšce 7 km GSM mobilním telefonem. Což jak bylo dokázáno je nesmysl.
Technickych problemu?
To neni ani vtipne. Problemy jsou ciste spolecenske.
Kolik milionu letu v poslednich dvaceti letech letelo? Kolik jich neslo zaply telefon i pres vsechny zadosti? Minimalne promile. U kolika havarii bylo aspon podezreni na interference? Nula.
Kdepak, telefonovani svorne blokuji dopravci, telefonni spolecnosti a regulatori. Zadne technicke duvody.
Ano, na letišti volat můžete, protože kmitočty GSM základnových stanic v okolí letiště jsou koordinovány tak, aby k rušení nedošlo, pokud by vysílače byly v letadlech, jejichž přítomnost v daném místě se stále mění, je právě s tou koordinací problém.......
Chtel bych jen podotknout k dousce o Parizskem letisti CDG. Nikdy jsem nebyl na letisti v Bruselu, ale 2x jsem prolital a 3 letel na CDG ale i presto si myslim, ze nejhorsi letiste - na to jsem mel stesti 4x je letiste ve Vidni. To je podle meho spatne letsite, kde nevyhovuji prostory...Vubec se neda srovnavat treba s prazskou Ruzyni....
V okolí letišť se neřeší koordince pásem (jako jinde v republice - každý operátor má ve vyhrazeném pásmu nějaké úseky), ale koordinace konkrétních kmitočtů použitých na BS jednotlivých operátorů. Rušení mohou způsobit jen některé kombinace jednotlivých kanálů uvnitř povoleného pásma. Navíc také záleží na ladění konkrétního zařízení na konkrétním letišti...
Proč by někdo blokoval něco, na čem může potenciálně vydělat, ale byly i jiné systémy (ne GSM) na volání s letadla a i takové, které zahynuly na nezájem možných uživatelů...
Tak mi to nedalo a investoval jsem několik drobných do malého soukromého výzkumu :-) Jako majitel GPSky a dvou mobilních telefonů jsem otestoval vliv telefonujícího mobilu na přesnost GPS. Po několikaminutovém spojení na telefon ležící v těsné blízkosti GPS přijímače, nejevil tento žádné problémy s určením polohy a ani se nijak podstaně nezvětšila odchylka od polohy udávané před začátkem telefonování.
Uznávám, je to pouze moje turistická GPS, ale v případě pochybností to ještě klidně otestuji na kamarádově geodetické s vysoku přesností, ale muj tip je že výsledek bude stejný.
Možná by mohl ještě někdo se soukromým letadlem ověřit do jaké výšky je zachytitelný signál vysílače :-)
pokud je v nakladovem prostoru bomba, tak ji netreba prozvanet... odpal zvladne elektronicky budik.
pokud resite, ze by nekdo mohl dat ultimatum, ze zavola do bombe, pokud se nesplni pozadavky, tak by bylo rozumnejsi mit bombu, ktera bouchne, pokud ji nekdo kazdych 15 minut nezavola, nehlede na to, ze mit na palubni desce cudlik GSM on/off by nebylo vubec slozite a nejspis tam i takovej cudlik bude, proste pro pripad nouze
Děkuji za odkaz, asi nechtěně to potvrdilo mojí teorii, že GSM vysílaní nemá na navigaci žádný vliv.
Frekvence se nepřekrývají a asi ani není možnost ovlivnění harmonickými kmitočty, přesnost navigace pomocí radiomajálů taky není zrovna největší a oproti GPS přímo neuvěřitelná.
A jak jsem napsal výše, přímý kontakt přístroje GPS s telefonem který přijímá hovor nemělo prakticky žádný vliv na přesnost.
Ale jsem rád, za odkaz na stránku, jsem mimo jiné fanda do letadel a rád se dozvím něco nového.
Děkuji, že jste to napsal za mě :-)
Ono tech způsobů jak odpálit bombu v nákladovém prostoru letadla je nepřeberně.
Co třeba nějaká roznětka reagující na změnu teploty pomocí bimetalu nebo reagující na změnu nebo naopak dlouhodobou konstatnost atmosférického tlaku v nákladové kabině nebo žíravinu rozežírající nějakou přepážku nebo mechanické zařízení reagující na vyrovnání letadla po startu.
Fantazii se meze nekladou neomezujme se při ničení pouze na technologiii GSM :-D
(doufám, že mě za tyto návody nepřijde nikdo zatknout)
Boha jeho... cekal bych na lupe nejake vic znale lidi.
GSM a GPS jsou tak odlisne a tak uplne nekde jinde... ze jediny zpusob jak ovlivnit GPS pomoci GSM je tennto: "Polozite GPS na stul. A GSM telefone hazite tak dlouho dokud se jedno z toho nerozbije!"
Jinak GSM v letadle nefunguje ne z duvodu ovlivneni pristroju, ale z duvodu spatne sygnalu. GSM moduly v telefonech se v letadle vypinaj z prosteho duvodu. Setreni energii se tomu rika.
Nápodobně, ale jako ateista kvuli tomu nevolam boha ;-)
V článku se paní Pužmanová zmiňuje o možnosti ovlivnění GPSky letadla signálem z mobilů.
Můj amatérský poměrně primitovní pokus to vyvrátil. Ani v těsné blízkosti mobilu z kterého bylo telefonováno nevykazovala turistická GPS známky jakéhokoliv podstatného zvýšení nepřesnosti a to nebyla na plném signálu všech družic. Navigační paprsky pracují na jiných frekvencích a s takovou "přesností" že by vliv telefonů byl nejspíš zanedbatelný.
Prosím přečtěte si nejdříve článek, pak to co jsem napsal já a potom asi po absolvování studené sprchy zkuste napsat reakci na muj komentar. Pote si urcite vsimnete ze mam u komentare dousku ze nevim do jake vysky je zachytitelny signal GSM.
V letadlech nehlasi vypnete si telefony z duvodu setreni elektrické energie a nebyl by duvod vypinat PDA a přehrávače DVD :-D
Jde mixování jednotlivých kmitočtů GSM z různých částí GSM pásma a úzce to souvisí s naladěním DME na konkrétním letišti. Např. v Mošnově problém nehrozí. Podrobnosti nebudu rozebírat, ale určitě si to najdeš třeba na netu.
Zadej si na Googlu např.:rušení DME GSM
Již po léta funguje pro spojení s letouny globální komunikační systém Inmarsat. Nabízí jak hlasové služby, tak přenos dat. Dosud to byly např. služby Aero-I, H, H+ pro nízkorychlostní služby, nově byla zavedena (dosud možná ne rozšířena) služby swift64 poskytující násobky kanálů 64 kbit/s (podle instaloveného HW) a v součastnosti by se mělo přecházet na službu broadband přes nové satelity Inmarsat I-4, poskytující hlasové služby, streaming 32 až 256 kbit/s, ISDN 64 kbit/s a sdílený IP kanál.