Tradičně se skutečně rozlišuje 1kB = 1000B, 1KB = 1024B. Dnes se navíc snaží prosadit nové značení 1KiB = 1024B v bláhové naději, že se tím výrobci disků odnaučí podvádět. :-)
Jinak na vaši otázku je těžká odpověď. Asi bych se snažil spíš je učit základní principy než kde na co kliknout a na jaké adrese co hledat. Stejně to bude za půl roku úplně jinak. Snažil bych se vyjít z toho, co je zajímá. Když tedy hry, tak ať se naučí najít si informace o nových hrách, návody, cheaty atd. Až budou hledat něco jiného (užitečnějšího?), bude se jim to hodit. Ale ono se to hezky povídá, hodně záleží na tom, jak moc dobrovolně tam ty děti chodí. Bohužel i v případě "dobrovolných" kroužků jsou tam děti mnohdy nahnány rodiči proti své vůli a mstí se pak na nebohém učiteli.
To je právě to nejdůležitější, aby se lidi neučili používat Google, ale učili se vyhledávat, aby se neučili pracovat s MS Wordem, ale učili se zpracovávat a formátovat text, atd. Tohle platí pro všechny, ať jim je devět nebo třicet devět.
Stručné, jasné, výstižné. Jen asi každý budeme mít svůj názor na to, co ta reakce vlastně vystihuje...
ja osobne neuznavam skolu pokud neni uzitecna..tj. to co se v ni naucim mi slouzi k zivotu ci provadeni me prace..
Otázkou ovšem zůstává, jestli je užitečnější naučit se řešit několik konkrétních úloh pomocí jednou konkrétní aplikace daného typu nebo naučit se obecným principům práce s daným typem aplikací. Osobně dávám přednost tomu druhému.
Užitečná je kromě jiného schopnost adaptace a vlastního výběru: proto lpění na Wordu a Excelu s argumentací typu "je to nejužívanější" je cestou do pekel. Vyvíjí se trh i aplikace samé a proto je důležitější pochopit principy. Vezměme si třeba tabulkové kalkulátory: v době, kdy byl na osmibitech populární SuperCalc, jsem používal a školil MS MultiPlan, bez problémů jsem pak zvládl Lotus 1-2-3 (a disketu s jeho, tuším, verzí 2.2 jsem měl v "záloze" ještě nedávno), používal jsem tabulkový kalkulátor v MS Works i PCpro602, jeden 16bitový na klíč pro zákazníka jsem i sám napsal s použitím VBX Formula One, používal jem několik verzí MS Excel, ale nejvíc se mi líbil jeden jednoduchý napsaný v Javě, který měl jen pár desítek kB. Ten pro základní výuku principu tabulkového kalkulátoru bohatě stačí :) Takže, co že je užitečné?!
Linux na desktopu je ale jen zboznym pranim tech, co jsou vice nez beznymi uzivateli. Pochopte to, ten system se na to svoji koncepci proste nehodi, stejne tak jako Windows nejsou idealni server.
Máte jistě pravdu, že neběžný uživatel může mít problémy s pochopením běžných uživatelů, na druhou stranu však o některých věcech ví o něco víc. Poněkolikáté již opakuji, že jsem po více než deset let uživatelem MS Windows od jejich verze 3.1 CZ. Pracoval jsem ale i s různými verzemi Mac OS a přiznám se, že jsem vždy Linux (a vůbec UNIXové systémy) sledoval donedávna poněkud s odstupem. Ale mám tu zkušebně nainstalován SuSE Linux 7.2 CZ a skutečně nevidím důvod, proč by nemohl sloužit pro běžnou práci běžného uživatele. Řeším teď malou síť pro malého podnikatele, kterému jeho dodavatel účetního software Linux doporučil, a sám má o něj zájem jako o levné škálovatelné řešení. To samé se týká škol: neznám pro ně levnější a spolehlivější řešení než K12LTSP. Se zbožným přáním to skutečně nemá co dělat.
Ale no tak... Víte co, když jsem nakousl ten tabulkový kalkulátor, zkuste si třeba earth connected spreadsheet 1.0 nebo WebSheet 1.0 nebo si najděte jiný a pak jistě na nějaké obecné zákonitosti přijdete :)
Thuringův stroj, jako pradědeček dnešních virtuálních počítačů, není vůbec špatný příklad při výuce informatiky. Ale spoustu věcí můžete svým žákům ukázat na virtuálním počítači s hypotetickým 5bitovým procesorem FJE5 s "RAM" se 1024 adresovatelnými 5bitovými slovy a virtuálním LCD displayem , případně emulátorem 8bitového počítače s procesorem Z80 a OS CP/M, který je napsaný v Javě.