Salát za milion byla legrace. Na Kickstarteru se ale i divoce podvádí

Peníze od fanoušků jako zdroj financování jsou fenoménem, o který se zajímá už i Brusel. Snadno dostupné miliardy ale lákají i podvodníky.

Bramborový salát Zacka Browna zatím posbíral na Kickstarteru přes padesát tisíc dolarů. A stejně jako třeba v případě aplikace YO, která získala milionovou investici hned po svém vzniku

Crowdfunding jede a je úspěšný i v Česku. Především v oblasti hudby a her. Warhorse Studios získali na svou hru Deliverance: Kingdom Come přes třicet milionů korun, kladenské vydavatelství Czech Games Edition se podařilo sehnat 3,6 milionu na vydání výroční edice své populární hry Dungeon Lords. Díky tomu si firma může otevřít pobočku ve Spojených státech a připravit i tabletovou verzi. Úspěšně svou kampaň ukončili i Dreadlocks, autoři cyberpunkového RPG Dex.

Z tuzemských muzikantů se do crowdfundingu úspěšně pustila Mňága a Žďorp, která na Startovači získala přes půl milionu na své čínské turné a festival United Islands mohl díky 1,7 milionu korun od fanoušků otevřít hlavní scénu v Kinského zahradě. Teď se o peníze uchází třeba Lenka Dusilová a z mimohodebních projektů má našlápnuto třeba pracovna v parku. „Máme zkušenost, že pokud se podaří projektu překročit padesát procent plánované částky, tak se to nakonec povede a vybere se všechno,“ tvrdí šéf HitHitu Pavel Eichler.  

Crowdfunding ale nejsou jen úspěchy, jsou to i prohry. Úspěšnost projektů na tuzemských crowdfundingových serverech se pohybuje kolem padesáti procent. „Od listopadu 2012 prošlo HiHitem 278 projektů, z toho 120 jich bylo úspěšných,“ tvrdí Jana Ecksteinová ze serveru HitHit. Podobný poměr mají i u konkurenčního Startovače, který odstartoval loni v dubnu. „Momentální úspěšnost je u ukončených projektů úspěšnost 48,5 procent,“ dodává Martin Brykner ze Startovače.  

Podvody jako na běžícím páse

Jsou tu ale i podvody. Ty se zatím objevují spíš na globálních serverech, kde je jednodušší získat víc peněz. „Zatím jsme u nás nezaregistrovali žádného podvodníka. Bylo pár zpoždění, ale jsme v kontaktu se zadavateli projektu a vždycky jsme to s nimi vyřešili,“ vysvětluje Eichler. 

U velkých serverů se ale dají vydělat výrazně větší peníze. Na Kickstarteru se loni vybralo půl miliardy dolarů. A takové peníze jsou lákavé i pro různé typy podvodníků. Jedním z prvních příkladů byl podvod s připravovanou hrou Mythic: The Story of Gods and Men, která měla před dvěma lety kombinovat WoW a Skyrim. Podvod odhalili čtenáři a uživatele Redditu, Something Awful a dalších webů. 

Příkladem z poslední doby je ruský projekt Healbe GoBe, který sháněl peníze na náramek, který měří kalorie ze snědeného jídla. Na serveru Indiegogo získal na jaře od fanoušků 1,1 milionu dolarů, ale od té doby kde nic, tu nic. A nejsou sami. 

U amerických soudů pak skončila řada případů jako třeba projekt hracích karet Asylum Bicycle Playing Cards, držák na iPad Hanfree, nebo chytré brýle Eyez, které měly natáčet video v HD a sdílet na Facebook nebo YouTube. 

Podle statistik Kickstarteru jen 44 procent kampaní dosáhne svého cíle, ale server neudává číslo, které by alespoň naznačilo podíl takových projektů, které nesplní své sliby. Scam na crowdfundingových serverech se stal letos i jedním z témat konference SXSW, kde svůj příběhem prezentaovala Savanah Peterson. Ta rozjela opravdu úspěšný kickstarterový scam jménem Instacube, který vybral 620 tisíc dolarů.

MIF16

Ne vždy je přitom v silách administrátorů crowdfundingového serveru podvod odhalit. Indiegogo ale v podstatě podobným průšvihům nahrává svou politikou. Nechává totiž peníze volně proudit na účet projektů, které si je v případě, že to dají předem vědět mohou nechat, i když se částka nevybere. 

Kickstarter, ale i české servery jako HitHit nebo Startovač odesílají peníze na účet až v okamžiku, kdy sbírka skončí úspěšně.  Jinak se peníze vrací. „Snažíme se odfiltrovat pochybné projekty ještě předtím, než je zveřejníme. Jsme s autory kampaní v přímém kontaktu od začátku a tím lze odfiltrovat možné problémy,“ vysvětluje Eichler.

3 názory Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 11. 8. 2014 9:54

Školení e-mail marketingu

  •  
    Jak získat e-mailové kontakty
  • Jak udělat e-mailing více relevantní
  • Jak zavést automatizované kampaně

Detailní informace o školení e-mailingu »