SAP se snaží proměnit v mladou sexy firmu. Protože musí

Německý softwarový gigant vyrazil do boje za své omlazení. Cloud a okolnosti kolem ho nutí ke změnám. V cestě ale stojí několik překážek.

Člen výkonné rady softwarového obra SAP Bernd Leukert stojí před zástupem významných zákazníků v jednom luxusním barcelonském hotelu blízko pláže. „Kolik z vás je tady z generace takzvaných millennials?“ ptá se a nevidí ani jednu zvednutou ruku. To je poměrně přesný obrázek největší evropské softwarové firmy. SAP dělá technologie pro „velké kluky“ z velkých firem a stejně jako oni příliš neholduje výrazným změnám. Teď ale přišla doba, kdy změny přijít musí.

SAP už je na vrcholu pěknou řádku let a jeho finanční a obchodní software pohání značnou část velkého světového byznysu. Mnoho změn v minulosti celkem pohodlně ustál. Teď ale přichází lavina, kde už vývoj do budoucna nemusí být tak jasný. „Jsme absolutně nabouráváni cloudem,“ pokyvuje při setkání ředitelka IT v SAPu Helen Arnold.

Arnold je součástí týmu, který má společnost změnit zevnitř. Ona na to konkrétně jde přes informační technologie, protože ty často bývají úzkým hrdlem firem a hrají roli v celkovém fungování. Jsou tu ale mnohé další role. SAP se například snaží najímat bývalé šéfy IT na obchodní pozice a začal budovat inovační centra a skupiny. Ty jsou plné právě lidí z oné skupiny millennials, tedy „mlaďochů“ do třiceti let.

Za nový a sexy SAP

Tažení za sexy a mladým SAPem už začíná být čas od času vidět – nové aplikace mají pěkný dotykový vzhled, software dostává jednotné uživatelské rozhraní, spouští se programy na podporu startupů a tak dále. Největším nástrojem pro transformaci společnosti ale má být teprve pár let stará in-memory platforma nazvaná HANA. „Pokud tohle nebude fungovat, jsme mrtví. Tohle je budoucnost SAPu, je to budoucnost našeho byznysu,“ uvedl už dříve spoluzakladatel a předseda představenstva firmy Hasso Plattner.

Okolo HANA se točí přechod produktů SAPu na cloud a společnost postupně převádí všechen svůj software právě na tuto platformu. Do velké míry je to databáze, která umožňuje kompletní chod v paměti, čímž se skutečně výrazně urychluje zpracování informací. To, co dříve trvalo hodiny i dny a šlo o pouze statické výstupy z datových skladů, je dnes záležitostí sekund a vše je samozřejmě mobilní, cloudové, v reálném čase a tak dále.

Bill McDermott, CEO společnosti SAP.
Autor: Jan Sedlák

Bill McDermott, CEO společnosti SAP.

HANA je mimo jiné přímý útok na Oracle, na jehož databázích doposud velká část zákazníků software od SAPu provozovala. Německá firma dokonce pro HANA kompletně aplikace přepsala a stěžejní balík S/4HANA tak například pod Oraclem vůbec nefunguje. Zákazníci tak dostanou moderní a rychlý kus kódu, má to nicméně svá ale.

„Pro nás to znamená kompletní migraci dat a systémů na novou databázi a platformu a v podstatě kompletní uzamčení v SAPu. Doposud bylo možné mít alespoň databázi od Oraclu, nad kterou běžela řada konkurenčních aplikací, teď manévrovací prostor mizí,“ říká v Barceloně jeden z několika velkých zákazníků, se kterými jsem mluvil. „A navíc teď provozují dva druhy kódu, ten starý a ten pro HANA.“

Nejdůležitější v historii

Výkonný ředitel SAPu Bill McDermott nicméně nový balík S/4HANA označuje za nejdůležitější produkt firmy za posledních dvacet let, možná vůbec v historii. A zástupci SAPu často mluví o tom, že změny a migrace jsou potřeba, protože „je nutné myslet na budoucnost“. „My se vyvíjíme a měníme. Změnili jsme byznys model a přešli na cloud,“ navazuje Leukert.

S těmi změnami se v praxi teprve uvidí. SAP se velice aktivně snaží naskočit do cloudu. Interní pokusy o vývoj úspěšných cloudových produktů mu ale moc nevycházejí a tak výrazně pomohla série akvizic, zejména firem Ariba, SuccessFactors, Concur či e-commerce obra Hybris. Díky tomu SAP získal kolem 50 milionů cloudových uživatelů a v tomto ohledu se stal výrazným hráčem.

SAP
Autor: Jan Sedlák

SAP

SAPu a jeho klientům se do cloudu a k větším změnám často moc nechce, trh je ale tlačí. Vedle zavedené konkurence jako Workday, NetSuite nebo Zuora tu roste zajímavé množství mladých projektů a do oblasti také masivně investuje Oracle.

„SAP se snaží o změnu, to je nepochybné. Myslím, že mají i rozumnou vizi, kam směřovat,“ říká zástupce jednoho z nejvýznamnějších partnerů SAPu na českém trhu. „Marketing se na to (cloud a HANA) chytil na sto procent. Ale dostat tohle všechno do produktových lidí a do produktů samotných je mnohem těžší. SAPu tak roste propast mezi marketingem a produktem,“ navazuje.

Všechny nutné části

Na nedostatek lidí vytrénovaných na nové technologie jak u SAPu, tak u jeho partnerů upozorňuje i Bill McDermott, zároveň ale slibuje postupné zlepšení situace.

SAP se během své cesty ke změně bude muset zaměřit ještě na hodně věcí. McDermott sice mluví o tom, že firma „nasaje DNA z koupených cloudových společností“, současnost je ale taková, že i v cloudu je SAP tradičně uzavřený, nenabízí jasné roadmapy (zákazníci tak často neví, do čeho investovat a co je slepá větev) a jde o velkou a ne vždy zcela pružnou korporaci. Na papíře se například HANA nabízí jako ideální platforma pro startupy, v praxi je ale těžké se k ní skrze byrokratický aparát prokousat.

Velikou otázkou je také další vlastní interní vývoj a projekty. SAP se například pokoušel oslovit i menší a střední podniky díky vlastnímu produktu Business ByDesign, trh o něj nicméně příliš nejevil zájem. Firma se ale údajně na další akvizice mladých podniků nechystá. „Máme teď všechny části, které pro budoucí rozvoj potřebujeme,“ říká šéf McDermott. „A budeme teď organická inovační mašina.“

EBF6

Cloud je každopádně byznys, který SAPu roste. V posledním kvartálu vygeneroval tržby 600 milionů eur a meziročně si připisuje růsty ve vyšších desítkách procent. I tak je to ale malé procento z celkových čísel. Na druhou stranu, tradiční on-premise licence jen tak nezmizí, navíc u konzervativních zákazníků, které Němci mají.

Cestu autora na konferenci Select 2015 sponzorovala společnost SAP.

14 názorů Vstoupit do diskuse
poslední názor přidán 18. 3. 2016 1:17

Školení: Tvorba a šíření videoobsahu

  •  
    Jak video vytvořit a na co si dát pozor
  • Jakým vhodným obsahem ho naplnit
  • Kam ho umístit a jak mu získat diváky

Detailní informace o školení Tvorba a šíření videoobsahu »